بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو در حین طراحی

1. استفاده از Canonical URL
شايد دو صفحه http://www.raadcom.com و http://raadcom.com يکي باشند ولي اينها دو URL متفاوت اند که باعث مي شود به طور جداگانه در موتورهاي جستجو ايندکس شوند . لذا براي جلوگيري از اين کار بايد از URL Canonical استفاده کنيم در واقع با اين کار به موتور جستجو صريحا اعلام مي کنيم که کدام آدرس را ايندکس کند.
Canonical URL در واقع آدرسي است که به صفحه ي مرجع خود اشاره مي کند، اين آدرس توسط تگ link در header صفحه ي تکراري قرار مي گيرد و از ايندکس شدن دوباره آن URL تکراري در موتور جستجو جلوگيري مي کند.
Canonical URL در موتورهاي جستجوي گوگل ، ياهو و بينگ پشتيباني مي شود.
2. استفاده از متا تگ ROBOT
اين متا تگ يکي از تگ هاي HTML است که در داخل تگ HEAD معرفي مي شود و به موتورهاي جستجو مي گويد که آيا اين صفحه و لينک هاي ان را ايندکس کند يا خير. حالت پيش فرض آن به گونه است که صفحه ايندکس شود و تمامي لينک هاي وب سايت دنبال شوند.
3. اهميت فايل Robot.txt
اين فايلنقش مشابهي مانند متا تگ Robot دارد ولي با استفاده از اين فايل مي توان موتورهاي جستجو را روي صفحات مشخصي از وب سايت محدود کرد. موتور جستجو هايي مانند گوگل ، ياهو و بينگ از اين فايل تبعيت مي کنند و صفحاتي که در اين فايل مشخص شده است را ايندکس نمي کنند ولي برخي موتور جستجوها ممکن است از اين فايل تبعيت نکنند و محتويات صفحه را ايندکس کنند. از اينرو گوگل توصيه مي کند از اطلاعات محرمانه خود با رمزگذاري حفاظت کنيم.
محتويات فايل Robot.txt ميتواند به صورت دستي و يا با ابزار Google Webmaster tools ايجاد شود .
4. تهيه کردن فايل نقشه وب سايت
سايت مپ (Sitemap) يا همان فايل نقشه ي سايت يك فايل متني با پسوند XML) است كه در آن اطلاعاتي درباره ي كليه صفحات سايت شما و نحوه ي ارتباط آنها با يكديگر قرار مي گيرد. موتور هاي جستجو از اين فايل بهره مي برند تا كليه صفحات وب سايت شما را فهرست Index ) كنند و در هنگام جستجوي اينترنتي از اين فهرست براي يافتن سايت شما استفاده كنند. بنابراين ساخت يك فايل نقشه و قرار دادن آن بر روي سايت اهميت بسيار زيادي دارد. فراموش نكنيد كه بسياري از كاربران اينترنت از طريق موتور هاي جستجو وارد سايت هاي مورد نظر خود مي شوند پس اگر قصد داريد تا بازديد كنندگان بيشتري را به سمت خود هدايت كنيد حتماً اين فايل را درست كنيد و بر روي سايت خود قرار دهيد و ضمناً هرگاه صفحه اي به سايت خود اضافه كرديد حتماً اين فايل را به روز رساني كنيد.
5. عدم استفاده از محتواي فلش
هرچند موتور جستجوي GoogleBot محتويات فايل هاي فلش را مي خواند و دنبال مي کند ولي نميتواند محتويات فايل هايي که به زبان عربي يا عبري(herbrew) هستند را ايندکس کند حتي برخي موتورهاي جستجو اصلا قادر به خواندن اين فايل ها نيستند . همچنين فايل هاي فلش براي کاربراني که از مرورگرهاي قديمي استفاده مي کنند اصلا مناسب نيست . بنابراين بايد اين فايل ها را با HTML جايگزين کرد .
6. استفاده از تگ Title
محتويات اين تگ در نتايج حاصل از سرچ در موتورهاي جستجو به نمايش در مي آيد. از عنوان متناسب با وب سايت استفاده شود و سعي شود تعداد کاراکترهاي آن تا 70 کاراکتر باشد. بهينه سازي سايت
7. بهينه سازي اطلاعات متاتگ هاي Deion
بعد از تگ title و http-equiv در html، متاتگ deion از بالاترين اهميت براي موتورهاي جستجو برخوردار است، براي اينکه ربات‌هاي جستجوگر را نسبت به محتواي صفحه خود راهنمايي کنيد استفاده از اين تگ ضروري است چون محتويات اين تگ نيز در نتايج حاصل از سرچ در موتور هاي جستجو به نمايش در مي آيد .
8. استفاده محتاطانه از کلمات کليدي
امروزه استفاده زياد از کلمات کليدي تاثير بسيار زيادي در سئو وب سايت ندارد . شما مي توانيد از کلمات کليدي خود در قسمت هاي مختلف استفاده کنيد ولي به ياد داشته باشيد چگالي کلي کلمات کليدي شما بايد بين 3 تا 7 درصد باشد و استفاده بيش از اندازه از آن در وب سايت باعث پايين آمدن رتبه وب سايت شما در موتور هاي جستجو خواهد شد.
9. استفاده از خاصيت Alt در تگ Image
موتور هاي جستجو بر اساس متن طراحي شده اند و نمي توانند تصوير ها را بخوانند به همين دليل در تگ img خاصيتي به نام Alt در نظر گرفته شده است که موتورهاي جستجو آنرا بررسي مي کنند و در صورتي که عکس مورد نظر نمايش داده نشود اين متن به نمايش گذاشته مي شود.  

رادکام