آشنایی با انواع سنسورهای موبایل

 

اختراع سنسور يا حسگر مهمترين عامل در پيشرفت دستگاه هاي موبايل است.
از اولين سنسورهاي اختراع شده ميکروفون است که نحوه عملکرد آن بدين صورت است: تشخيص صدا يا لرزش مولکول‌هاي هوا و تبديل آن به سيگنال‌هاي ديجيتال. طراحي اپليکيشن موبايل

اينفرارد يا اشعه مادون قرمز
اينفرارد يا اشعه مادون قرمز از قديمي‌ترين سنسور‌هاست. اين سنسور در موبايل هاي قديمي تر براي انتقال اطلاعات استفاده‌ مي‌شد. اما به دليل سرعت پايين انتقال اطلاعات، نياز به قرار‌گيري دو سنسور مقابل هم و آمدن بلوتوث استفاده از آن کمتر شد، اما با پيشرفت قدرت برنامه نويسي و سيستم عامل هاي هوشمند، از اين سنسور براي کنترل از راه دور وسايل الکترونيکي مثل (تلويزيون، دي‌وي‌دي پلير،…) استفاده مي شود.

سنسور شتاب‌سنج
اين سنسور مي‌تواند شتاب خطي موبايل را هنگام جا‌به‌جايي در فضاي سه بعدي اندازه‌گيري کند. با استفاده از اين سنسور، نوع چرخش و حرکتي که به گوشي مي دهيد مي تواند انجام دهنده کاري باشد. براي مثال وقتي تماسي دريافت مي کنيد، با چرخاندن دستگاه به سمت پايين، صداي زنگ موبايل خاموش شود. يا هنگامي که آهنگي پخش مي‌شود، با چرخاندن گوشي به سمت پايين، آهنگ در حال پخش متوقف شود. يا مثلا با حرکت سريع گوشي به چپ يا راست، آهنگ بعدي يا قبلي پخش شود.

سنسور فشارسنج
اين سنسور فشار اتمسفر مکان شما را نشان مي‌دهد. براي مثال نرم‌افزار S Health سامسونگ از اين سنسور استفاده مي کند تا ميزان دقيقي از کالري سوزانده شده هنگام دويدن، راه رفتن و انجام هرگونه ورزشي را در ارتفاع‌هاي متفاوت (کوه، تپه،…) را محاسبه مي‌کند.

سنسور ژيروسکوپ
سنسور شتاب سنج جا‌به‌جايي خطي موبايل را اندازه مي گيرد. ژيروسکوپ ويژگي ديگري اضافه مي‌کند که اندازه‌گيري جا‌به‌جايي زاويه‌اي مي‌باشد. شتاب‌سنج و ژيروسکوپ نقش مهمي در بازي‌هاي موبايل مثل بازي‌هاي رانندگي دارند و ديگر استفاده از انگشت را براي لمس کردن صفحه موبايل از بين مي‌برد. همينطور وقتي که موقعيت افقي و عمودي موبايل را تغيير مي‌دهيد، اين حسگر عمل مي‌کند.

Air Browse
با حرکت دست به راست يا چپ، مي‌توانيد به ديدن عکس‌ها، صفحات اينترنت، عوض‌کردن آهنگ‌ها و جستجو در يادداشت‌هايتان بپردازيد.

قطب نما (Geomagnetic)
اين سنسور بر پايه مغناطيس سنج طراحي شده و بر اساس ميدان مغناطيسي زمين، قطب ها را نشان مي‌دهد. همچنين برخي از نرم‌افزارها با استفاده از اين سنسور، ميدان مغناطيسي که فلزات اطراف موبايل ايجاد مي‌کنند را نشان مي‌دهند.

 

سنسور Air Call-Accept

وقتي تماسي با شما انجام مي‌گيرد، مي‌توانيد با حرکت دستتان مقابل موبايل تلفنتان را جواب بدهيد. با اين تفاوت که صداي طرف مقابل مستقيماً از بلندگو پخش مي‌شود.

سنسور نور يا RGB Light Sensor
اين سنسور با دريافت و اندازه‌گيري نورهاي قرمز، سبز، آبي و سفيد محيط، رنگ‌هاي صفحه نمايش موبايل را تنظيم مي‌کند. اين تنظيم در گوشي هاي جديدتر سامسونگ از طريق Samsung Adapt Display کنترل مي‌شود.

سنسور حرکتي
اين سنسور نيز از اشعه مادون قرمز استفاده مي کند و توانايي شناسايي جا‌به‌جايي دستان شما يا هر شي ديگري را در مقابل موبايل دارد

دماسنج و رطوبت‌سنج
اين سنسور به شما دما و رطوبت محيط اطرافتان را نشان مي‌دهد و شما را از مناسب بودن و نبودن محيط آگاه مي‌سازد. ورود اين سنسور به سيستم عامل اندرويد قدم مهمي بود.