نکاتی برای طراحی و توسعه موبایل اپلیکیشن ها

داشتن ديزاين خوب براي هر اپليکيشني چه دسک تاپ و چه موبايل اپليکيشن ها ضروري است ولي در طراحي اپليکيشن هاي موبايلي بدليل محدود بودن به صفحه نمايش هاي کوچکتر و ساير محدوديت هايي که کاربران با ان روبرو هستند ، ديزاين قوي بسيار حياتي تر است و مي تواند اين محدوديت را برطرف کند. از طرفي تمرکز برروي اينترفيس موبايل اپليکيشن ها به عنوان بخش کليدي در بهبود تجربه کاربري کاربراني است که اپليکيشن شما را استفاده مي کنند.
گرايش mobile-first يکي از گرايشات محبوب در ميان طراحان تجربه کاربري (UX) و طراحي و توسعه اپليکيشن ها محسوب مي شود . چرا که امروزه اکثر وب گردي ها از طريق اسمارت فون ها صورت مي گيرد به همين دليل مي توان به اهميت طراحي در اسمارت فون ها پي برد.
در طراحي موبايل اپليکيشن ها به عوامل زير توجه کنيد :
*شناسايي کاربران هدف :
معمولا کاربران اپليکيشن هاي موبايل به دودسته کلي تقسيم مي شوند :
دسته اي از کاربران که به دنبال اطلاعات خاصي يا صرفا انجام دادن کار خاصي در اپليکيشن و يا حتي در وب سايت شما هستند و دسته اي ديگر که به دنبال اطلاعات خاصي نيستند و صرفا اطلاعات شما مرور مي کنند . اگر کاربران هدف شما دسته اول هستند، بنابراين برروي ويژگي ها و سرويس هايي تمرکز کنيد که کاربران را راحت تر به سرويس شان برساند . براي کاربران دسته دوم نيز، دادن دسترسي سريع به اطلاعات و ارائه راهکارهايي براي نگه داشتن انها در اپليکيشن ضروري است .
استفاده از طراحي مبتني بر وظيفه در طراحي موبايل اپليکيشن ها :
معمولا در موبايل ها محدوديت هايي وجود دارد که اين محدوديت ها در ديزاين اپليکيشن هاي موبايلي بايد در نظر گرفته شوند . به همين دليل تمرکز اصلي طراحان اپليکيشن برروي پياده سازي قسمت هايي است که کاربران را به راحتي به سرويس هايي که مي خواهند برساند. طراحان تلاش مي کنند تا خواسته هاي کاربران خود را درک کنندو از طريق طراحي مبتني بر عمليات به کاربران خود کمک کنند به راحتي به عمليات مورد نظر خود دسترسي پيدا کنند .
طراحي ساده اپليکيشن ها :
هميشه به خاطر داشته باشيد که موبايل ها و اسمارت فون ها فضاي کافي براي حجم بالايي از اطلاعات را ندارند. هرچقدر اپليکيشن شما ساده تر باشد البته به نحوي که عملکرد هاي اصلي خود را حفظ کند، قطعا در بين کاربران اپليکيشن شما طرفداران بيشتري خواهد داشت. از طرفي پشتيباني و آپديت اپليکيشن نيز ساده تر خواهد بود .
تمرکز برروي اصول تجربه کاربري در اپليکيشن:
دانش کامل از تجربه کاربري در ارتباط با محصول يا خدمات، يکي از اصول اساسي طراحي اپليکيشن موبايل ها است. چرا که در موبايل ها با محدوديت بيشتري براي ديزاين روبرو هستيم و داشتن UX قوي همان برگ برنده براي طراحي موبايل اپليکيشن است . استراتژي شما بر پايه تعامل استوار است. هدف طراحي، رابط کاربري است که به مشتري دقيقاً چيزي را ارئه بدهد که او مي خواهد، اپليکيشن موبايلي که همواره همراه او باشد و تجربه خوبي از کار کردن با اپليکيشن را براي او ايجاد کند . بيشتر اوقات هدف ما از طراحي ، صرفا داشتن ظاهري زيبا براي اپليکيشن است ولي اين گزينه در کنار کاربردپذيري سريع و راحت مکمل هم مي شوند و تجربه کاربري کاربران اپليکيشن را بهبود مي بخشند . همه مواردي که ممکن است مشتريان ما با آن‌ها برخورد کنند بايد پيش‌بيني شود. اگر اتصال قطع شد چه اتفاقي خواهد افتاد. اگر مشتري بلافاصله دکمه بازگشت را بزند چه مي شود و ... همه اين احتمالات در طراحي اپليکيشن ها بايد در نظر گرفته شوند و قطعا پاسخ مناسبي براي انها در نظر گرفته شود تا حس خوبي از کار کردن با اپليکيشن مورد نظر براي کاربر تداعي شود .
تعيين هدف درآمد زا براي توسعه اپليکيشن موبايلي در آينده :
هدف موبايل اپليکيشن شما بايد به دنبال ايجاد فضايي باشد که کاربران بتوانند به راحتي در آن با کسب و کار و بزينس شما تعامل داشته باشند و در نهايت منجر به فروش آن‌ها از طريق اپليکيشن شود. اکثر بزينس ها در اوايل کار خدمات و سرويس هاي خود را به شکل رايگان در اختيار کاربران اپليکيشن قرار مي دهند ولي نهايتا بعد از مدتي بايد به جنبه درآمدزايي ان نيز توجه نمود و از اين راه
هدف هاي بلند مدت براي اپليکيشن شما بايد روي نحوه توزيع خدمات و سرويس ها و نهايتا درآمد زايي تمرکز کنند. توجه کنيد که پردرآمدترين موبايل اپليکيشن ها در ابتدا به شکل رايگان ارائه مي شوند و بعد از جذب کاربران خود استراتژي خود را عوض مي کنند و به جنبه هاي پولي آن توجه مي کنند .بايد کاربران اپليکيشن خود را به سمتي هدايت کنيد که مشتاق براي خدمات اضافي در اپليکيشن شما شود . در اين صورت مي توانيد اين خدمات و سرويس هاي اضافي را در ازاي پرداخت پول در اختيار وي قرار دهيد . که تعيين اين زمان در مراحل توسعه اپليکيشن خود عامل کليدي محسوب مي شود که نتيجه تعامل خوب و با هدف با کاربران محسوب ميشود .
رادکام