اينستاگرم يا اينستاگرام شبکه اجتماعي اشتراک گذاري عکس و ويدئو است که اين امکان را به کاربران خود ميدهد که عکسها و ويدئوهاي خود را در ديگر شبکههاي اجتماعي نظير فيسبوک، توئيتر، تامبلر و فليکر به اشتراک بگذارند. يک ويژگي متمايز اينستاگرام محدود کردن عکسها به فرم مربع شبيه به عکس دوربينهاي اينستماتيک کداک يا پولارويد (برخلاف نسبت تصوير ?:? که عموماً براي دوربين عکاسي موبايلها استفاده ميشود) است. کاربران همچنين ميتوانند از فيلترهاي ديجيتال براي عکسهايشان استفاده کنند. حداکثر زمان براي ويدئوهاي اينستاگرام ?? ثانيه ميباشد.[?]
اينستاگرام بوسيله کوين سيستروم و مايک کريگر خلق و در اکتبر ???? راهاندازي شد. سرويس به سرعت محبوبيت کسب کرد و به بيش از ??? ميليون کاربر تا آوريل ???? و ??? ميليون کاربر تا دسامبر ???? رسيد.[?][?][?] اينستاگرام از طريق اپ استور اپل، گوگل پلي و فروشگاه ويندوز فون قابل دسترسي است.[?] پشتيباني اين نرمافزار کاربردي براي آيفون، آي پد، آي پاد تاچ و گوشيهاي آندرويد برقرار ميباشد. همچنين نرمافزار کاربردي شخص ثالث اينستاگرام براي بلک بري ?? و گوشيهاي سيمبين نوکيا در دسترس است.[?][?]
فيس بوک در آوريل ????، اينستاگرم را به مبلغ يک ميليارد دلار (بصورت نقد و سهام) خريداري کرد.[?][?][??] در سال ???? اينستاگرام ??? رشد کرد در حاليکه فيس بوک بعنوان کمپاني مادر تنها ?? رشد را تجربه کرد.[??] گفته ميشود اگر اينستاگرام همين رشد را حفظ کند، از فيسبوک بزرگتر خواهد شد. کوين سيستروم، از بنيانگذاران اينستاگرام و مدير عامل شرکت فست ميگويد: اين بزرگترين موجوديت در جهان خواهد بود[??]
وضعيت در ايران[ويرايش]
اينستاگرام در ايران برخلاف سايتها و شبکههاي اجتماعي محبوب دنيا بطور مطلق فيلتر نيست اما طرح فيلترينگ هوشمند روي آن اجرا شده ولي امکان اين وجود دارد که در آينده فيلتر شود.
بازاريابي در اينستاگرام