ایجاد یک اثر هنری در دنیای وب از طریق ساخت سایت

دنياي مجازي وب، دنياي بسيار وسيعي است. در واقع يک گالري هنري است که هزينهء ورودي ندارد. طراحان وب سايت هم در نوع خود هنرمنداني متفاوت هستند. مثل همهء هنرمندان، تمامي طراحي هاي وب سايت هاي اين طراحان به درستي کار نمي کند. نوع ساخت بعضي از وب سايت ها واقعاً آزار دهنده است. مثلاً فرض کنيد برخي از نقاشان واقعاً به رنگ آبي علاقه دارند؛ اگر در هر قطعهء هنري از اين رنگ استفاده کنند، ديگر آثار آنها چشم ما را تحريک نخواهد کرد. در واقع تمايل و حوصلهء ديدن هنر آن هنرمند را نخواهيم داشت.

ساخت سايت نيز به همين صورت خواهد بود. به عنوان يک توسعه دهندهء وب سايت، بايد اطمينان حاصل فرماييد که "هنر" شما براي هر يک از مشتريان متفاوت مي باشد. همچنين بايد از اشتباهات رايج که باعث منحرف شدن توجه افراد از محصولات و خدمات مي شود، اجتناب نماييد. چيز هاي زيادي هستند که هنگام طراحي وب سايت و براي اطمينان از مناسب بودن يک وب سايت کامل براي مشتري، بايد به درستي، واضح و روشن مشخص باشند.

حال در اين مقاله به 5 مورد از مزاحم ترين تکنيک هاي ساخت سايت مي پردازيم:

1- استفاده از رنگ هايي که براي چشم آزار دهنده هستند
اگر مشتريان شما اصرار به استفاده از تمامي رنگهاي رنگين کمان در طراحي سايت خود دارند، اين وظيفهء شماست که آنها را مجاب نماييد که اين کار در ساخت سايت درست نمي باشد. رنگ هايي که بسيار روشن و يا بيش از حد تيره هستند، براي پيشبرد کار مشتريان اصلاً مناسب نمي باشند.

حتي اگر مشتري شما صاحب يک سيرک باشد، بايد طراحي سايت آن به صورتي باشد که بيش از 3 رنگ در آن به کار نرود. استفادهء بيش از سه رنگ واقعاً تکنيک مناسبي در ساخت سايت نمي باشد.

2- استفاده از موسيقي هاي پس زمينه در ساخت سايت
هيچ چيز بدتر از اين نيست که در سرتاسر کل يک وب سايت يک صدا، مداوم تکرار شود. بدتر از آن با هر کليک در صفحات مختلف و باز شدن صفحهء جديد، آن موسيقي از ابتدا پخش شود. تکرار يک آهنگ کامل در وب سايت نيز باعث دلخوري مطلق بيننده خواهد شد.

3- اشتباهات املايي
شما با استفاده از يک کامپيوتر و با به کار گيري يک دکمهء "بررسي املايي" مي توانيد از محتواي وب سايت خود مطمئن شويد. هيچ چيز بدتر از اشتباه بودن دستور زبان، نشانه گذاري هاي نادرست و يا تلفظ نادرست در ساخت سايت نيست. قبل از هر بارگزاري و به روز رساني هر متني، چندين بار تمامي متنها را چند نفره چک کنيد. حتي اگر مشتري متني براي وب سايت خودش فراهم کرده، به درست بودن آن اکتفا نکرده و آن را مجدداً بررسي نماييد.

4- اندازهء فونت
اگر در طراحي سايت در تمامي محتواي وب از حروف بزرگ استفاده شده باشد، افراد احساس خيلي بدي به آن سايت پيدا مي کنند. به نظر مي رسد آن وب سايت در حال فرياد زدن است. اما به کار بردن حروف با سايز کوچک به صورتي که تمامي متن وب سايت حروف کوچک باشد، افراد احساس مي کنند که شما در حال نجوا کردن هستيد.

بهترين روش استفاده از سايز معمولي با نشانه گذاري به موقع در ساخت سايت مي باشد. به اين ترتيب با استفاده از سايز و فونت نرمال در متون وب سايت، بيننده احساس راحتي کرده و از برقراري ارتباط با سايت شما لذت خواهد برد.

5- استفاده از لينک هاي چشمک زن و pop up هاي ويندوز
اين آيتم ها در وب سايت مانند دريافت ايميل هاي ناخواسته در صندوق پستي شماست. در واقع اطلاعات بيهوده را از طريقي که به نظر شما اطلاعات مهمي بيايد، به بيننده مي رساند. از استفاده از pop up هاي ويندوزي و لينک هاي چشمک زن براي جلب توجه مخاطب در طراحي وب سايت تان جداً خودداري نماييد. زيرا اين روش فقط براي بازديدکننده مزاحمت ايجاد مي نمايد.