چگونه اپلیکیشن های موبایلی را که می نویسیم تست کنیم

براي هر توسعه دهنده اپليکيشن موبايل لازم است تا قبل از انتشار نهايي اپليکيشن خود مطمئن شود که اپليکيشن اش بدون هيچ گونه مشکل و يا باگي کار مي کند. ابزارهايي که در اين مقاله به معرفي آن ها مي پردازيم اين امکان را براي شما به وجود مي آورند که گزارش هاي خرابي، تحليل، بازخورد و ... را درباره اپليکيشن خود جمع آوري کنيد. در اين مقاله به برخي از اين ابزارهاي رايگان و غير رايگان اشاره مي کنيم که به شما براي انتشار بهتر اپ خود کمک مي کنند.

TestFlight براي توسعه دهنگان iOS TestFlight ابزار بسيار خوبي براي تست اپليکيشن هاي iOS و Android بود. با اين حال پس از خريداري شدن توسط Apple پشتيباني آن از اپليکيشن هاي اندرويدي حذف شد. اگر شما توسعه دهنده iOS 8 هستيد، TestFlight يک ابزار رايگان و در عين حال مناسب براي تست اپليکيشن خود است که به راحتي با استفاده از آن مي توانيد برنامه هاي خود را پيش از انتشار آزمايش کنيد. TestFlight به شما امکان دعوت حداکثر 1000 کاربر خارجي براي تست اپليکيشن با استفاده از آدرس ايميل شان را به شما مي دهد. هنگامي که کاربران خارجي به TestFlight دعوت شدند، لينکي را براي دانلود اپليکيشن از App Store دريافت مي کنند. براي دريافت بازخورد سريع از اعضاي تيم خود، شما مي توانيد نسخه بتا را با حداکثر 25 نفر از اعضاي تيمتان که حتما بايد نقش فني يا مديريت در iTunes داشته باشند به اشتراک بگذاريد. هر يک از اعضاي تيم مي توانند نسخه بتا را تا روي حداکثر 10 دستگاه تست کند.

TestFlight کار را براي دريافت بازخورد از کاربران واقعي ساده کرده است. شما مي توانيد از TestFlight براي تست اپليکيشن ها روي آيفون و آيپد و آيپاد تاچ داراي iOS 8 استفاده کنيد اما هنوز اين سرويس براي استفاده از نرم افزارهاي مک راه اندازي نشده است.

TestFlight را امتحان کن

TestFairy TestFairy کاملا رايگان است اما نسخه Enterprise آن براي استفاده سازماني ارائه مي گردد. اين ابزار ويژگي هاي استثنايي اي براي برنامه نويسان ارائه مي دهد که از آن جمله مي توان به ضبط ويديو دقيق از مراحل تست کاربر و نمايش کامل اطلاعات CPU، GPU، Memory، نظارت بر شبکه، لاگ ها، گزارش هاي خرابي و ... اشاره کرد. براي تست اپليکيشن اندرويد لازم نيست هيچ SDK يا API اي به اپليکيشن خود اضافه کنيد و فقط لازم است تا فايل APK خود را آپلود کرده، سپس خود سرويس TestFairy فايل را تکه تکه کرده و فايل هاي لازم را به اپليکيشن اضافه مي کند و دوباره فايل APK را بازسازي مي کند. براي پلتفرم iOS نيز فقط يک خط کد براي اضافه کردن API ها لازم است. شما مي توانيد براي دعوت کاربران، از ايميل يا صفحه اپليکيشن وب استفاده کنيد. اپليکيشن ها مي توانند از طريق يک صفحه وب که در ميزباني TestFairy است به کاربران عرضه شود.

TestFairy را امتحان کن
اپليکيشن بومي تست Google Play اگر يک توسعه دهنده اندرويد هستيد، مي توانيد به کنسول توسعه دهندگان گوگل دسترسي داشته باشيد. مي توانيد براي دسترسي به اين بخش از يک حساب شخصي گوگل استفاده کنيد اما گوگل براي شرکت ها ساخت اکانت جديد را پيشنهاد مي کند. در جولاي سال 2014 تيم Google Play اعلام کرد که Google Play Publishing API که مربوط به بخش آپلود و انتشار برنامه و انجام کارهاي ديگر مربوط به انتشار است، براي همه توسعه دهندگان در دسترس است. برخي ويژگي هاي اين ابزار عبارتند از:

اعلانات از طريق ارسال ايميل
نکات بهينه سازي
آمار پيشرفته درآمد
ذخيره سازي بررسي ها
بهينه سازي نتايج بررسي ها براي موتورهاي جستجو
سکان اکادمي