صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing page) چیست؟

 به‌ طور کلی هر صفحه‌ای که کاربر از طریق آن وارد سایت شود به‌عنوان صفحه فرود یا دروازه‌ی ورود کاربر به سایت شناخته می‌شود. به‌علاوه اگر کاربر از طریق صفحه‌ای که موتورهای جستجو در اختیارش قرار می‌دهند به سایتتان وارد شود در این‌ صورت این صفحه نیز می‌تواند یک لندینگ پیج برای سایتتان باشد. اگر در ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، به قسمت behavior توجه کنید، بخشی به نام لندینگ پیج را خواهید دید. این بخش به شما نشان می‌دهد کدام صفحه از سایت از گوگل ورودی مستقیم می‌گیرد.

با این‌ وجود اگر بخواهیم به‌طور تخصصی این مفهوم را بررسی کنیم باید گوییم که یک صفحه فرود واقعی با هدف خاصی طراحی می‌شود. زیرا هر صفحه قدیمی‌ای که کاربر بتواند از طریق آن در سایتتان فرود بیاید، الزاما یک صفحه فرود به‌حساب نمی‌آید. بنابراین تعریف زیر می‌تواند مفهوم دقیق‌تری از لندینگ پیج ارائه کند:
«صفحه فرود یک صفحه ساده و مجزا در سایتتان است که آن را با هدف خاصی مانند جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) طراحی می‌کنید.»
به یاد داشته باشید که تمامی لندینگ پیج‌ها، صفحه‌ای از وب هستند اما هر صفحه وب یک صفحه فرود به شمار نمی‌آید. زیرا هر صفحه فرودی دو ویژگی متمایز دارد:
 1) دارای یک فرم مشخص است.
 2) با هدف کسب اطلاعات از مشتری یا مخاطب، طراحی شده است.
به صفحه فرود، صفحه هدف هم می‌گویند چراکه با هدف افزایش بازدید از سایت و در سایت‌های دیجیتال مارکتینگ با هدف افزایش میزان فروش طراحی می‌شود. به همین دلیل است که طراحی این صفحات اهمیت زیادی دارد زیرا یک طراحی کاربرپسندتر می‌تواند شما را به میزان قابل توجهی به هدفتان نزدیک کنید.
 
هدف از ایجاد لندینگ پیج چیست؟
همان‌طور که گفته شد ممکن است صفحات فرود با اهداف مختلفی طراحی شوند. این اهداف می‌تواند به شکل‌های مختلفی که در ادامه آورده شده، توسط صفحه فرود محقق شود:
1.    دریافت اطلاعاتِ مشتری و ایجاد ارتباط
اگر صفحه فرود سایت را با هدف تبلیغات اینترنتی طراحی کرده‌اید، می‌توانید با ارائه یک فرم به کاربر، از او بخواهید تا با واردکردن ایمیلش مقاله یا خبرنامه سایت را دریافت کند. به این وسیله لیستی از ایمیل کاربران در اختیار خواهید داشت. این لیست امکان ارسال تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) را برایتان فراهم می‌کند. راهی مطمئن که به معرفی محصول یا خدماتتان کمک می‌کند و می‌تواند بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کند.
1.    معرفی مستقیم محصول یا خدمات
شما از صفحه فرود وب‌سایتتان می‌توانید برای عرضه مستقیم محصولتان استفاده کنید. به این صورت که محصول یا خدماتتان را به بازدیدکننده معرفی می‌کنید و آن‌ها در صورت تمایل از شما خرید خواهند کرد. البته بهتر است که از روش‌های غیرمستقیم و هوشمندانه در جهت معرفی بهره ببرید. برای مثال می‌توانید یک مقاله مفید و کاربردی درباره محصولتان بنویسید و در پایان مقاله به معرفی و تبلیغ محصول بپردازید. شما می‌توانید برای جلب مشتری بیشتر و افزایش فروش صفحات فرودتان را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف تبلیغ کنید.
1.    برقراری ارتباط
این نوع لندینگ پیج‌ها که به آن‌ها Click-through نیز گفته می‌شود یکی از اصول پیشرفته‌ی بازاریابی به شمار می‌آید. صفحاتی که هم‌زمان هر دو هدف «فروش مستقیم» و «ایجاد ارتباط» را دنبال می‌کنند. همان‌طور که از نام این نوع صفحات مشخص است از طریق کلیک‌های مداوم، بازدیدکنندگان را در سایت نگه می‌دارند و او را به سمت خرید هدایت می‌کنند.
تاثیرگذاری این استراتژی به این دلیل است که بازدیدکننده معمولا با اولین ورود به صفحه خرید الزاما آماده خرید نیست اما این کلیک کردن‌ها سبب آشنایی بیشتر او با محصول می‌شود و درنهایت باعث می‌شود فرد تصمیم به خرید بگیرد.
 
برای ساخت صفحات فرود به چه نکاتی باید توجه کرد؟
برای ساخت یک صفحه فرود استاندارد باید به جنبه‌های مختلفی توجه داشته باشید. زیرا این صفحه قرار است با یک کلیک کاربر، شما را به هدفتان برساند. بنابراین با در نظر گرفتن چند نکته می‌توانید یک لندینگ پیج ایده‌آل طراحی کنید.
1.    عنوان جذابی برای صفحه‌تان انتخاب کنید. عنوانی که طولانی نباشد و کاربر به‌سرعت متوجه شود که شما قرار است چه محصول یا سرویسی ارائه کنید.
2.    زیرعنوانی انتخاب کنید که برای کاربر قانع‌کننده باشد. یک عنوان جالب، توجه کاربر را در لحظه جلب می‌کند اما یک زیرعنوان جذاب باعث می‌شود کاربر در سایت بماند و برای مطالعه درباره محصولتان وقت بگذارد.
3.    از تصاویر یا ویدئوهای جذاب، گویا و باکیفیت استفاده کنید. تصاویر به کاربر کمک می‌کند که از محصول یا سرویستان شناخت بهتری پیدا کند. جالب است بدانید که محتوای بصری نسبت به محتوای متنی تاثیر بیشتری بر بازدیدکنندگان سایت دارد.
4.    از توضیحات تکمیلی غافل نشوید. از توضیحات روشن و شفافی در صفحه فرودتان استفاده کنید تا به کاربر کمک کند بتواند اطلاعات مناسبی درباره محصول یا سرویس موردنظر به دست آورد.
5.    حتما در صفحه فرود به کاربر یادآوری کنید که قرار است با پذیرش پیشنهادتان چه سودی کسب کند. با گفتن از مزیت‌ها او را ترغیب کنید تا باکمال میل از شما خرید کند.
6.    به کاربر بگویید که قرار است با محصول یا خدماتتان چه مشکلی را از سر راهش بردارید و یا چه لذتی را برایش فراهم کنید.
7.    برای ارتباط با مخاطبانتان راه‌های ارتباطی مختلفی در صفحه فرود مانند شماره تلفن، ایمیل، چت آنلاین و... در نظر بگیرید. این کار به شما اعتبار می‌دهد.
8.    به‌هیچ‌وجه از متن‌های رنگی و تبلیغات چشمک‌زن که چشم بیننده را اذیت می‌کند، استفاده نکنید.
9.    در طراحی صفحه فرود باید به روانشناسی رنگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.
 
منبع:وب24