گوگل دنس یا رقص گوگل (GOOGLE DANCE) چیست؟
حتما یکی از سوالاتی که همیشه به آن فکر میکنید احتمالا این است که الگوریتمهای گوگل چگونه سایتها و صفحات مختلف را در صفحه جستجوی نتایج (SERP) رتبهبندی میکنند. حال نکته مهمتر این است که در بسیاری از مواقع سایتها دارای موضوعات و کلمات کلیدی مشابه و یکسان هستند و تلاش میکنند در این کلمات ورودی بیشتری دریافت کنند. سوال مهمی که این جا باید به آن پاسخ دهیم این است که نحوه رتبهبندی نتایج در این موارد چگونه است؟ سال 2003 گوگل دنس یا رقص گوگل معرفی شد که در واقع به معنای رتبهدهی مجدد و جابهجایی رتبهها در یک بازه زمانی 3 تا 5 روزه است. البته این مورد جزو معدود پتنتهای ثبت شده گوگل است که این موتور جستجو در سال 2015 امتیاز انحصاری آن را به نام خودش زده است. در واقع در گوگل دنس یا رقص گوگل، صفحه نتایج و رتبهبندیها، براساس یک سری معیارهای مشخص مدام توسط این موتور جستجو دستخوش تغییرات میشود و به همین دلیل ممکن است امروز در صفحه دوم باشید و چند روز دیگر رتبهای در صفحه اول برای شما باشد. اما در اصل این آزمایش گوگل است تا بتواند رفتار مخاطبان را بسنجد و در نهایت جایگاه واقعی را برای شما در نظر بگیرد. جابهجایی موقتی که میان جایگاههای مختلف در صفحه SERP اتفاق میافتد به حالت رقص تشبیه شده و به همین دلیل از آن به عنوان Google Dance یاد میشود.
آیا رقص گوگل یکی از الگوریتم های گوگل است؟
یکی از چالشترین سوالات سالهای اخیر همین است که آیا گوگل دنس را باید یکی از الگوریتمهای معرفی شده توسط این موتور جستجو بدانیم یا خیر. سوالی که همچنان نظرات مختلفی را در پی دارد، برخی از منابع و کارشناسان حرفهای و متخصص در حوزه سئو معتقدند Google Dance ویژگیهای کامل یک الگوریتم را ندارد و نمیتوانیم چنین عنوانی را برای آن در نظر بگیریم. اما برخی دیگر آن را یک الگوریتم ناشناخته میدانند که اهمیت زیادی دارد.
رقص گوگل در عمل چگونه است؟
حالا زمان آن رسیده که ببینیم در عمل و دنیای واقعی رقص گوگل چگونه است و چه زمانی رخ میدهد. در واقع گوگل برای محتوایی که به تازگی منتشر میشود و در صفحه دوم، سوم یا بعد از آن در نتایج جستجو قرار میگیرد، فرصتی قائل میشود تا به صفحه اول بیاید و بررسی کند کاربران و مخاطبان چه رفتاری با آن دارند. در این مسیر تعداد کلیکهای دریافتی، رفتار کاربران بعد از ورود به صفحه مورد نظر و مدت زمان حضور آنها در صفحه بررسی میشود. سپس نتایج به دست آمده با صفحهای که قبلا در این رتبه حضور داشته مقایسه میشود و اگر عملکرد بهتری داشته باشید، رتبه شما نیز بهبود پیدا میکند. در مقابل اگر نتوانسته باشید نظر مخاطبان را جلب کنید، قطعا به جایگاه قبلی خودتان بر میگردید. بنابراین بهتر است از قبل به فکر باشید تا زمانی که این فرصت از سوی گوگل به شما تعارف زده شد، به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.
تاثیر گوگل دنس بر نتایج جستجو و رتبه سایت ها
در سالهای اخیر، گوگل بیشتر تمرکز خود را اهمیت دادن به مخاطبان و رفتار آنها قرار داده است و دیگر مانند گذشته نیست که با یک سری ترفندها مانند گرفتن بک لینک از منابع مختلف مانند وبلاگهایی که خودتان ایجاد یا روشهای دیگری چون کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) که در آن بارها و بارها کلمه کلیدی را در متن مینوشتید، بتوانید رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید. از آنجایی که رقص گوگل کاملا روی همین موضوع تمرکز دارد، شاید رتبههایی که در یک بازه زمانی کوتاه میبینید موقتی باشد و چند روز بعد از اینکه در صفحه اول نتایج بودید، به صفحه دو سقوط کنید، ولی حداقل میدانید رفتار مخاطبان با محتوای شما چگونه بوده است. به همین ترتیب اگر از قبل برنامهریزی و استراتژی لازم را داشته باشید، کامل میتوانید ار فرصتی که گوگل دنس به شما داده استفاده کنید و رتبههای خوبی را به خودتان اختصاص دهید. پس تا میتوانید برای مخاطبانتان ارزش قائل شوید و با تولید محتوای کاربردی، منحصربهفرد و ارزشمند باعث جلب نظر آنها شوید تا نسبت به شما و محتوایتان رفتار مثبت داشته باشند.