نرخ پرش سایت یا Bounce Rate چیست؟

 نرخ پرش سایت یا Bounce Rate یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که به ترافیک سایت اشاره دارد. نرخ پرش سایت که معمولا با عدد نشان داده می‌شود، بیانگر درصد بازدیدکنندگانی است که وارد سایت می‌شوند و سپس سایت را ترک (bounce) می‌کنند. این عمل به معنی پرش مخاطب است که باعث می‌شود کاربر به سایت مشابه دیگری برود و ترجیح بدهد صفحه دیگری را ببیند. یکی از مشکلاتی که مدیران سایت‌ها با آن سر و کار دارند، بالا بودن نرخ پرش سایت است که به معنی از دست دادن مشتری‌های بالقوه است. پایین بودن bounce rate از ویژگی‌های موفق یک سایت است و متخصصان سئو برای رفع این مشکل، راهکارهای مفیدی دارند. در این مقاله به علل پرش مخاطبان و آموزش کاهش این نرخ می‌پردازیم.

 
بانس ریت یا نرخ پرش سایت چگونه محاسبه می‌شود؟
گوگل برای محاسبه بانس ریت، به آمار نشست‌های (session) صفحات سایت نیاز دارد. گوگل نشست‌های هر صفحه را بر کل نشست‌های موجود سایت تقسیم می‌کند. نتیجه، عددی است که نرخ پرش را نشان می‌دهد. به بیان بهتر، نرخ پرش شامل تمام نشست‌هایی از سایت می‌شود که بازدید کاربران از یک صفحه را نشان می‌دهد. محاسبه این نرخ را می‌توانید به راحتی از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس انجام دهید. در گوگل آنالیتیکس، تعداد بازدید از صفحات، زمان صرف‌شده در هر صفحه توسط کاربران، نرخ پرش و نرخ خروج در ستون‌های مجزا برای هر صفحه نشان داده می‌شوند و تحلیل را برای صاحبان سایت‌ها آسان می‌سازند.
 
نرخ پرش چه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد؟
بالا بودن نرخ پرش می تواند نشان دهنده عدم کارایی محتوای وب سایت باشد. اما دلایل بسیار گسترده تری نیز می تواند داشته باشد. البته نرخ پرش تنها معیاری نیست که موفقیت یا عدم موفقیت محتوای سایت شما را نشان می دهد. باید روند نرخ پرش را در بازه های زمانی بررسی نموده و آن را به عنوان تنها یکی از معیارهای موفقیت یک صفحه خاص از سایت خود در نظر بگیرید. سایر معیارها می تواند شامل زمان متوسط حضور کاربر در یک صفحه از سایت، تعداد کاربرانی که تا انتهای یک صفحه از سایت شما را مطالعه کرده اند و ... باشد. به هر حال اگر هدف شما این است که بازدید کنندگان در سایت بمانند و از سایر صفحات آن نیز بازدید کنند؛ نرخ پرش می تواند راهنمای خوبی باشد.