۷ ترفند بازاریابی با اینستاگرام

?. استفاده بهتر از آدرس سايت در پروفايل

در اينستاگرام شما مي‌توانيد آدرس وب‌سايت را در پروفايلتان وارد کنيد. اگر وب‌سايت نداريد بهتر است آن قسمت را خالي نگذاريد. مثلا مي‌توانيد آدرس پروفايل لينکدين خود را وارد کنيد. اگر سايت داريد بهترين حالت آن است که به جاي وارد کردن آدرس صفحه اصلي سايت، افراد را به صفحه فرود خود هدايت کنيد. صفحه فرود صفحه‌اي است که در آن ايميل مخاطب را دريافت مي‌کنيد و به ازاي آن يک هديه به او مي‌دهيد. هديه مي‌تواند يک کتاب الکترونيکي رايگان، آموزش صوتي، فيلم يا هر اطلاعات جذاب ديگر باشد.

?. ايجاد توقف بر عکس‌ها

از عکس‌هايي استفاده کنيد که باعث کنجکاوي شود. اگر عکس‌هايي بسيار معمولي و حتي با کيفيت عالي منتشر کنيد هيچ انگيزه‌اي براي توقف بر عکستان ايجاد نمي‌کنيد. افراد اغلب با عکس‌هاي زيادي مواجه هستند و تنها چيزي که باعث توقف بر يک عکس خاص مي‌شود حس کنجکاوي است. براي ايجاد کنجکاوي روش‌هاي زيادي وجود دارد. مثلا مي‌توانيد از يک محصول از فاصله‌اي بسيار نزديک عکس بگيريد که به راحتي قابل حدس زدن نيست. ايده ديگر گرفتن عکس از زاويه‌اي نامتداول است. کمي وقت بگذاريد و بر خلاقيت عکس‌ها کار کنيد و ببينيد چقدر بيشتر موردتوجه قرار مي‌گيرند.

?. نوشتن توضيحات پروفايل براي فالو شدن

در بخش توضيحات پروفايلتان که Bio ناميده مي‌شود بديهيات و موارد کليشه‌اي ننويسيد. همچنين از خودتان و کسب‌و‌کارتان تعريف نکنيد. بلکه فقط بر پاسخ يک سوال متمرکز شويد. چرا ديگران بايد شما را فالو کنند؟ مهم‌ترين مطلبي که باعث فالو شدن شما مي‌شود ارائه دليلي قانع‌کننده براي اين کار است. در واقع خيلي واضح بگوييد که با فالو کردن شما چه مزيتي به دست مي‌آورند.
مثال نامناسب: بزرگترين شرکت آموزشي در زمينه بازاريابي و مديريت
مثال مناسب: با فالو کردن اين صفحه با نکات و ترفندهاي مديريتي آشنا شويد و براي خريد از سايت کوپن‌هاي تخفيف دريافت کنيد.

?. ارائه کوپن تخفيف فقط در اينستاگرام

در صفحه اينستاگرام مديرسبز چند تست انجام داديم تا ببينيم بهترين راهکار براي هدايت افراد از اينستاگرام به سايت و ايجاد فروش چيست. فرض کنيم مي‌خواهيد براي اعضاي اينستاگرام خود يک فروش ويژه بگذاريد و ?? درصد تخفيف بدهيد. اعلام اين موضوع که محصولات ?? درصد تخفيف دارند جذابيت چنداني ايجاد نمي‌کند. بهترين کار آن است که يک کوپن تخفيف ?? درصدي به صورت کاملا انحصاري در اختيار دنبال‌کنندگان شما در اينستاگرام قرار دهيد. در سايت و جاهاي ديگر هيچ صحبتي از اين تخفيف نکنيد.

?. ارائه مطالب انحصاري

يکي از کارهاي بسيار اشتباه که توسط بسياري از بازاريايان اينترنتي انجام مي‌شود، انتشار تمامي پست‌ها در تمام رسانه‌هاي اجتماعي و شبکه‌هاي اجتماعي است. يعني فرض کنيد شما يک فروش ويژه داريد. اين مطلب را در فيس‌بوک، اينستاگرام، لينکدين و … اعلام مي‌کنيد. پس از مدتي کاربران مي‌بينند که رسانه‌هاي اجتماعي شما کپي همديگر هستند. بنابراين به اين نتيجه مي‌رسند که لزومي ندارد تمام آن‌ها را دنبال کنند. کافي است گاهي به يکي از آن‌ها نگاهي بيندازند. البته گاهي لازم است مطلبي را در تمام رسانه‌ها منشتر کنيد، ولي در هر رسانه مطالب اختصاصي هم داشته باشيد (بازاريابي در ايسنتاگرام).

?. تغيير ماهانه عکس پروفايل

عکس پروفايلتان را ماهي يک بار عوض کنيد! شايد اين مورد کمي عجيب به نظر برسد، ولي اين کار باعث مي‌شود از ديد اينستاگرام کاربر فعال‌تري محسوب شويد. هرچه کاربر فعال‌تري باشيد، عکس‌هاي شما در نتايج جستجوي اينستاگرام جايگاه بهتري خواهد داشت و احتمال ديده شدن عکس‌هايتان و فالو شدن شما بيشتر مي‌شود.
شايد فکر کنيد اکانت من کاملا تجاري است و مثلا لوگوي شرکت را به عنوان عکس پروفايل قرار داده‌ام. چگونه مي‌توانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمي خلاقيت اين کار انجام‌پذير است. مي‌توانيد به مناسبت‌هاي مختلف لوگو را کمي تغيير دهيد. مثلا با شروع زمستان مي‌توانيد چند دانه برف به لوگو اضافه کنيد. يا با شروع بهار زمينه لوگوي شما گل و گياه باشد. حتي گاهي مي‌توانيد بر عکس پروفايلتان بنويسيد: فروش ويژه!

?. اول آموزش، سپس فروش

در اينستاگرام به آموزش بپردازيد. شايد بلافاصله بگوييد کار من آموزش نيست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبيل دارم. حتي اگر لوازم اتومبيل مي‌فروشيد کار اصلي شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهايي درباره لوازم اتومبيل است. همچنين مي‌توانيد نکاتي را بگوييد تا مخاطب با خواندن آن بتواند خريد بهتري انجام دهد. در آموزش‌ها توضيح دهيد چگونه مي‌توان تشخيص داد محصول کيفيت مناسبي دارد يا خير. درواقع اغلب خريداران به کمک و آموزش نياز دارند و ترجيح مي‌دهند محصول را از کسي بخرند که آموزش بهتري مي‌دهد. يکي از دلايل موفقيت ديجي‌کالا همين است. اغلي افراد براي کسب اطلاعات درباره محصول و مقايسه محصولات به سايت مراجعه مي‌کنند، سپس به خريدار تبديل مي‌شوند.