هاست داخلی یا هاست خارجی؟ کدام یک برای سئو بهتر است؟

هاست های داخلی و خارجی از نظر کیفیت فرقی با یکدیگر ندارند؛ در واقع ‌هاست های بی‌کیفیت هم در داخل وجود دارند و هم در خارج از کشور. آنچه از نظر انتخاب ‌هاست داخلی یا خارجی اهمیت دارد، فاصله مکانی (در واقع زمانی) سرور با کاربران سایت است. هرگاه کاربری وارد سایت شده و بر روی قسمتی از آن کلیک می‌کند، یک درخواست به سرور ارسال می‌شود. این درخواست باید به سرور رفته و بعد از بررسی به صورت پاسخی از سوی سرور به سمت سایت مجدداً ارسال شود تا عمل مورد نظر کاربر در سایت اعمال شود. حال هرچه فاصله بین کاربر و سرور بیشتر باشد، بر سرعت ارسال درخواست و دریافت پاسخ اثر خواهد گذاشت و آن را کندتر خواهد کرد.
بنابراین بهترین‌ هاست، صرف نظر از داخلی یا خارجی بودن آن، هاستی است که به موقعیت مکانی اکثریت کاربران سایت نزدیک باشد. باید ببینید اکثریت کاربران سایت شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر مخاطبان شما اکثراً ساکن کدام کشورند. از همان کشور هاست بگیرید. البته موقعیت مکانی سرور در صورتی که سرعت دسترس مخاطبان به سرور را تحت تأثیر قرار ندهد از اهمیت چندانی برخوردار نیست ولی واقعیت این است که با افزایش فاصله مخاطب از سرور سرعت دسترسی به اطلاعات سرور کاهش می‌یابد.
 
موقعیت مکانی ‌هاست و تأثیر آن بر سئو محلی
موقعیت مکانی ‌هاست بیشتر از همه، زمانی که کسب و کار سایت محلی باشد بر روی رتبه سایت مؤثر است. مثلاً یک سایت فروشگاهی در ایران اگر از یک ‌هاست ایرانی استفاده کند نتیجه بهتری در گوگل خواهد داشت. اگر سرور از دسته وسیعی از کاربران بسیار دور باشد ممکن است هنگام بارگذاری سایت با پیام خطای Timeout مواجه شویم. تعداد زیاد پیام‌های خطای تایم اوت Timeout بر رتبه سایت تأثیر بدی خواهد گذاشت.
 
آیا هاست خارجی سریع‌تر از هاست ایرانی است؟
خیر، هاست‌های خارجی بی‌کیفیت در سراسر دنیا وجود دارند. سرعت ‌هاست‌های ایرانی باکیفیت بسیار بالا است. بسیاری از هاست‌های ایرانی به مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر عمل می‌کنند. بعد از فاصله و موقعیت مکانی کاربران، نکته دیگری که هنگام انتخاب‌ هاست باید به آن توجه داشت این است که ‌هاست های ارزان همواره دارای مشکلات عدیده‌ای هستند. پیشنهاد ما این است که یک ‌هاست با کیفیت بخرید. یک ‌هاست با کیفیت ارزش سرمایه‌ای که برای آن می‌پردازید را دارد.
 
هاست ویندوز یا لینوکس؟
نرم افزارهای مدیریت محتوا اغلب می‌توانند بر روی هر دو سیستم ویندوز و لینوکس نصب شوند.
سیستم‌هایی تولید محتوا که بر پایه PHP کدنویسی می‌شوند (مانند وردپرس)، بهتر است بر روی سرورهای لینوکس نصب شوند.
هم‌چنین سیستم‌های تولید محتوا که بر پایه Asp نوشته می‌شوند بهتر است بر روی سیستم عامل ویندوز نصب شوند.