11 ابزار ضروری برای وبلاگ‌نویسی

بعضي‌ها تصور مي‌کنند تنها شرط لازم براي داشتن يک وبلاگ موفق، تنها عرق ريختن است، من هم در ابتدا اينطور فکر مي‌کردم. اما بعداً متوجه شدم که بدون مديريت و راهبري هوشمندانه، اين امر ممکن نمي‌شود.
در طول سال‌هاي توسعه وبلاگ‌نويسي، ابزارهاي زيادي در راستاي کمک به وبلاگ‌نويسان براي انجام اين مديريت و راهبري ايجاد شدند. در اين پست ?? ابزار که به داشتن يک تجربه وبلاگ‌نويسي راحت‌تر و موفق‌تر کمک مي‌کنند را معرفي خواهيم کرد:

انتخاب موضوع با Buzzsumo
انتخاب موضوع براي وبلاگ‌نويسي هميشه کار راحتي نيست. براي موفقيت در وبلاگ‌نويسي شما بايد درک درستي از علايق مردم داشته باشيد و با قالب و پوسته‌هاي نو براي آنها در مورد اين علايق بنويسيد. اولين ابزار به ما در يافتن اين علايق ياري مي‌رساند.
همانطور که قبلاً هم در پستي بررسي کرديم، وبلاگ‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي نه‌تنها در تضاد با هم نيستند، بلکه شبکه‌هاي اجتماعي مي‌توانند ابزاري براي کمک به وبلاگ‌ها و بيشتر ديده شدن مطالبشان باشند. ابزار Buzzsumo از همين ويژگي شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کند.
Buzzsumo در حقيقت خزنده‌هايي مانند آنچه در موتور جستجوي گوگل مورد استفاده است، دارد که دائماً پست‌هاي بلاگ‌ها را رصد و ايندکس مي‌کنند، سپس نتايج را بر حسب تعداد به اشتراک گذاشته شدنشان در شبکه‌هاي اجتماعي مرتب مي‌کند. به اين ترتيب مي‌توانيم ببينيم که چه مطالبي در گذشته بازخورد خوبي در شبکه‌هاي اجتماعي داشته‌اند و سپس شروع به نوشتن مقالاتي با آن زمينه‌ها نماييم.
کافيست سري به وب‌سايت اين سرويس وب بزنيد و در صفحه اصلي آن يک کلمه کليدي مرتبط با زمينه يا صنعت خود بنويسيد. من عبارت "وبلاگ‌نويسي” را جستجو کردم.
همانطور که در نتايج مي‌بينيم يکي از مواردي که بيشترين تعداد اشتراک گذاشته شدن در فيس‌بوک را داشته مربوط به معرفي ابزار‌هاي وبلاگ‌نويسي است، اين مي‌تواند گوياي نياز به نشر مطالبي در خصوص اين ابزارها باشد.
البته بايد اين نکته را هم در نظر گرفت که از قرار معلوم برنامه پشت اين سرويس هنوز بخش بزرگي از کلمات کليدي فارسي به اشتراک گذاشته شده را در بر نگرفته، اما به هر حال فعلاً مي‌تواند ابزار مناسبي براي پيدا کردن موضوعات پرطرفدار لااقل در زبان انگليسي باشد.

يافتن پست‌هاي پرطرفدار وبلاگ‌هاي رقيب با Quick Sprout
يک راه براي اينکه بدانيد چه محتوايي براي توليد روي وبلاگتان کم داريد تحليل محتواهاي رقباي وبلاگي شماست. ابزار دوم بصورت رايگان اين کار را براي شما انجام مي‌دهد. کافيست به وب‌سايت اين سرويس رفته و نام دامنه وبلاگ مورد نظرتان را وارد کنيد و سپس دکمه جستجو را کليک کنيد.
يک بخش بسيار جالب در نتايج تب Social Media است. من با جستجوي دامنه يک پزشک نتايجي را گرفتم که بخشي از آن را در زير مي‌بينيد.

اين جدول به تفکيک صفحات وبلاگ نشان مي‌دهد که مطلب هر صفحه چه تعداد بار در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک گذاشته شده است. با توجه به اين جدول مي‌توان نتيجه‌گيري‌هايي در مورد موضوعاتي که احتمالاً اقبال بيشتري داشته‌اند انجام داد. مثلا سه تا از پنج عنوان برتر از حوزه روانشناسي هستند و اين مي‌تواند يک نشانه از توجه خوانندگان به اين حوزه باشد.
(با توجه به سرعت بالاي بروز رساني محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي مثل فيس‌بوک و توئيتر و اينکه خزنده اين سرويس زماني براي جستجوي کامل اين وبسايت‌ها نياز دارد مي‌توان قدري ناهمخواني ارقام مربوط به اين دو شبکه اجتماعي با آنچه در وبلاگ يک پزشک ارائه شده را توجيه کرد.)
بررسي رتبه مطالب مختلف وبلاگ در موتورهاي جستجو به کمک Open Site Explorer
قبلاً در يک پزشک در چند پست، از جمله در اينجا در مورد سئو و روشهاي بالا بردن رتبه سايت در موتورهاي جستجو صحبت کرديم و ديديم که ممکن است يک وبسايت يا وبلاگ علي‌رغم محتواي خوبي که دارد، نتواند به جايگاه مناسب خود دست پيدا کند.
يکي از راه‌هاي افزايش بازديد‌کننده وبسايت، بالا بردن رتبه‌بندي وبسايتتان در موتورهاي جستجو است. به اين طريق کساني که به دنبال موضوعاتي هستند که در سايت شما نيز به آن پرداخته شده مي‌توانند به راحتي آنرا در صفحات ابتدايي جستجو ببينند و به اين ترتيب شما بازديد‌کننده بيشتر و بيشتري خواهيد داشت.
مهمترين الگوريتمي که براي رتبه‌بندي وبسايت‌ها وجود دارد براي اين کار از تحليل لينک‌هاي معکوس استفاده مي‌کنند. به عبارتي هرچه صفحه‌اي توسط وبسايت‌هاي بيشتري لينک شده باشد رتبه بهتري خواهد گرفت.
سرويس سومي که معرفي مي کنيم صفحات يک دامنه را بر حسب تعداد لينک‌هاي معکوسي که در وب به آنها وجود دارد مرتب مي‌کند. مشخصاً اين به شما نشان مي‌دهد که اگر به دنبال کسب رتبه بهتري در مو‌تور‌هاي جستجو هستيد پست‌هاي بيشتري مشابه پست‌هايي بنويسيد که لينک معکوس بيشتري دارند.
از اين سرويس مي‌توانيد براي بررسي صفحات با بيشترين لينک معکوس در وبلاگ‌هاي رقيبتان هم استفاده کنيد. سپس پست‌هاي بهتري با موضوعات مشابه آن بنويسيم و به همه کساني که به آن پست از وبلاگ رقيبمان لينک کرده اند ايميل بفرستيم و از آنها بخواهيم که به پست ما هم لينک بدهند. اگر به دنبال قالب براي ارسال ايميل بوديد هم مي‌توانيد به اينجا سري بزنيد. 

ارتقاي رتبه وبلاگ در موتورهاي جستجو با نصب پلاگين Yoast SEO
همان‌طور که پيش از اين هم ديديم ارتقاي رتبه وبلاگ در موتورهاي جستجو ضروري است. خوشبختانه اگر وبلاگ ورد پرسي داريد اين کار بسيار ساده است. تمام کاري که بايد انجام دهيد اين است که اين پلاگين را نصب کنيد و دستوراتي که در ويدئوي نصب آن داده شده را انجام دهيد.
اين پلاگين تمام چيزي را که شما نياز داريد از تنظيم متا تگ‌ها تا ساختن Site Map که در مورد نقش آنها در سئو در اين پست يک پزشک گفته بوديم. اين پلاگين همه کارهاي مورد نياز را براي شما انجام مي‌دهد. بهتر از همه اينکه اين پلاگين کاملاً رايگان است.