هفت نکته کلیدی برای بازاریابی و رونق کسب و کار به کمک اینستاگرام

بازاريابي در اينستاگرام- در اين نوشته، روش هايي که با آن مي توانيد اينستاگرام را به يک ابزار بازاريابي موثر براي کسب و کارتان تبديل کنيد، ارائه خواهم کرد.
جلب توجه مشتريان احتمالي، افزايش فروش و ايجاد تعامل بيشتر با مشتريان، مزاياي بکارگيري درست اين روش هاست.
1. ويترين کسب و کارتان را در اينستاگرام بسازيد:
بايد به پروفايل هاي تان در شبکه هاي اجتماعي مانند ويتريني براي کسب و کارتان نگاه کنيد. چيزي که اينستاگرام را به عنوان يک ابزار بازاريابي از ديگر شبکه هاي اجتماعي بهتر کرده است، امکان ايجاد تزئينات و زيبايي هاي بيشتر است. مي توانيد با قراردادن تصاوير زيبا از محصولاتتان کاربران را جذب کنيد و در اين تصاوير، از نورپردازي، رنگ ها و افکت هايي استفاده کنيد که هرچه بيشتر به زيبايي محصول يا پيام تصويري تان بيافزايد. هرچه عکس ها، با کيفيت تر و زيباتر باشند، بهتر است.

2. جرياني مداوم از تصاوير بسازيد:
يک نکته مهم در استفاده از هر شبکه اجتماعي به عنوان ابزاري براي بازاريابي و جلب مخاطب و مشتري، قراردادن مطالب به صورت متداول است. مانند رودخانه که مدام در جريان است و قطع نمي شود. بنابراين، به صورت مداوم، در اينستاگرام عکس قرار دهيد و براي اين کار يک زمان بندي در نظر بگيريد. مثلا هر روز حداقل 2 عکس. البته خيلي زياد هم نبايد باشد چرا که مخاطبان را سردرگم و پيام هايتان را تکراري مي کند.
khoshfekri-instagram
3. تصاوير مرتبط با کسب وکارتان قرار دهيد:
اگر کسب و کار شما فروشگاه اينترنتي گل است، قراردادن عکس دستور آشپزي، کار جالبي نيست. بايد تلاش کنيد، به صورت هدفمند و متمرکز، در ارتباط با موضوعات اصلي حوزه فعاليت کسب و کارتان، عکس بگذاريد. به اين روش، برند تخصصي خود را در ذهن دنبال کنندگانتان خواهيد ساخت.
4. تعداد دنبال کنندگان تان را بيشتر کنيد:
اينستاگرام هم مانند ديگر شبکه اجتماعي است و شما براي ديده شدن به تعداد زيادي از دنبال کنندگان نياز خواهيد داشت. اضافه بر آن، وجود تعداد زياد دنبال کننده، در ذهن مخاطبان جديد، حس تاييد اجتماعي را القا مي کند.
بنابراين براي جذب تعداد بيشتري از دنبال کنندگان در اينستاگرام بايد عکس هايي جذاب منتشر کنيد. مردم به دنبال اين عکس هاي جذاب و مرتبط، توجه شان به شما جلب خواهد شد. يک پيشنهاد، تهيه و انتشار عکس از افراد در حال استفاده از محصول يا خدمات شما است. و البته بايد طوري اين عکس ها را تهيه کنيد که نشان دهد آن ها دارند از کار با محصول يا خدمات شما لذت مي برند!
ضمنا با وصل کردن حساب اينستاگرام تان به حساب هاي تان در فيسبوک و توييتر، مي توانيد دوستان و دنبال کنندگانتان در آن شبکه ها را به حساب اينستاگرام تان هدايت کنيد.

5. تعامل انساني برقرار کنيد:
براي جلب توجه مردم و جذب آن ها به ويترين اينستاگراميِ کسب و کارتان، با آن ها ارتباط و تعامل برقرار کنيد. عکس هاي شان را لايک کنيد، از آن ها سوال بپرسيد و زير عکس هايشان نظرات مرتبط بنويسيد. تا جاي امکان به افرادي که شما را دنبال مي کنند، توجه کنيد: آن ها را دنبال کنيد يا حداقل يک يا چند تا از عکس هايشان را لايک کنيد.
تعامل شما بايد انساني و اصيل باشد نه اينکه مانند ربات يک نمونه متن را براي همه فقط کپي – پيست کنيد! بله درست است اين کار زمانبر است اما با انجام درست آن طوري که مخاطب احساس کند با يک فرد يا مجموعه ايي از افراد خوش نيت و متخصص در زمينه کار خود در ارتباط است، برند شما جايگاه ويژه ايي در ذهن انان پيدا خواهد کرد. حتي شما مي توانيد سرکي هم به زندگي خود يا کارمندانتان در محيط کار بکشيد و عکس هايي از فضاي کار خود قرار دهيد که البته بايد به کمک آن ها، ارزش ها و باورهاي خود و کسب و کارتان را براي مخاطبانتان بيان کنيد. براي اينکار راه هاي مختلفي هست ولي نکته مهم اين است که اثر انساني در تعامللات و ارتبطات شما، قابل حس باشد.

6. يک مسابقه اينستاگرامي برگزار کنيد:
از دنبال کنندگان تان بخواهيد در ارتباط با موضوع کسب و کارتان، عکس بگيرند و با هش‌تگ (برچسب) اختصاصي شما، در حساب هايشان منتشر کنند يا براي شما بفرستند و شما با ذکر نام و شناسه کاربري شان، آن ها را منتشر کنيد و از ديگران بخواهيد که عکس هايي که بيشتر دوست دارند را لايک کنند. سپس به صاحبان عکس هايي که بيشترين لايک را در بازه زماني مسابقه گرفتند جايزه بدهيد. به اين ترتيب، هر کسي که عکس مي فرستد براي بيشتر کردن شانس خود در بردن جايزه، تلاش خواهد کرد تا عکس لايک بيشتري بگيرد و عملا تبديل مي شود به مامور تبليغات براي برند شما!
براي نمونه مي توان به کمپين تبليغاتي لبخند آبي آسمان از ديجي‌کالا اشاره کرد.
کمپين تبليغاتي لبخند آبي آسمان از ديجي‌کالا
همچنين مي توانيد از شبکه هاي اجتماعي براي دعوت به برگزاري رويداد در دنياي واقعي استفاده کنيد. بسياري از برندها براي برگزاري و دعوت از مردم به حضور در رويدادهاي عرضه يک نمونه جديد از محصول يا افتتاح يک شعبه يا رونمايي از خدمات، از اينستاگرام با هش‌تگ InstaMeet# استفاده مي کنند.