راهنمای طراحی اپلیکیشن موبایل

ما تمام اين کمبودها را کنار مي‌گذاريم و در اين دو مقاله، چند راه‌کار و مثال ساده را بررسي مي‌کنيم چرا که با وجود متدهاي مدرني که اين روزها بسيار پرکاربرد شده اند، ساخت اپي که به طراحي آن زياد توجهي نشده باشد، واقعا يک عيب محسوب مي‌شود.

مقدمه اين روزها، اپ‌ها از دو بخش اصلي تشکيل مي‌شوند :
1. کدنويسي
2. طراحي (به زبان ساده، همان ظاهري که ما به عنوان يک کاربر ساده با اپليکيشن کار مي‌کنيم). همان‌طور که به خوبي هم آگاه هستيد، آموزش برنامه نويسي يک اپ، چيزي نيست که بتوان با چند مقاله و کلمه آموزشش داد و نياز به تمرين و پشتکار هر فرد دارد به‌همين خاطر ما بحث‌هاي کدنويسي را کاملا به خودتان واگذار مي‌کنيم و به طراحي اپ‌ها مي‌پردازيم. چرا که کدنويسي را به‌هرطريقي هم که شده مي‌توان آموخت اما بحث‌هايي همچون زيبا شناسي، ساده‌سازي و استفاده از روش‌هاي جديد طراحي در ساخت و توسعه اپ‌ها بسيار مورد کم لطفي قرار گرفته‌اند.
لوازم مورد نياز براي طراحي يک اپ جدا از نرم‌افزارهايي همچون فتوشاپ، من داشتن دو چيز را بسيار توصيه ميکنم : يک دفترچه و مداد هميشه به همراه داشته باشيد! اما چرا از اين همه وسيله من اين دو مورد را پيشنهاد ميکنم؟
جواب فقط و فقط به حافظه ما مربوط است چرا که همه ما در طول روز با موجي از ايده‌ها روبرو مي‌شويم و هرثانيه ممکن است که يک ايده به ذهنمان بيايد اما به خاطر دست کم گرفتن ايده و گذاشتنش براي يک وقت ديگر، ايده‌اي شايد بسيار ارزشمند را به دست فراموسي بسپاريم!
جدا از بخش نوشتن و توصيف ايده‌ي اپ، بخش اسکچ‌کشي و طراحي هم مطرح است که اين روزها در بين طراحان اپ، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. براي مثال، فرض کنيد که يک اپ به ذهنتان مي‌آيد و همان لحظه دفتر خود را برمي‌داريد و شروع به طراحي رابط کاربري، آيکون و موارد ديگر اين اپ مي‌کنيد، و اين کار جدا از اين‌که در ساخت اپ بسيار به کمکتان مي‌آيد بلکه به يکي از بهترين وقت‌گذراني ها براي تقويت طراحي و توسعه قدرت تجسم هم تبديل مي‌شود و بعد از مدتي که شروع به طراحي اپ روي دفتر مي‌کنيد، متوجه مي‌شويد که از يک ايده ساده به پروژه‌اي رسيديد که حتي مي‌تواند براي‌تان پول ساز هم باشد.
به‌ ياد داشته باشيد که هيچ‌کس طراح به خصوص طراح اپ به دنيا نيامده است و اگر اپ‌هايي را مي‌بينيد که طراحي‌شان با جشم‌هاي شما بازي مي‌کنند، بدانيد که همين طراحي‌ها هم از همان اسکچ‌هاي ساده اما با پشتکار بسيار توسعه داده شده‌اند
پس لوازم مورد نياز:
- اگر تبلتي مثل آپيد، گلکسي نوت و سرفس داريد و يا حتي اگر تبلت ديگري داريد، با نصب اپ‌هاي طراحي گجتتان را به وسيله‌اي هميشه همراه براي جمع‌آوري ايده‌هايتان تبديل کنيد و اگر مي‌توانيد حتما يک قلم حرفه‌اي تهيه کنيد.
- در بازار، دفترها و دفترچه‌هاي متفاوتي يافت مي‌شوند، خط‌دار، سفيد، سياه و حتي کاغذهايي با اندازه صفحه نمايش گجت و به صورت مشبک هم يافت مي‌شوند؛ براي بهتر کردن طراحي‌تان از اين‌ها به هيچ وجه غافل نشويد. طراحي اپليکيشن موبايل
- نوع قلم آن‌چنان مهم نيست اما قلم‌هايي به اسم راپيد وجود دارند که اگر بتوانيد يکي از مارک‌هاي شناخته شده‌اش را تهيه کنيد، کارتان چند برابر ساده تر مي‌شود.
تبيان زنجان www.tebyan-zn.ir
ما زياد به دنبال اپ‌هاي پيشرفته و پيچيده نيستيم و تمرکزمان را برروي طراحي يک اپ ساده اما مدرن ميگذاريم. پس اولين کاري که انجام ميدهيم، جمع کردن ايده‌ها و کشيدن اسکچ اوليه براساس همان ايده‌هاست.

اسکچ اهميت بسياري در ساخت و توسعه يک اپ دارد چرا که با طراحي و کشيدن اسکچ ايده مورد نظرمان، بر روي جوانب مختلف اپ فکر و کار مي‌کنيم و بعد از آن‌که به نتيجه دلخواهمان رسيديم، شروع به توسعه اپ مي‌کنيم، کاري که متاسفانه بسياري از آن غافل‌اند و طراحي اپ‌ را نه تنها در اولويت آخر قرار مي‌دهند بلکه کمترين وقت را هم برايش صرف مي‌کنند.
تبيان زنجان www.tebyan-zn.ir

پس از پايان اسکچ‌کشي و رسيدن به نتيجه دلخواه، به طراحي اپ با نرم افزارهاي کامپيوتري مي‌رسيم. احتمالا اين روزها نام‌هايي همچون طراحي تخت، مدرن و ios7 را زياد شنيده‌ايد و همانطورهم که به خوبي شاهد هستيم، اکثريت توسعه دهنده‌ها، تمرکز خودرا برروي اين نوع طراحي ها گذاشته اند به خصوص که بعد از عرضه ويندوزفون به خصوص نسخه هشتم و صدالبته ios7 شاهد عرضه صدها اپ با تبعيت از اين نوع طراحي‌ها هستيم.
طراحي تخت، آينده طراحي محسوب مي‌شود چرا که نه تنها زيبايي خاصي را درون خود جاداده است بلکه سادگي بيش از حدش، کار با اپ‌ها را چندين برابر ساده تر و دلچسب تر کرده است.
براي مثال، اپليکيشن هاي Vine و Brit+Co (نسخه ويندوزفون) را مثال مي‌زنم که جزو اپ‌هاي مورد علاقه من در زمينه طراحي هستند و هرازگاهي که اپي را براي نمونه پيشنهاد مي‌کنم، اين اپ‌ها در صدر قرار دارند:

همانطور که ميبينيد طراحي اپ‌ها کاملا به روز و مدرن مي‌باشد، رنگ‌هاي به کار رفته در عين شادبودن و زيبايي، بسيار به‌جا به کار رفته اند و هرکسي با صرف چند ثانيه مي‌تواند کاملا به اپ‌ها مسلط شود. و يا بازي Quizup که فقط يک نگاه کافي است تا متوجه شويد که اين بازي واقعا جزو پيشروهاي طراحي مدرن محسوب مي‌شود و مي‌تواند به الگويي براي سايرين تبديل شود.
مثال‌هاي بالا را براي چند لحظه کنار بگذاريم وبه سراغ نرم افزاري همچون فتوشاپ برويم. پيش از هرکاري، براي خودتان يک صفحه سفيد با هر سايزي که مي‌خواهيد باز کنيد و اسکچ نهاييتان را به شکلي ساده برروي اين صفحه سفيد پياده کنيد. توجه داشته باشيد که هدف ابتدايي ما، فقط آشنايي با اين نرم‌افزار است و فعلا کاري به يک طراحي حرفه اي نداريم و مي‌خواهيم که يک آشنايي ساده از فتوشاپ داشته باشيم.
حال که طرحي ابتدايي از اسکچ خودرا برروي فتوشاپ پياده کرديد، پيشنهاد ميکنم که سري به PSD هاي آماده در سايت‌هايي همچون dribbble بزنيد و چند PSD اپليکيشن را دانلود کنيد و سپس در فتوشاپ بازشان کرده و با اسکچ و فايل ابتدايي فتوشاپي خود تطبيقشان دهيد. بعد از مدتي متوجه مي‌شويد که طي کردن اين مراحل، از شما طراحي مي‌سازد که ديگر نياز زيادي به فايل‌هاي آماده ندارد و از پس بيشتر قسمت‌هاي طراحي اپليکيشنش برمي‌آيد.
در صورتي که واقعا احساس مي‌کنيد کشيدن اسکچ برايتان دشوار است، اسکچ‌هاي آماده را با نرم افزارهايي مثل فتوشاپ پرينت کنيد و چندبار با قلم از رويشان بکشيد
همانطور که آگاه هستيد، اين‌روزها بيشتر اپ‌ها از منوهاي کشيدني، به خصوص سويپ شدن از سمت راست يا چپ استفاده مي‌کنند. اين نوع منوها، جدا از اينکه ظاهر اپ‌را بسيار ساده‌تر و زيباتر مي‌کنند بلکه به طراح اين اجازه را هم مي‌دهند که گزينه‌هاي بيشتري را در اپ خود جا دهد. پس شما هم اگر در فکر طراحي اپي هستيد و مي‌خواهيد منوهاي اپ خودرا مطابق طراحي هاي روز بسازيد حتما به اين مورد توجه کنيد.
موردي که در اپ‌هاي فارسي بسيار به چشم مي‌آيد استفاده از رنگ‌هاست که زياد به‌جا و درست استفاده نمي‌شوند و يا بسيار رنگ‌هارا در هم مي‌آميزند و يا اينکه اپ‌را بسيار خشک و بي رنگ طراحي مي‌کنند. موردي که در زمينه رنگ بسيار مهم است، موضوع اپليکيشن است به اين صورت که اگر اپي، مثلا اپ آشپزي و يا سبک زندگي (LifeStyle) طراحي مي‌کنيد، رنگ‌ها بايد شاد و زنده باشند و هم‌چنين از رنگ‌هاي مورد استفاده در طراحي هاي مدرن انتخاب شوند.

اين روزها، چون با اپ‌هاي زيادي سروکار دارم و روزانه تعداد زيادي‌را تست مي‌کنم، با انواع اپ‌هايي روبرو مي‌شوم که صفحات اصلي آن‌ها طراحي هاي نوآورانه و خلاقي دارند به خصوص اپ‌هايي که مثل تصوير بالا، به صورت تايم‌لاين طراحي شده‌اند و به نظرم واقعا زيبا و مدرن هستند به خصوص که به خاطر نوع طراحي‌شان، کاربر مديريت بيشتري برروي اپ پيدا مي‌کند.
بي‌ترديد فونت‌ها نقش بسيار بزرگي در زيبايي و طراحي يک اپ ايفا مي‌کنند و هرچقدر که خلاق‌تر باشند بالطبع کاربر بيشتري را براي تست اپ جذب مي‌کنند.
جدا از تمام انواع اپ‌ها، اين‌روزها شاهد فراگير شدن تايپوگرافي در بخش هاي مختلف طراحي هستيم و دليلش هم بسيار واضح است : تاپيوگرافي، مدرن و مطابق علايق کاربران اين‌روزيست و زيبايي بسيار خاصي دارد به خصوص که اگر بتوان با رنگ‌ها ترکيبش کرد. (به نظر شخص خودم، تايپوگرافي حروف فارسي، زيبايي فوقوالعاده‌اي دارد و از فونت هاي معمولي جذابيت بيشتري دارد)
جدا از طراحي خود اپ، آيکون اپ هم تاثير بسيار زيادي در جذب کاربر دارد به خصوص آيکون‌هايي که يکتا هستند و از ساير اپ‌ها تقليد نشده‌اند، موردي که متاسفانه در اپ‌هاي فارسي بسيار شاهدش هستيم. طراحي آيکون هم شايد ساده به نظر برسد اما در حقيقت به‌هيچ وجه اينطور نيست و اگر طراحي باشيد که بسيار به جزئيات اهميت مي‌دهد طراحي آيکون مي‌تواند به مشکل‌ترين بخش شما تبديل شود.
پيشنهاد من اين است که براي طراحي آيکون هم دوباره به سراغ دفترتان برويد و شروع به اسکچ‌کشي کنيد. براي کشيدن اسکچ هم به چند مورد زير حتما توجه کنيد:
** موضوع اپ شما، نقش اصلي را در طراحي آيکون ايفا مي‌کند پس حتما مطابق کاربرد اپتان طراحي‌اش کنيد
** طبيعت بهترين منبع الهام شما براي طراحي آيکون است. مثلا اگر در پي طراحي آيکون براي اپ هواشناسي هستيد، مواردي همچون قطره‌هاي باران، ابر و خورشيد و غيره بهترين منبع طراحي آيکون هستند و با کمي خلاقيت مي‌توانيد به سادگي به طرح آيکون مورد نظرتان برسيد

** رنگ و طراحي فانتزي و کارتوني، جدا از زيبايي شکلشان، نگاه کاربر راي دانلود اپ جذب مي‌کنند پس به جاي طرح‌هاي خشک و بي‌رنگ حتما به طرح‌هايي بپردازيد که زيباشناسي در آن‌ها رعايت شده باشند.

مورد بعدي، صفحات ورود و ثبت‌نام اپليکيشن است که اين روزها به يکي از موارد واجب تبديل شده‌اند و به خاطر ديتابيسي که به شما ارائه مي‌دهند بسيار مي‌توانند کاربردي باشند.

طراحي اين صفحات هم بايد از طراحي کلي اپ پيروي کند و با بقيه بخش‌هاي اپ مطابقت داشته باشد:
توجه مهم :
در صورتي که واقعا احساس مي‌کنيد کشيدن اسکچ برايتان دشوار است، اسکچ‌هاي آماده را با نرم افزارهايي مثل فتوشاپ پرينت کنيد و چندبار با قلم از رويشان بکشيد. اين کار نه تنها مهارت اسکچ کشي شمارا بهتر مي‌کند بلکه علاقه‌تان به کشيدن اسکچ را هم بيشتر مي‌کند چرا که ديدن اين‌که ما هم مي‌توانيم يک طراح خوب باشيم خودبه‌خود مارا به کشيدن اسکچ علاقه مند مي‌کند.
در نهايت، تا جايي که مي‌توانيد تمرين و تمرين و تمرين کنيد!

- اپليکيشن‌هاي نوت برداري، ايده گرفتن، به اشتراک‌گذاري و اسکن را به‌ هيچ‌وجه فراموش نکنيد.
نکته: به‌ ياد داشته باشيد که هيچ‌کس طراح به خصوص طراح اپ به دنيا نيامده است و اگر اپ‌هايي را مي‌بينيد که طراحي‌شان با جشم‌هاي شما بازي مي‌کنند، بدانيد که همين طراحي‌ها هم از همان اسکچ‌هاي ساده اما با پشتکار بسيار توسعه داده شده‌اند. پس پشتکار، تمرين و جدي گرفتن ايده‌هايتان را در اولويت قرار دهيد و تاجايي که مي‌توانيد هرنوع طرحي را به‌روي کاغذ بياوريد چرا که بسياري از اپ‌هاي مطرح امروزي، جدا از تمام کدها و طراحي زيبايشان، نياز کاربران را هدف گرفته اند.
تبيان