آموزش جامع اینستاگرام؛ از سیر تا پیاز

بازاريابي در اينستاگرام- جذابيت ابتدايي سرويس اينستاگرام براي کاربران افکت‌ها و فيلترهاي جذاب تصاوير بود. بعضي از اين افکت‌ها قابليت‌هايي مانند Tilt-Shift را براي ايجاد عمق ميدان مصنوعي به تصاوير اضافه مي‌کنند و برخي هم به صورت جالبي رنگ و نور و کنتراست تصاوير را تغيير مي‌دهند تا حالتي قديمي به آن‌ها بدهند. اما حالا که افکت‌هاي اينستاگرامي را در اپليکيشن‌هاي فراواني مي‌بينيم و برخي از آن‌ها مانند Aviary يا Pixlr حتي افکت‌هاي بيشتر و بهتري دارند چه عاملي باعث محبوبيت بيشتر اينستاگرام است؟ جواب اين سوال 50 ميليون کاربر اندرويد و iOS است که يک شبکه اجتماعي را به وجود آورده‌اند. اينستاگرام سال گذشته براي اندرويد عرضه شد و طي مدت هفت روز 10 ميليون بار دانلود شد و به قدري محبوب شد که کمپاني فيس‌بوک را مجاب کرد تا آن را به قيمت يک ميليارد دلار خريداري کند.

در حال حاضر بيشتر کاربران ترجيح مي‌دهند براي اشتراک تصاوير و بعضي اوقات ويدئوهاي کوتاه خودشان به جاي شبکه‌هاي اجتماعي ديگري مانند فيس‌بوک از اينستاگرام استفاده کنند؛ چرا که مخاطبان بيشتري تصاويرشان را مي‌بينند و همچنين افکت‌هاي جذاب آن کار را براي کاربران آسان کرده‌است. در اين مطلب از سير تا پياز اينستاگرام را براي کاربران تازه‌وارد به شما آموزش خواهيم داد.

يک – نصب و ثبت‌نام
ابتدا براي استفاده از اين سرويس به يک گوشي يا تبلت اندرويدي و يا آيفون، آيپادتاچ و يا آيپد نياز داريد. آخرين نسخه اپليکيشن اينستاگرام را براي اندرويد مي‌توانيد از بازار يا گوگل پلي و براي iOS از اپ‌استور به رايگان دانلود کنيد.

حالا براي استفاده از اينستاگرام بايد از طريق گوشي در اين سرويس عضو شويد. پس از عضويت مي‌توانيد عکسي به عنوان تصوير پروفايلتان انتخاب کنيد و يک بيوگرافي کوتاه تا 150 کلمه در مورد خودتان به همراه آدرس وب‌سايت بنويسيد.

پروفايل‌هاي اينستاگرام به صورت پيش‌فرض در حالت Public يا عمومي قرار دارند؛ به اين ترتيب هر کسي با داشتن نام کاربري اينستاگرام شما قادر خواهد بود تصاويرتان را ببيند. اما اگر نمي‌خواهيد به همه اين اجازه را بدهيد مي‌توانيد با ورود به دکمه اول از سمت راست و انتخاب دکمه سه نقطه و سپس تيک زدن Private Account تصاويرتان را خصوصي کنيد. به اين ترتيب تنها افرادي که با اجازه شما اکانت‌تان را دنبال مي‌کنند (Followerها) مي‌توانند تصاويرتان را ببينند؛ البته اين تنظيمات تأثيري روي دنبال‌کنندگان فعلي شما ندارد.

دو – به اشتراک‌گذاري تصاوير و ويدئوها
Instagram-step-1

در نوار ابزار پايين صفحه دکمه وسط مربوط به شروع عکاسي و يا فيلم‌برداري براي به اشتراک‌گذاري است. با لمس آن اپليکيش دوربين اينستاگرام اجرا شده و مي‌توانيد عکس بگيريد. همچنين با فشردن دکمه سمت چپ شاتر (شکل 9 نقطه) مي‌توانيد تصاويري را که قبلاً گرفته‌ايد از گالري وارد کنيد و همچنين از دکمه‌هاي بالاي آن براي سوييچ بين دوربين‌هاي جلو و عقب، فعال‌کردن فلش و خطوط راهنما استفاده کنيد.

اينستاگرام همچنين اخيراً قابليت به اشتراک گذاري فيلم‌ها را نيز فراهم کرده و با فشردن دکمه دوربين فيلم‌برداري تا 15 ثانيه به صورت مداوم فيلم‌برداري کنيد و يا چندين قطعه را به هم بچسبانيد. ويدئوها را هم مي‌توانيد مانند تصاوير با افکت‌هاي خاصي زيباتر کنيد.

سه – ويرايش تصاوير
پس از گرفتن عکس مورد نظر و هدايت به صفحه ويرايش امکانات خوبي را در اختيار خواهيد داشت. درست زير عکس سه دکمه چوبدستي شعبده‌بازي، آچار و يک خورشيد و يک مشاهده مي‌کنيد.

Instagram-Step-2

چوب‌دستي افکت‌هاي مختلفي را بر روي عکس اعمال مي‌کند که در آخرين نسخه اينستاگرام، پنج افکت جديد نيز اضافه شده‌است. وقتي افکت مورد نظر را انتخاب کرديد با لمس دوباره آيکن مربوط به آن مي‌توانيد شدت افکت را تنظيم کرده و قاب مربوط به آن را اضافه يا حذف کنيد . در آخر نوار انتخاب افکت‌ها نيز يک امکان جديد Manage اضافه شده که به کاربر اجازه مي‌دهد باتوجه به سليقه‌اش در استفاده از افکت‌ها، ترتيب نمايش آن‌ها را تغيير دهد يا هرکدام را که نمي‌پسندد پنهان نمايد. دکمه خورشيد سعي مي‌کند نور و کنتراست تصوير را به صورت خودکار تغيير دهد که اين گزينه نيز قابل تنظيم شدت است.

دکمه آچار امکانات بسيار بيشتري را فراهم مي‌کند:

Straighten: براي صاف کردن و يا کج کردن تصاوير به کار مي‌رود. توجه داشته باشيد که اين عمل با زوم کردن روي تصوير امکان‌پذير مي‌شود.

Brightness: جهت تنظيم روشنايي.

Contrast: جهت تنظيم کنتراست يا تضاد.

Warmth: جهت تنظيم درجه گرمي رنگ‌ها.

Saturation: جهت تنظيم اشباع رنگ

Highlights: جهت تنظيم شدت روشنايي بخش‌هاي روشن تصوير

Shadows: جهت تنظيم شدت روشنايي سايه‌‌ها و بخش‌هاي تاريک تصوير

Vignette: افزودن يک هاله تاريک در اطراف تصوير

Tilt Shift: شبيه‌سازي عملکرد دوربين‌هاي پيشرفته DSLR با عمق ميدان کم براي ايجاد افکت خارج از فوکوس بودن قسمتي از تصوير

Sharpening: براي تيزکردن لبه‌ها و جبران تار بودن عکس

چهار – به اشتراک گذاري و يا ارسال خصوصي
در صفحه بعد مي‌توانيد توضيحي براي تصويرتان بنويسيد و در اين توضيح از هش‌تگ‌ها استفاده کنيد. با قراردادن علامت # پيش از يک کلمه (مثلاً #باران) آن کلمه لينک مي‌شود و اگر کسي در اينستاگرام هش‌تگ باران را جستجو کند تصوير شما را خواهد ديد. همچنين با لمس هش‌تگ‌ها هنگام مرور تصاوير به صفحه‌اي با تمامي عکس‌هاي آن هش‌تگ خاص راهنمايي مي‌شويد.