اینستاگرم

اینستاگرم یا اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر به اشتراک بگذارند. یک ویژگی متمایز اینستاگرام محدود کردن عکسها به فرم مربع شبیه به عکس دوربینهای اینستماتیک کداک یا پولاروید (برخلاف نسبت تصویر ۳:۴ که عموماً برای دوربین عکاسی موبایلها استفاده می‌شود) است. کاربران همچنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای عکسهایشان استفاده کنند. حداکثر زمان برای ویدئوهای اینستاگرام ۱۵ ثانیه می‌باشد.[۱]

اینستاگرام بوسیله کوین سیستروم و مایک کریگر خلق و در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. سرویس به سرعت محبوبیت کسب کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و ۳۰۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۱۴ رسید.[۲][۳][۴] اینستاگرام از طریق اپ استور اپل، گوگل پلی و فروشگاه ویندوز فون قابل دسترسی است.[۵] پشتیبانی این نرم‌افزار کاربردی برای آیفون، آی پد، آی پاد تاچ و گوشیهای آندروید برقرار می‌باشد. همچنین نرم‌افزار کاربردی شخص ثالث اینستاگرام برای بلک بری ۱۰ و گوشیهای سیمبین نوکیا در دسترس است.[۶][۷]

فیس بوک در آوریل ۲۰۱۲، اینستاگرم را به مبلغ یک میلیارد دلار (بصورت نقد و سهام) خریداری کرد.[۸][۹][۱۰] در سال ۲۰۱۳ اینستاگرام ۲۳٪ رشد کرد در حالیکه فیس بوک بعنوان کمپانی مادر تنها ۳٪ رشد را تجربه کرد.[۱۱] گفته می‌شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد. کوین سیستروم، از بنیان‌گذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت فست می‌گوید: این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود[۱۲]

وضعیت در ایران[ویرایش]
اینستاگرام در ایران برخلاف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب دنیا بطور مطلق فیلتر نیست اما طرح فیلترینگ هوشمند روی آن اجرا شده ولی امکان این وجود دارد که در آینده فیلتر شود. 

بازاریابی در اینستاگرام

 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ