اينستاگرام ابزاري قدرتمند براي پياده سازي ماهيت يک برند به طور تصويري است.
اين شبکه اجتماعي قدرت تعامل کسب و کارها را افزايش مي دهد و با نمايش خلاقانه تصاوير محصولات و پياده سازي هشتگ ها مي تواند موجب افزايش فروش نيز شود. با بيش از 300 ميليون کاربر فعال، مي توان اينستاگرام را يکي از محبوب ترين شبکه هاي اجتماعي دانست که فعاليت آن بر پايه به اشتراک گذاري تصاوير است. پينترست با 250 ميليون کاربر در رتبه بعدي قرار گرفته است.اگر تا به حال بازاريابي در اينستاگرام را تجربه نکرده ايد، اکنون زمان شروع است:
1. ساخت يک پروفايل خيره کننده در اينستاگرام
پروفايل هاي اينستاگرام محدودند. اين پروفايل ها محدود به 150 کاراکتر هستند و توسط موتورهاي جستجو نمايش داده نمي شوند. تمامي پُست هاي شما را تصاوير تشکيل مي دهند. از اين رو، لازم است از تصاوير با وضوح بالا براي جلب توجه مخاطبان و ايجاد تعامل با آن ها استفاده کنيد. اين تصاوير مي توانند در ارتباط با مشتريان، محصولات و ... باشند که لازم است داراي پيامي منسجم و روشن باشند که در اين صورت براي مخاطبين هدف داراي اهميت خواهد شد.
يک زمينه براي تصاوير در نظر بگيريد که برند شما را به خوبي نمايش دهد.
از محصولات و خدمات خود در هر تصوير به گونه اي استفاده کنيد که مخاطبين را علاقمند کند
2.در اينستاگرام به جستجوي مخاطبان بپردازيد.
هشتگ ها نيروي حياتي در اينستاگرام به شمار مي آيند. بهتر است که شما از قبل بدانيد مشتريانتان بيشتر از چه هشتگ هائي استفاده مي کنند. فراگيري اين موضوع که مخاطبان شما چگونه در ارتباط با محصولات و يا صنعت شما صحبت مي کنند، بسيار مهم است. همچنين درک اين موضوع که رقيبان شما چطور در اين پلاتفرم، گام هاي موفقيت را برميدارند نيز نکته اي کليدي است.
شما مي توانيد هشتگ هاي مرتبط را بيابيد و کاربراني را که در حال حاضر درگير برند يا محصولات شما هستند را دنبال کنيد. همچنين کسي که دنبال کنندگان فراواني دارند و به طور منظم به تعامل در اينستاگرام مي پردازند هم گزينه هاي مناسبي به نظر مي آيند.
روش هاي ديگر يافتن دنبال کننده يا Followerمي تواند از طريق Find Friends، Suggested Usersو يا Instagram Directانجام شود.
3. در اينستاگرام فعاليت کنيد و گروه خود را ارزشمند کنيد.
مطالعات Forresterاينستاگرام را به عنوان "سلطان تعاملات اجتماعي" تعريف کرده است و آن را مکاني مي داند که تمام افراد به سمت آن جذب مي شوند. يافته هاي اين مطالعات نشان مي دهد که نام هاي تجاري برتر در اينستاگرام ميزان مشارکت 4.21 درصدي براي هر دنبال کننده را به همراه خواهد داشت. اين بدان معناست که دنبال کنندگان اينستاگرام 58 برابر فيسبوک و 120 برابر توئيتر به فعاليت و تعامل خواهند پرداخت.
آغاز کردن مکالمه با مشتريان يکي از جلوه هاي با ارزش بازاريابي شبکه هاي اجتماعي است و قابليت Instagram Directبدين منظور مورد استفاده قرار مي گيرد.
اينستاگرام مخاطبان شما را به ارسال سوالات خدمات مشتريان و يا پرسش هائي در ارتباط با محصولات تشويق مي کند که در نهايت با دريافت پاسخ بصري از جانب شما دنبال مي شود.
مي توانيد تصاوير "تشکر از خريد شما" براي مشترياني که خريد کرده اند ، بفرستيد.
مي توانيد کوپن، نظرسنجي و موارد ديگر را براي دنبال کنندگان ويژه خود بفرستيد.
لازم است به حريم خصوصي کاربرانتان احترام بگذاريد و از اين تاکتيک به اعتدال استفاده کنيد تا شما را به عنوان يک اسپمر ارزيابي نکنند.
4. به ساختن محتوا در اينستاگرام بپردازيد.
براي تعامل موفقيت آميز در اينستاگرام، نيازمند فعاليت هستيد.
از تصاوير با وضوح بالا استفاده کنيد. بهتر از نرم افزارهاي مربوط به تصاوير کمک بگيريد و تصاوير را قبل از آپلود کردن ويرايش کنيد.
از فيلترهاي تصاوير موجود در اينستاگرام استفاده کنيد. حالت بدون فيلتر يا Normalفيلتري است که بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد. اما فيلتر Mayfairنيز يکي از پراستفاده ترين فيلترهاست.
بيشترين مشارکت و تعامل زماني رخ مي دهد که تصاوير محصولات 2/3 از تصاويري که آپلود مي کنيد را شامل شود.
تعداد دفعات به روز رساني بسيار مهم است. اطمينان حاصل کنيد که با تصاوير از رده خارج، بيش از حد اين کار را انجام ندهيد. هدف شما مي بايست 2 تا 3 تصوير جديد در هفته باشد. هنگامي که تعداد دنبال کنندگان شما افزايش يافت، مي توانيد حضور پُررنگ تري داشته باشيد.
ترفندهائي براي ارتقاءِ تصاوير محصولات
تصاوير مشتريان خود را به اشتراک بگذاريد.
خريدن محصول خود را به کار آساني تبديل کنيد. مي توانيد با قرار دادن لينکي به صفحه محصول در وب سايت خود اين کار را انجام دهيد.
از آنجائيکه جهان روز به روز ديجيتالي تر مي شود ، استفاده از کوپن هاي موبايل رو به افزايش است. بسيار مهم است که پيشنهادات ويژه و تخفيفاتي در نظر بگيريد. اين گزينه ها در کنار عکس محصول و دليلي براي خريد محصول مي تواند افراد را به خريد ترغيب کند.
5. ويدئو در اينستاگرام
ويدئوهاي اينستاگرام گزينه محبوبي براي نام هاي تجاري به شمار مي آيند چرا که قادرند به طور خلاقانه داستاني را به تصوير بکشند. به علاوه، ويدئو ها مي توانند بيش از پست هاي نوشته شده، لينک هاي ورودي توليد کنند.
در صفحات مختلف با لايک ها و کامنت هاي خود مشارکت چشمگيري داشته باشيد.
از علامت @مي توانيد کامنت خود را به صاحب پُست و يا ديگر نظردهندگان اعلام کنيد. مي توانيد افراد ديگر را در صفحه خود به مشارکت دعوت کنيد:
در پُست خود سوالاتي قرار دهيد که افراد را به گذاشتن کامنت تشويق کند.
به همه کامنت ها پاسخ دهيد و در ابتدا با درج علامت @نام نظردهنده را قيد کنيد.
از هشتگ ها براي نام افراد استفاده کنيد و آن ها را در تصاوير خود بگنجانيد.
6. بهترين زمان براي ارسال پُست ها در اينستاگرام
به روزهائي که بيشترين مشارکت را دريافت مي کنيد دقت کنيد و در هفته هاي بعدي نيز از همان روزها براي ارسال پُست استفاده کنيد. در برخي از کشورها روزهاي يکشنبه، دوشنبه و پنجشنبه بيشترين بازديد را به خود اختصاص مي دهند. زمان هائي وجود دارد که به طور ميانگين ميتوان گفت بهترين زمان براي ارسال پُست ها در اينستاگرام به شمار مي آيد. سرويس زمانبندي اينستاگرام با نام Latergrammeمطالعاتي صورت داد و بر طبق آن 61.000 پُست را بررسي کرد و زمان هائي که بالاترين ميزان مشارکت وجود داشت را اعلام نمود.تعداد “Like”و “Comment”ها را بر ميزان دنبال کننده ها تقسيم کردو در نهايت به اين نتيجه دست يافت که از ساعت 2 بامداد تا 5 بعد از ظهر بهترين زمان براي ارسال پُست هاست.
براي موفقيت در اينستاگرام لازم است ترکيبي از گزينه هاي زير را مورد استفاده قرار دهيد:
از هشتگ هاي مخصوص نام تجاري استفاده کنيد.
از هشتگ هاي مخصوص براي صنعت و يا صنف خاص استفاده کنيد.
از هشتگ هاي جديد استفاده کنيد.
از Populagramبراي شناسائي هشتگ ها ، فيلترهاي عکاسي و افراد محبوب استفاده کنيد.
از Webstaبراي يافتن بهترين هشتگ ها براي پُست هاي خود استفاده کنيد.
7. از اينستاگرام به عنوان اهرمي براي شبکه هاي اجتماعي ديگر خود استفاده کنيد.
يکي از بهترين امکانات اينستاگرام امکان لينک شدن به به فيسبوک است که به موجب آن مي توانيد محتواي توليد شده را در همه شبکه هاي اجتماعي به اشتراک بگذاريد. اگر تمرکز شما در اينستاگرام بر روي تصاوير محصولات است ، مي توانيد براي قرار گرفتن در معرض ديد، پُست ها را در وب سايت خود نيز تعبيه کنيد. به علاوه، مي توانيد براي محبوبيت در شبکه هاي اجتماعي از پيش برنامه ريزي کنيد.
8. دنبال کنندگان خود را تشويق کنيد.
مشارکت در صفحه خود را به وفاداري به نام تجاري تبديل کنيد. مي توانيد اين کار را با تشويق دنبال کنندگان فعال و يا سفيران نام تجاري خود انجام دهيد.
پيش نمايشي از محصولات جديد و رويداد هاي آينده را در صفحه خود قرار دهيد.
براي تشويق به مشارکت و ترويج نام تجاري، کوپن ها، پيشنهادات ويژه و مسابقاتي ترتيب دهيد.
منبع : business2community.com