Google Firebase: توسعه ی راحت و سریع اپ های Android و iOS

گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان I/O اعلام کرد که قصد دارد Firebase را ارتقاء داده و ويژگي هاي بيشتري به اين سرويس backend as a service يا به اختصار BaaS اضافه کند. به کمک اين ويژگي هاي جديد، گوگل قصد دارد Firebase را به يک پلتفرم يکپارچه براي اندرويد و آي او اس تبديل کند تا توسعه دهندگان موبايل بتوانند از آن بهره مند گردند. براي آشنايي بيشتر با فايربيس گوگل، با سکان آکادمي همراه باشيد.

در سال 2014 گوگل فايربيس را بيشتر به عنوان يک ديتابيس براي توسعه دهندگان اپليکيشن خريداري کرد. به طور کلي، فايربيس خدمات مختلفي مانند ذخيره، پيام رساني، آگاهي رساني و اعتبار بخشي را در اختيار توسعه دهندگان اپليکيشن قرار مي دهد.

البته فيسبوک نيز سرويسي مشابه به نام Parse را براي توسعه دهندگاني که نمي خواستند براي اپليکيشن هايشان بک اند بسازند، ارائه کرده بود، هر چند در ادامه ي راه، فيسبوک تصميم گرفت اين پروژه را تعطيل کند! به نظر مي رسد گوگل موقعيت خوبي براي پر کردن جاي خالي Parse پيدا کرده است و مي خواهد از آن حداکثر سود ممکن را ببرد.

در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل (I/O)، گوگل اعلام کرد که قصد دارد Firebase را به يک پلتفرم يکپارچه براي اندرويد، آي او اس و موبايل وب تبديل کند (به طور کلي، منظور از موبايل وب، وب سايت هايي هستند که در ديوايس هاي هوشمندي همچون موبايل و تبلت به صورت کاملا ريسپانسيو و شبيه به اپ هاي نيتو به نمايش در مي آيند.) در نسخه ي جديد Fiberace، ابزارهاي مختلف گوگل با سرويس هاي موجود ترکيب شده اند؛ همچنين ابزارهاي جديدتري به Firebase اضافه خواهند شد که شامل يکپارچه سازي پيام رساني کلود به صورت رايگان و نامحدود، کانفيگ ريموت فايربيس، پلتفرم ذخيره سازي ديتاي فايربيس و يک پلتفرم تحليلي (Analytics platform) مي باشد.

براي ساده تر کردن گزارش خطاها، يک گزينه جديد به نام Firebase Crash Reporting اضافه شده است. گوگل همچنين Firebase Test Lab for Android را اضافه کرده است که شباهت هاي زيادي به AWS Device Farm (ابزاري که اپليکيشن را در محيط هاي مختلف و دستگاه هاي متفاوت آزمايش مي کند) دارد.

به کمک Firebase Notificatins شما مي توانيد روشي متمرکز تر را براي ارسال اعلان (Push Notifications) داشته باشيد. يکي ديگر از ويژگي هاي جديد Firebase لينک هاي Dynamic (ديناميک يا پويا) است که به شما آزادي عمل مي دهد و در نتيجه مي توانيد روشي انعطاف پذيرتر را براي لينک کردن URL استفاده کنيد. طراحي اپليکيشن موبايل

با اين به روز رساني، گوگل به غير از خدمات رايگانش، خدمات غير رايگان جديدي را تعريف کرده است. توسعه دهندگان اپليکيشن و استارتاپ ها بسته به نيازهاي خود مي توانند هم زمان با استفاده از سرويس، هزينه آن را پرداخت کرده (Pay as to Go) يا آن که مبلغ مشخصي را به صورت ثابت بپردازند.
سکان