راهنمای کامل رفع پنالتی الگوریتم پاندا

همه ما با الگوریتم پاندا آشنا هستیم؛ الگوریتمی که از سال ۲۰۱۱ زندگی را برای بسیاری از وبمسترهای دنیا سخت کرد. این الگوریتم وصله‌ای به الگوریتم‌های اصلی گوگل است که بیشتر برروی محتوای ضعیف و سایت‌های زرد کار می‌کند تا کیفیت نتایج را بالاتر ببرد و بتواند کاربران موتور جست‌وجوی گوگل را راضی نگاه دارد.راهنمای کامل رفع پنالتی الگوریتم پانداامروز در یک ادمین در این مورد می‌نویسم که چگونه پنالتی پاندا را تشخیص بدهیم و رفعش کنیم. البته شاید کمی دیر باشد اما مثل همیشه، ترجیح دادم که نوشته تکمیل شود و از نظر فنی و علمی مشکلی نداشته باشد سپس در یک ادمین منتشر شود.بگذارید در مرحله اول بگویم که پنالتی شدن توسط الگوریتم پاندا در سطح دامنه تاثیر می‌گذارد؛‌ یعنی چند محتوای ضعیف در کل سایت شما می‌تواند برروی تمامی دامنه تاثیر بگذارد. پس در مرحله یکی مانده به اول ببینید که آیا صفحاتی در سایتتان هست که تعداد کلمه محتوای بسیار پایینی داشته باشد یا نه؟ اگر این گونه مطالب را پیدا کردید بهتر است یا آنها را Noindex کنید و یا با محتوای خوب بروزشان کنید. اولین مرحله برای این که ببینید آیا توسط پاندا پنالتی شدید یا پای جانور دیگری در کار است، تطبیق دادن زمان افت بازدیدتان با زمان انتشار آپدیت برای پاندا است.راهنمای کامل رفع پنالتی الگوریتم پانداچند فاکتوری که به نظرم پاندا آنها را در نگاه اول بررسی می‌کند:
محتوای بی کیفیت
Bounce Rate بالا
گرامر ضعیف (شاید)
نسبت تبلیغات به محتوا
تعداد بالای لینک‌های ۴۰۴
CTR پایین به نسبت رقیبان (نسبت کلیک به ازای مشاهده در نتایج جست و جو) (مطمئن نیستم)
قطعا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد اما این چند فاکتور مواردی هستند که باید در نگاه اول آنها را بررسی کرد.با پاندا بیشتر آشنا شوید
پاندا یک الگوریتم با تاثیر در سطح دامنه است
حتی چند محتوای بی کیفیت می‌تواند باعث افت بازدید کل سایت شود
گوگل به سایت‌هایی که محتوای خوبی دارند اعتماد می‌کند
بهینه‌سازی داخلی مهم است
سایت‌هایی که در یک حیطه کار می‌کنند به نسبت سایت‌هایی که در مورد همه چیز می‌نویسند ارجحیت دارند
همانطور که گفتم باید زمان بروز شدن آپدیت‌ها را با زمان افت یا افزایش ترافیک سایت خود تطبیق بدهید تا بدانید که سایت شما تحت تاثیر چه الگوریتمی است. البته دقت داشته باشید که ممکن است پس از یک آپدیت بازدید سایت شما افزایش داشته باشد چون قوانین پاندا را رعایت کرده بودید و دیگران با افت خود، باعث پیشرفت شما شده اند.چند قدم تا بازگشت از پانداتولید محتوای با کیفیتحتما باز هم با خودتان می‌گویید که «باز بحث به یه جا رسید و این از محتوای با کیفیت گفت!»؛ اما یادمان نرود که برخلاف تلاش‌ها و تکرارهای افراد مختلف در مورد محتوای خوب هنوز خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند و محتوای زرد و بی کیفیت در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. نوشته‌ای که در حال آماده کردن آن هستید باید برای یک سری کلمه کلیدی مرتبط بهینه شده باشد و برای کاربران نوشته شده باشد نه گوگل و جانوران دوست‌داشتنی‌اش. به هرحال تعداد بالای کلمات یک نوشته می‌تواند به عنوان یک نوشته بهتر در نظر گرفته شود. مثلا همین پستی که در حال خواندن آن هستید می‌توانست به جای توضیح دادن در مورد هر بخش، صرفا تیترش را بنویسد و از روی ان رد شود. پس یادمان باشد که یکی از فاکتورهای بررسی کیفیت نوشته‌ها و به کل کیفیت یک سایت تعداد کلمات هر صفحه آن است. البته چالش‌هایی همچون سایت‌هایی که محتوای آنها صوتی و تصویری است پیش می‌آید که من هنوز نمی‌توانم نظر خاصی در این مورد بدهم. اما اگر شما پیشنهادی دارید حتما در بخش نظرات عنوان کنید.حذف محتواهای بی کیفیتحالا که در حال تولید محتواهای خوب هستید، شاید بد نباشد تا به گذشته نگاهی بیاندازیم و محتواهای زرد و بی کیفیت را از بین ببریم. حین بررسی صفحات سایتتان شاید بد نباشد سوالات زیر را از خود بپرسید:
آیا این صفحه به درد کاربران می‌خورد؟
آیا محتوای آن صحت دارد؟
اگر قرار بود برای این نوشته پولی بگیرید، آیا کاربرانتان حاضر بودند بابتش پول بدهند؟ (اصولا کاربران برای چیزهای خوب پول می‌‌دهند نه هرچیزی)
بعضی اوقات می‌توانید با بررسی صفحات سایتتان، این صفحات بی کیفیت را پیدا کنید. مثلا می‌توانید در آمارگیرتان به دنبال صفحاتی بگردید که بازدیدشان زیر ۱۰ بار در ماه گذشته بوده و یا می‌توانید آن صفحاتی که Bounce Rate بالایی دارند را پیدا کنید و ببینید که مشکلشان چیست. حتما یادتان باشد که باید صفحات سایت را به عنوان یک کاربر ببینید. حالا که صفحات غیرمفید را پیدا کردید، آنها را یا حذف کنید، یا با محتوای خوب بروزشان کنید و یا صفحاتی مثل صفحه پشتیبانی، صفحه تماس و .. که نیازی به حضور در نتایج جست‌وجو ندارند را Noindex کنید.حواستان به محتواهای تکراری باشدقبلا هم در یک ادمین گفتیم که محتواهای تکراری می‌توانند باعث افت سایت شما بشوند. اگر محتواهایی دارید که از چند آدرس مختلف قابل دسترس است، باید آنها را تبدیل به فقط یک URL و آدرس کنید. نگذارید که یک محتوا از چند لینک مختلف قابل دسترس باشد.محتوای کپی دارید؟ قرار نبود شوخی کنید! همین حالا محتواهای کپی را از بین ببرید. کاربران اگر نیاز به محتوای تکراری داشتند، در همان منبع محتوا را می‌خواندند و نیازی نبود که وارد سایت شما شوند.