گوگل تست اولیه اپلیکیشن های اندروید را برای توسعه دهندگان ساده تر و بازتر می کند

تيم الفبا -يا همان گوگل قديم!- تجربه ي قابل توجهي با فرآيندهاي تست و عرضه ي اپليکيشن هاي اندرويد را دارا است که مي تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا جريان توليد اپليکيشن ها را به گونه اي هموار و مناسب پيش برند. از اين رو اکنون اين شرکت تصميم گرفته است مجموعه اي از بهبودات را در فرآيند سنجش بتاي اپليکيشن هاي Google Play ارائه دهد. روي هم رفته اين تغييرات به منظور کمک به توسعه دهندگان طراحي شده اند تا بتوانند به آساني آزمون هاي بتاي قبل از عرضه ي محصول را مديريت کنند، در نتيجه توسعه دهندگان مي توانند براي توسعه يا بهبود قابليت ها تست ها را سريع تر تکرار کنند.

اين تغييرات به عنوان بخشي از پيشرفت هاي اخير گوگل در نظر گرفته مي شود که روش هاي سازگارتري را هم در اختيار برنامه سازان قرار مي دهد تا به محض آن که آزمون به پايان رسيد اپليکيشن هاي خود را تبليغ کنند و آن ها را توزيع کنند و در نهايت به کسب درآمد بپردازند.

در گذشته آزمون هاي بتا بسته تر و محصورتر بودند يعني افراد معدودي مي توانستند در فرآيند آزمون شرکت کنند و آزمون در يک انجمن گوگل پلاس يا يک گروه گوگل اجرا مي شد. اکنون ديگر کاربران مجبور نيستند که در کانال هاي اجتماعي اين شرکت عضو باشند تا به عنوان يک تست کننده ي اپليکيشن فعاليت کنند.

برنامه ي آزمون باز نسخه ي بتا به توسعه دهندگان اين امکان را مي دهد تا لينک هايي ارسال کنند، بنابراين هر کاربري مي تواند تنها با يک کليک به فرآيند تست بتاي اپليکيشن ملحق شود. اين ويژگي به گروه کاربران اجازه مي دهد به راحتي از يک تعداد اندک به تعداد زيادي برسند، گرچه در صورتي که توسعه دهندگان بخواهند اندازه ي تست را کنترل کنند، مي توانند يک ظرفيت بيشينه براي آن تعيين کنند (مثلا بگويند که فلان اپ ايشان را بيش از ??? نفر تست نکند.)

گوگل اعلام کرده است که روش قديمي اجراي آزمون هاي بتاي بسته، هم چنان در دسترس خواهد بود. اگر توسعه دهندگان بخواهند، حتي قادر خواهند بود تا با فرآيند قديمي آغاز کنند و با همان فهرست آزمايش کنندگان به نسخه ي جديد بازتر انتقال يابند. طراحي اپليکيشن موبايل

هم چنين گزينه ي ديگري براي آزمون هاي اپليکيشن ها وجود دارد: شما مي توانيد يک آزمون بتا را با استفاده از يک فهرست خصوصي از آدرس هاي پست الکترونيک به جاي يک انجمن يا گروه گوگل اجرا کنيد. کافي است يک فهرست اصلي تنظيم کنيد و شرکت کنندگان لينکي را در صندوق هاي پستي خود دريافت خواهند کرد که با يک کليک بر روي آن مي توانند در فرآيند آزمون وارد شوند.

گوگل نمونه هايي فراهم کرده است که نشان مي دهد توسعه دهندگان ترجيح مي دهند چگونه اپليکيشن هاي خود را تست کنند. براي مثال Matt Small توسعه دهنده ي بازي ويدئويي Vector Unit استفاده از يک نسخه ي بتاي بسته را براي حل هر مسئله ي مشهود و سپس پيشنهاد تغيير رويه و استفاده از يک نسخه ي بتا باز را پيشنهاد مي دهد.

اين شرکت در صفحات راهنماي کنسول توسعه دهنده، بررسي رويه اي کاملي از اجراي اين فرآيند را ارسال کرده است. آزمون کنندگان نسخه ي بتا نمي توانند در سرويس Play Store گوگل هيچ گونه نقد يا رتبه بندي داشته باشند، بنابراين اعتبار اپليکيشن شما به خاطر هيچ نوع باگي زير سؤال نخواهد رفت (البته تا زماني که توزيع رسمي آن در اختيار عموم قرار بگيرد).

آيا تست بتاي اپليکيشن خود را انجام داده ايد؟ اکنون با روشي ديگر براي تبليغ آن آشنا شويد!

در حال حاضر يک فرمت جديد جستجوي تبليغاتي براي سرويس Google Play در دسترس عموم قرار گرفته است. اين سرويس که آزمون آن در ماه فوريه آغاز شد، به توسعه دهندگان و تبليغ کنندگان اين امکان را مي دهد تا اپليکيشن ها را بر اساس آن چه کاربران در اين فروشگاه جستجو مي کنند تبليغ کنند.

طبق اظهار رسمي اين شرکت، "جستجوي تبليغات در Google Play روش هاي جديدي را براي اطلاع از اپليکيشن ها در اختيار مصرف کنندگان قرار خواهد داد که بدون استفاده از آن ها ممکن است مشتريان فرصت شناخت آن اپليکيشن ها را از دست بدهند و هم چنين به توسعه دهندگان کمک مي کند تا آگاهي بيش تري از اپليکيشن هاي خود داشته باشند." اپليکيشن هاي تبليغ شده به همراه يک استيکر تبليغاتي زرد رنگ کوچک در نتايج جستجوها ظاهر مي شوند.

اين ويژگي جديد بسيار شبيه به تبليغات خود گوگل عمل مي کند: اپليکيشن ها مي توانند درباره ي کلمات کليدي خاصي تبليغ شوند، بنابراين مثلاً اگر کلمه ي "رزرو هتل" جستجو شود، يک برنامه ي کاربردي رزرواسيون هتل در بالاي نتايج جستجو پديدار مي شود.

در هفته هاي آتي گوگل يک پلتفرم جديد کمپين هاي تبليغاتي جهاني را به بازار عرضه خواهد کرد که به توسعه دهندگان و مديران بازاريابي امکان مديريت تبليغ اپليکيشن ها را در جستجوهاي وب، يوتيوب، جستجو در فروشگاه اينترنتي اپليکيشن ها و ساير سرويس هاي گوگل مي دهد. اين شرکت در پستي نوشته است: "به سادگي اجازه دهيد ما بدانيم آگهي تبليغاتي شما چه خواهد گفت، مي خواهيد اين تبليغات به دست چه کساني برسد، بودجه و هزينه ي هدف شما براي هر نسخه ي خريداري شده چه اندازه است، و ما بقيه ي کارها را انجام خواهيم داد."

مزاياي اين سرويس براي گوگل مشهود است: آزمايش و زيرسازي جستجوهاي بهتر، توسعه دهندگان را راضي تر مي کند. حتي به نظر مي رسد شرکت اپل هم از اين امر آگاه شده است، و اخيراً با گسترش حريم TestFlight برنامه سازان را شگفت زده کرده است. اما در مقابل آن فرآيند آزمون بتاي iOS هنوز هم شديداً کنترل شده و محدود کننده است، که در حقيقت همان چيزي است که از سياست هاي اين شرکت انتظار مي رود.
سکان امادمي