توسعه اپلیکیشن اندروید بدون نیاز به کدنویسی با MIT App Inventor

MIT App Inventor ابزاري متفاوت براي توسعه اپليکيشن هاي اندرويدي بدون نياز به هيچ گونه برنامه نويسي و نياز به داشتن مهارت هاي کدنويسي است. فرد مي تواند با استفاده از اين ابزار اپن سورس ايده هاي خلاقانه و جديد خود را به اپليکيشن هاي اندرويدي تبديل کند و از آن جا که اين ابزار مبتني بر مرورگر و فضاي ابري است، شما ديگر نياز به دانلود هيچ نرم افزار يا ذخيره کردن هيچ چيزي در کامپيوتر شخصي خود نداريد.

در حال حاضر توسعه نرم افزار يکي از رايج ترين و پر کاربرد ترين مهارت هايي است که دنياي امروز به آن نياز دارد. البته ساخت يک اپليکيشن حرفه يي آن هم بدون وجود باگ، کار ساده اي نيست. براي ساخت و توسعه يک اپليکيشن موبايل نيتيو، شما بايد از جوانب مختلف کار مانند بازار آن اپليکيشن، منابع در دسترس، مهارت هاي مورد نياز براي نوشتن آن اپليکيشن و هزاران چيز ديگر اطلاع داشته باشيد.

اپليکيشن هاي اندرويد هم به همين صورت هستند و از اين نظر تفاوتي ندارند. البته اگر انرژي مثبت زيادي در ذهن شما جريان دارد و ايده کاملاً مشخص و واضحي به مغزتان خطور کرد است، مي‌توانيد ساخت اپليکيشن خود را شروع کنيد. تنها چيزي که نياز داريد آن است که ابزار مناسب خودتان را پيدا کنيد، شروع به يادگيري کنيد و در نهايت ايده هاي خود را پيدا کنيد. البته اين در حالي است که شما از پيش کدنويسي را بلد باشيد و آشنايي با زبان‌هاي برنامه نويسي داشته باشيد. اگر چنين نباشد چطور؟ آيا بدون دانستن برنامه نويسي باز هم مي توان چنين کاري انجام داد؟

حتماً شما هم مانند خيلي از افراد ديگر فکر مي کنيد که چنين چيزي امکان ناپذير باشد که البته اين تصور چندان هم دور از واقعيت نيست. ولي در حال حاضر ديگر لازم نيست نگران چنين مسئله اي باشيد. ابزار MIT APP Inventor همان ابزاري است که مي تواند اين مشکل را برطرف کند. اين ابزار راهي بسيار ساده و راحت را براي توسعه نرم اپ هاي اندرويد در اختيار شما قرار مي دهد که فرآيند يادگيري را بسيار جذاب و سرگرم کننده مي کند. APP Inventor يک ابزار اپن سورس و رايگان است که در سال 2010 توسط گوگل توسعه يافت. البته در حال حاضر اين اپليکيشن تحت اختيار موسسه فناوري ماساچوست يا همان MIT قرار دارد.

MIT App Inventor يک ابزار بسيار مناسب براي مبتديان است که با استفاده از رابط کاربري ساده گرافيکي اش به آن ها اجازه مي دهد اپليکيشن هاي اندرويدي را توسعه دهند. تنها کاري که لازم است شما به عنوان کاربر انجام دهيد اين است که اجزاي لازم براي ساخت يک اپليکيشن را اين طرف و آن طرف بکشيد چرا که اين ابزار از سيستم کشيدن و رها کردن (Drag & Drop) استفاده مي کند.

از آن جا که MIT APP Inventor يک ابزار اپن سورس مبتني بر مرورگر است، کاربر لازم نيست هيچ گونه نصب يا دانلود يا خريدي انجام دهد. يعني تنها کافي است وارد وب سايت شويد، با استفاده از ايميل و پسورد لاگين کنيد و سپس طريقه ايجاد يک اپليکيشن اندرويدي زيبا و کاربردي را ياد بگيريد. پروژه هاي اندرويد در گوگل کلود (Google Cloud) ذخيره خواهند شد. به اين صورت کاربر توانايي دسترسي به پروژه خود از طريق هر ديوايس و هر جايي را خواهد داشت.

به علاوه به کمک يک شبيه ساز، قادر خواهيد بود اپليکيشن خود را آزمايش کنيد و رفتارش در يک ماشين مجازي را مورد بررسي قرار دهيد. در صورت بروز هر گونه مشکل در هنگام استفاده از اپليکيشن، توسعه دهنده نرم افزار (يعني شما) مي تواند از توسعه دهنده هاي ديگري که در نقاط مختلف جهان قرار دارند کمک بگيرد. اين کار از طريق جامعه پشتيباني MIT App Inventor انجام مي شود. در آنجا کاربر مي تواند مسئله و مشکل خود را مطرح کند و خيلي سريع پاسخ خود را دريافت کند.

علاوه بر توسعه نرم افزار، شما مي‌توانيد از آن به عنوان روشي براي يادگيري برنامه نويسي هم استفاده کنيد. بنابراين با کمک اين ابزار هم اپليکيشن مي سازيد و هم بيشتر با دنياي برنامه نويسي آشنا مي شويد. به شما پيشنهاد مي کنيم که اين ابزار را امتحان کرده و نظرتان در مورد MIT APP Inventor با ساير کاربران سکان آکادمي به اشتراک بگذاريد.
سکان