گوگل کار همه را برای طراحی اپ های زیبا راحت تر می کند

گوگل در حال راه اندازي يک مجموعه جديد از ابزارهاي طراحي است تا طراحان و توسعه دهندگان اپليکيشن موبايل، راحت تر بتوانند به پياده سازي ايده هاي خود بپردازند. اين اقدام تا حدي، گسترش تلاش هاي گوگل در بخش متريال ديزاين است که ? سال پيش به عنوان روشي جديد براي طراحي نرم افزار روي پلتفرم هاي لمسي عرضه شد. ولي براي گوگل، اهميت متريال بيشتر براي تعامل کاربري است تا زيبايي آن. به عنوان بخشي از اين تلاش، گوگل در حال گسترش بخش آموزشي خود در مبحث چگونگي کار با متريال و ساخت برخي ابزارهاي همکاري است که مي توانند مفيد باشند، حتي اگر شما علاقه مند به فلسفه طراحي برنامه گوگل نباشيد.

اولين ابزار معرفي شده Gallery نام دارد که خود شامل مجموعه ابزاري است که همانند يک گيت هاب (GitHub) براي طراحان عمل مي کند. در واقع کار به اشتراک گذاري، نظر دادن و آپلود کردن ديزاين ها را براي افراد ساده تر مي کند. به علاوه اين که نوعي ورژن کنترل -چيزي شبيه به گيت براي برنامه نويسان- نيز به همراه دارد که بتوانيد، تکرار و بازگويي هاي متفاوت از کاري که انجام مي دهيد را اضافه کنيد و به راحتي آن ها را پيدا کنيد. همچنين يک لايه پرزينتيشن دارد که به آساني بتوانيد لينک تحت وب کار خود را منتشر کنيد، به جاي اين که PDF و يا فولدر دراپ باکس ايده تان را ارسال کنيد.

الهام گرفته شده از متريال ديزاين است، اما براي هر چيزي جواب مي دهد
اين جالب ترين ابزاري است که گوگل در حال ساخت آن است. به اين دليل که ايده ها و ابزارهايي که مهندسان به طور مداوم در کار خود استفاده مي کنند را مي گيرد و آن ها را به افراد خلاق تر مي دهد. (اين چيزي است که ممکن است فرآيند تازه کردن نام تجاري ما را کمي ساده تر هم کرده باشد.)

در کنار ابزار Gallery، ابزار ديگري تحت عنوان Remixer قرار دارد که به سازندگان اپليکيشن اجازه مي دهد تا پيش-نسخه هايي از اپ هايشان بسازند که قابليت تعامل مستقيم را داشته باشند. پس شما به راحتي مي توانيد هم ديزاين را نمايش دهيد و هم آن را از روي ديوايس يا وب سايت خود تغيير دهيد. Stage را نيز به اين ليست اضافه کنيد که به سرعت بخشيدن به پروسه ي خلق پيش-نسخه کمک مي کند و به طراحان اجازه ي آزمايش حرکت دمو را در اپليکيشن خود در مراحل پيش تر مي دهد. به طور کلي قابليت هاي ابزارهاي قبلي گوگل (Pixate و Form) را با هم تلفيق ميکند.

همه ي اين ها به نظر خيلي جذاب مي آيند که همين طور هم هست! ولي جذاب به شيوه اي جالب که به ديزاينرها قابليت دست کاري ظاهري و کارايي پروژه هايشان را مي دهد. اگرچه اين ابزارها به طور انحصاري براي افرادي که تلاش براي کار با متريال ديزاين دارند، نيست. ولي آن ها نيز از همين فسفه الهام مي گيرند. ايده يکپارچه سازي حرکت و احساس برنامه ها در فرايند اوليه طراحي از ضرورت هاي متريال است و احتمالا يکي از دلايل گوگل براي ساختن اين ابزارها است.

همه چيزهايي که ما به طور سنتي از متريال ديزاين انتظار داريم يعني دستورالعمل هاي ساختن کليدها و تب ها و ساير مسايل از طرف گوگل ساخته و پرداخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. اما اهمييت واقعي متريال ديزاين در اين است که نرم افزار چطور تقريبا به صورت يک شيء فيزيکي عمل مي کند. به اين فلسفه ي طراحي به عنوان يک اسکيومورفيسم برعکس نگاه کنيد. اجسام ديجيتال که دنبال کننده قوانين فيزيکي هستند، ولي قوانيني که به صورت بومي در دنياي ديجيتال وجود دارند. همان طور که استيو جابز گفت:

ديزاين فقط شامل ظاهر و احساس نيست، بلکه اهمييت آن در توانايي کاري ان است.
سکان