اپلیکیشن (Application) چیست ؟

تبلت­ ها و موبايل­ هاي هوشمند هم مانند هر کامپيوتري داراي نرم ­افزارهاي مختلف هستند. در بازار نرم­ افزارهاي موبايل، اصطلاح”اپليکيشن” يا به اختصار App بيشتر از واژه ­ي نرم­ افزار جا افتاده است و اين اصطلاح دقيقا همان معناي نرم­ افزار کاربردي را مي­دهد.

اپليکيشن (Application) نوعي نرم‌افزار کامپيوتري است که براي استفاد? کاربر نهايي (End-User) طراحي مي‌شود. بيشتر نرم‌افزارهايي که ما روزانه از آن‌ها استفاده مي‌کنيم شامل اين تعريف مي‌شوند و تنها سيستم عامل­ها و يا زبان‌هاي برنامه ­نويسي جزء اپليکيشن‌ها محسوب نمي‌شوند.

براي دانلود کردن و استفاده کردن از يک برنامه به چه چيزي نياز داريد؟
شما به يک تلفن همراه هوشمند و يا هر دستگاه قابل حمل ديگري که قابليت اتصال به اينترنت را داشته باشد، نياز داريد. تمامي برنامه‌ها روي تمامي دستگاه‌هاي قابل حمل کار نمي‌کنند، اگر شما يکي از اين دستگاه‌ها را بخريد، مجبور هستيد با سيستم عامل آن و برنامه‌هايي که همراه آن است، کار کنيد. هر يک از سيستم عامل‌هاي Android، Apple، Microsoft و BlackBerry فروشگاه مخصوص برنامه‌هاي خود (app store)را در اينترنت دارند. شما مي‌توانيد در اين فروشگاه‌ها به دنبال برنامه مورد نظر خود بگرديد، آن را دانلود و نصب کنيد. برخي از خرده‌فروشان در اينترنت نيز برنامه‌هاي مخصوص موبايل را ارائه مي‌کنند. شما بايد از فروشگاهي استفاده کنيد که برنامه‌هاي موجود در آن با سيستم عامل دستگاه شما سازگاري دارد. براي افتتاح يک حساب، شما بايد اطلاعات مربوط به شماره حساب خود را ارائه کنيد. اگر بخواهيد برنامه‌اي را دانلود کنيد که رايگان نيست، نيز بايد همين کار را بکنيد.

چرا برخي از برنامه‌ها رايگان هستند؟

برخي از برنامه‌هاي موجود در فروشگاه‌هاي اينترنتي رايگان هستند. تهيه‌کنندگان و توزيع‌کنندگان اين برنامه‌ها مي‌توانند، از طرق زير درآمد کسب کنند:

• نسخه اوليه (دمو) برخي از برنامه‌ها رايگان است.
– تهيه‌کنندگان اين برنامه‌ها اميدوار هستند که شما از اين برنامه‌ها راضي باشيد و براي دريافت نسخه‌هاي جديد اين برنامه‌ها پول بپردازيد؛
– برخي از برنامه‌ها اين امکان را در اختيار شما قرار مي‌دهند که براي بهره‌مند شدن از ابزارهاي بيشتر از طريق خود برنامه پول پرداخت کنيد. معمولاً شما با خريد کردن از طريق خود برنامه در واقع از فروشگاه اينترنتي خريد مي‌کنيد. به عبارت ديگر برنامه به سايت وصل شده و از اين طريق عمليات خريد انجام مي‌شود. در برخي از دستگاه‌ها تنظيماتي وجود دارد که شما مي‌توانيد با استفاده از اين تنظيمات جلوي اتصال برنامه به سايت را بگيريد؛
– برخي از برنامه‌ها به‌صورت رايگان در اختيار شما قرار مي‌گيرند تا حس کنجکاوي شما در مورد ساير محصولات شرکت را تقويت کنند. در واقع، خود اين برنامه‌ها بخشي از پروژه تبليغاتي شرکت هستند.

دو راه دسترسي به اينترنت از طريق تلفن همراه شما

شما مي‌توانيد از طريق نقاط دست‌يابي که اپراتور در اختيار شما مي‌گذارد يا از طريق شبکه‌هاي Wi-Fi به اينترنت دسترسي داشته باشيد. شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه بابت استفاده از اينترنت هزينه‌اي را به‌صورت ماهانه از شما دريافت مي‌کنند. معمولاً سرعت شبکه‌هاي Wi-Fi بالا‌تر است، اما شما بايد در محدوده پوشش يکي از اين شبکه‌ها قرار داشته باشيد. اکثر شبکه‌هاي Wi-Fi که در محل‌هايي چون کافي شاپ‌ها، فرودگاه‌ها و هتل‌ها وجود دارند، به صورت عمومي در دسترس هستند اطلاعاتي را که شما از طريق اينترنت ارسال مي‌کنيد، رمزنگاري نمي‌‌کنند. اين شبکه‌ها امن نيستند. براي راه‌اندازي يک شبکه بي‌سيم خانگي، شما بايد هزينه دسترسي به اينترنت را بپردازيد، يک رو‌تر بي‌سيم خريداري کنيد و اقدامات لازم را براي امن کردن شبکه انجام دهيد. طراحي اپليکيشن موبايل

چرا برخي از برنامه‌ها اقدام به جمع‌آوري اطلاعات مربوط به موقعيت جغرافيايي دستگاه مي‌کنند؟
برخي از برنامه‌ها از اطلاعات خاص موقعيت جغرافيايي استفاده مي‌کنند تا نقشه را براي شما نمايش دهند حتي اطلاعات مربوط به فروشگاه‌هاي نزديک شما و اطلاعات دوستان و آشنايان شما را نشان مي‌دهند. برخي از اين برنامه‌ها ممکن است، اطلاعات مربوط به موقعيت جغرافيايي را در اختيار شبکه‌هاي تبليغاتي قرار دهند. آن‌ها اين اطلاعات را با ساير اطلاعاتي که در پايگاه خود دارند، ترکيب مي‌کنند و با توجه به علايق شما و موقعيت مکاني شما تبليغات هدفمند براي شما به نمايش مي‌گذارند. اگر شما به يک برنامه اجازه دهيد تا به اطلاعات مربوط به موقعيت جغرافيايي تان دسترسي داشته باشد، تا زماني که تنظيمات آن را تغيير ندهيد، اين برنامه مي‌تواند به اين اطلاعات دسترسي داشته باشد.