نکات کلیدی در بهینه سازی اطلاعات در موبایل وب سایت ها و اپلیکیشن ها

گاهي اوقات کاربران با سايت و اپليکيشن شما آشنايي کافي دارند و دقيقا مي دانند به دنبال چه اطلاعاتي در آن هستند. در اين صورت بهتر است اطلاعات به NAVIGATION ارجحيت داده شود . سايت THOMASCOOK.COM نمونه اي از پياده سازي چنين معماري است :
همانطور که از عکس پيداست در LANDING PAGE اين وب سايت فرمي تهيه شده است که کاربر با استفاده از ان بتواند زمانبندي پروازها به مقصد مورد نظر خود را به راحتي پيدا کند . با اسکرول کردن صفحه، پکيج هاي تعطيلاتي پرطرفدار براي کاربر به نمايش درمي آيد. صرفا اين اطلاعات براي نمايش اطلاعات اضافي تر در وب سايت است.همچنان در هدر وب سايت آيکن همبرگري وجود دارد که ليستي از آيتم ها را براي کاربر به نمايش مي گذارد . اين وب سايت کاربران هدف خود را از ابتدا مشخص کرده است و معماري اطلاعات خود را بر اين اساس انجام داده است که کاربر به راحتي بتواند به اطلاعات مورد نظر خود دست يابد.
مثال بعدي سايت رزرو بليط هواپيما به نام makemytrip.com است .
چيزي که از تصوير بالا کاملا پيداست کم شدن بهينه شدن Navigation در نسخه موبايلي اين وب سايت است . همانطور که مشاهده مي کنيد در صفحه اصلي اين وب سايت محتويات متني زيادي ديده نمي شود به غير از سه گزينه navigation که در پايين صفحه مشخص شده است(flights – hotels- holidays) و نظر کاربر را به خود جلب مي کند . کاربري که به دنبال بسته هاي تعطيلاتي بر اساس بودجه مورد نظر خود است به راحتي مي تواند از طريق لينک holidays در navigation به سرويس مورد نظر خود دست يابد. در صفحه holidays نيز محتواي متني زيادي به چشم نمي خورد . صرفا گزينه اي براي انتخاب مقصد و همچنين شماره تماس مستقيم براي اطلاعات بيشتر پروازها قرار داده شده است. اين گزينه هاي ساده در دسترس کاربر قرار گرفته است تا کاربر به راحتي بتواند به پکيج مورد نظر خود دست يابد. اين ديزاين ساده و کارامد ، کاربردپذيري سايت را براي کاربران بهبود مي بخشد و تجربه کاربري خوبي را براي کاربر ايجاد مي کند .
بنابراين بزينس هايي که نوع کاربران خود و سرويس هاي درخواستي انها را به خوبي مي دانند بايد navigation ساده اي را در وب سايت يا اپليکيشن خود پياده کنند تا کاربران خود را با کمترين کليک به اطلاعات و سرويس هاي خود هدايت کنند. طراحي اپليکيشن موبايل
يکي ديگر از قسمت هاي حياتي در سازمان دهي اطلاعات درطراحي اپلکيشن ها و طراحي وب سايت ها بحث قرار دادن منوها براي تسريع بخشيدن دسترسي به اطلاعات است . فرقي ندارد که شما چه روشي را براي پياده سازي navigation در سايت خود انتخاب کرده ايد براي قرار دادن اين منو ها در اپليکيش يا وب سايت خود به نکات زير توجه کنيد :
محل قرارگيري منوها در نسخه موبايلي وب سايت ها :
در اين قسمت از مقاله محل قرارگيري درست منوها را با مثال هايي بررسي خواهيم کرد :
سايت Zappos يکي از پرتال هاي فروشگاهي انلاين معروف امريکايي است که داراي نسخه بهينه شده براي موبايل و اپليکيشن نيز است . نسخه موبايلي اين وب سايت داراي سه منوي اصلي است که در وسط صفحه قرار داده شده است که هر کدام از اين منو ها داراي زيرمنوي مخصوص به خود هستند که با کليک برروي منوهاي اصلي در پايين صفحه نمايش داده مي شوند.

زير منو هاي منوي اصلي :
طراحي وب سايت ها و موبايل اپليکيشن ها
در حاليکه با دکمه هاي راديويي از نظر تجربه کاربري در اسمارت فون ها مناسب باشد ولي وجود تعداد زيادي از اين دکمه ها و اسکرول کردن بين تمامي اين گزينه ها براي کاربر خسته کننده خواهد بود .
چنين منوهايي براي کاربراني که مي دانند به دنبال چه اطلاعاتي هستند مفيد است ولي براي کاربراني که دقيقا نمي دانند به دنبال چه محصولي هستند سرچي در بالاي صفحه تعبيه شده است تا بتوانند سرويس خود را براحتي پيدا کنند .
سايت امازون نيز يکي از نمونه هاي خوب پياده سازي منو ها در وب سايت هاي موبايلي است . اين منو داراي گروه بندي هاي اصلي سايت به همراه زيرگروه هاي ان دسته بندي در بخش زير منو ها با شکلي مناسب است .

همانطور که از تصوير زير پيداست چنين منوهايي کاربر را قادر مي سازد با همان دستي که تلفن خود را در دست گرفته است به راحتي به زير منوها نيز دسترسي پيدا کند. 

رادکام