چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنیم؟

همانطور که مي‌دانيد شبکه‌ اجتماعي اينستاگرام يکي از آن شبکه‌هاي نسبتا نوظهور اما بسيار موفقي است که در چند وقت گذشته بيشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به‌طوري که تعداد کاربران روزانه آن از توييتر پيشي گرفته است و بخش زيادي از کاربران ترجيح مي‌دهند که وقت خود را در اين شبکه بگذرانند تا فيس‌بوک. البته در اين که فيس‌بوک و توييتر همچنان شبکه‌هاي اجتماعي بسيار موثر و مهمي هستند شکي نيست، اما نبايد قدرت تصاوير و اينستاگرام را انکار کرد.

در اين نوشته مي‌خواهم چهار مرحله تا شروع برندسازي و بازاريابي در اينستاگرام را بررسي کنم و توضيحاتي در رابطه با آنها ارائه کنم.
?- اکانت خود را بسازيد و مرتبش کنيد
اگر مي‌خواهيد از اينستاگرام براي اهداف تجاري استفاده کنيد،‌ بايد حتما اکانت مجزايي از پروفايل شخصي‌ براي کسب‌وکارتان ايجاد کنيد. در ادامه دو نکته در مورد بهبود پروفايل اينستاگرام مي‌نويسم:

– به سايتتان لينک بدهيد
در واقع تنها جايي که مي‌شود از اينستاگرام لينک گرفت، پروفايل و قسمت Biography شماست. در اين بخش حتما آدرس سايت خود را وارد کنيد تا هم کاربران بتوانند راحت‌تر به سايت شما بيايند هم يک بک‌لينک براي سايت خود دريافت کنيد.

– استفاده از تصاوير و متن خوانا و مشخص
هميشه سعي کنيد در صفحاتي که براي برندتان مي‌سازيد، از تصاوير مشخص و نوشته‌هاي خوانا و قابل فهم استفاده کنيد تا کاربران به راحتي شما را بشناسند و بتوانند با شما آشنا شوند. شايد اگر اين بخش را به درستي آماده نکنيد، کاربران در نگاه اول با صفحه شما ارتباط برقرار نکنند و آن را دنبال نکنند. حتما در بيوگرافي صفحه اينستاگرامتان بنويسيد که شما چه کسي هستيد و چه کاري انجام مي‌دهيد. حتي بهتر است از #هش‌تگ‌ها براي جلب توجه کاربران (چون به رنگ ديگري هستند) استفاده کنيد.

?- پست‌ها (تصاوير) جذابي آماده کنيد که کاربران آنها را دوست داشته باشند
حتما شنيده‌ايد که هر تصوير، به اندازه ???? کلمه حرف براي گفتن دارد؛ پس بياييد از اين قدرت براي جذب خريدارها استفاده کنيم.

محققين گفته‌اند که اينستاگرام به عنوان يک شبکه تصويرمحور، دوبرابر بيشتر از ديگر شبکه‌هاي متن‌محور کامنت مي‌گيرد و ??? اطلاعاتي که به ذهن ما مخابره مي‌شود از طريق ديدار اتفاق افتاده است. پس بياييد به تصاويري که منتشر مي‌کنيم بيشتر از قبل اهميت بدهيم و بيشتر برروي آنها کار کنيم.

خريداران گفته‌اند که شبکه‌هاي اجتماعي تاثير به‌سزايي در تصميم آنها براي خريد داشته‌اند و در وهله اول، آن چيزهايي که دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند آنها را جذب کرده است. محتواهاي ديداري بايد محصول شما را نشان دهند و به صورت مستقيم در مورد خوبي آن شعار ندهند. بگذاريد کاربران خود تصميم بگيرند که آيا اين محصول، محصول خوبي است يا نه. در واقع مي‌گويم که کاربران را از نظر احساسي تحت فشار قرار ندهيد تا به آنها ثابت کنيد که محصولتان محصول خوبي است. لذا سعي کنيد در خط وسط حرکت کنيد؛ يعني نه آنقدري در مورد محصولتان Show off کنيد و نه آنقدري بي‌سر و صدا باشيد که کاربران در مورد محصولات شما بي‌خبر باشند.

– از تصاوير خلاقانه و حرفه‌اي استفاده کنيد
قدرت تصاوير محصولات هميشه در خريدهاي اينترنتي تاثير خود را نشان داده است و شبکه‌ اجتماعي اينستاگرام به عنوان يک شبکه اجتماعي تصويرمحور، قدرت آن را چندبرابر مي‌کند. ??? کاربران در يک تحقيق گفته‌اند که تصاوير بيشتر از خواندن نظر ديگر مشتريان برروي تصميم آنها براي خريد تاثير گذاشته است.

ارسال تصاوير محصولاتتان به همراه توضيحات آن محصول پشت سر هم دردي را دوا نمي‌کند! يادتان باشد که کاربران اينستاگرام به صورت مستقيم آماده براي خريد محصولات شما نيستند. بلکه قرار است در ابتدا برروي آنها تاثير بگذاريم، توجه آنها را به برندمان جلب کنيم و سپس به آنها محصولاتمان را ارائه کنيم.

اينستاگرام يک شبکه اجتماعي يا يک بازار قدرتمند براي تبديل بازديد‌هاي مستقيم به خريداران است. اما چگونه چنين بهره‌اي ببريم؟ بلکه مي‌بايست محتواهاي خاص، ايده‌هاي خلاقانه و تبليغات غيرمستقيم را به کار ببريم تا نظر کاربران را بيش از پيش به خود جلب کنيم.

اينگونه فکر کنيد که برند شما در شبکه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام حضور يافته تا با کاربرانش ارتباط برقرار کند. به درستي ارتباط برقرار کنيد و ببينيد که چگونه کاربران به صفحه شما مي‌آيند، شما را دنبال مي‌کنند و در آخر از شما خريد مي‌کنند.
در اين تصوير، فروشگاه Sants_sock_central در مورد شيوه بافت جوراب‌هايش تصويري منتشر کرده.

– از اندازه‌هاي صحيح استفاده کنيد
راستش هرچه تصاوير شما حرفه‌اي‌تر به نظر برسد، شانس موفقيت بيشتري خواهيد داشت. از آنجايي که گفتيم اينستاگرام يک شبکه تصويرمحور است، بايد کيفيت تصاويرتان به حد قابل قبولي بالا و خوب باشد. يادتان باشد که تصاوير اينستاگرام داراي رزولوشن ????*???? هستند، پس سعي کنيد اندازه تصاوير را در فتوشاپ تغيير دهيد تا تغيير سايز آن توسط اينستاگرام باعث افت کيفيت يا حذف بخشي از تصوير نشود.

– فيلترها و ويرايش تصاوير را فراموش نکنيد
فيلترهاي اينستاگرام جلوه‌هاي خاصي به تصاوير شما مي‌دهند؛ بد نيست که از آنها به درستي استفاده کنيد و قبل از انتشار، چندين فيلتر مختلف را امتحان کنيد تا ببينيد کدام يکي جذاب‌تر و بهتر است. ضمنا تصاوير روشن در اينستاگرام ??? لايک بيشتري به نسبت تصاوير تيره گرفته‌اند.