چگونه از شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کارمان استفاده کنیم

شبکه هاي اجتماعي يکي از ارکان اصلي ارتباطات در قرن حاضر به شمار مي‌روند و کسب‌وکارهاي مختلف مي‌توانند از تاثير پذيري آن براي ارتقا کار خود کمک بگيرند .
اگر از شبکه هاي اجتماعي به درستي استفاده کنيد، به شما در ارتباط با مشتريان خود ، گسترش کسب و کار و حتي ارتباطي پايدار با مشتريان فعلي شما کمک خواهد کرد. البته اين موضوع را از ياد نبريد که اين شبکه ها نبايد گمراه کننده باشند.
آيا انتشار يک مطلب در فيس بوک، توييتر يا اينستاگرام دشوار است؟ به خودي خود انتشار يک مطلب در اين شبکه‌ها کار سختي نيست اما بايد توجه کنيد که کسب و کار شما نياز به يک استراتژي شفاف در اين زمينه دارد تا مطمئن شويد که زمان را هدر نداده ايد يا در بدترين حالت، سهواً باعث ايجاد اثري منفي بر کسب و کار خود نشده ايد . بازاريابي در اينستاگرام
حال 5 نکته که به بهبود استراتژي هاي شبکه هاي اجتماعي ما کمک مي کند را با هم مرور مي کنيم .

1 - هدف هاي خود را شناسايي کنيد
همانطور که براي آغاز يک کسب و کار اولين قدم تعيين نوع و شکل فعاليت است ، پس در شبکه هاي اجتماعي نيز بايد بدانيد که به دنبال چه هدفي هستيد .

شبکه هاي اجتماعي در رسيدن شما به اهداف کسب و کارتان چه نقشي دارند؟ آيا با کمک آن مي خواهيد کسب و کارتان را معرفي کنيد؟ يا مي خواهيد با مشتريان بالقوه ارتباط داشته باشيد؟ يا وفاداري خود را به مشتريانتان ثابت کنيد؟

يک يا دو هدف اصلي را براي کار خود در نظر بگيريد و با توجه به اين اهداف در شبکه هاي ثبت نام کنيد. اگر مي خواهيد هم زمان چندين هدف را با هم به دست بياوريد احتمال دست نيافتن به همه آن ها بيشتر مي شود.

 

2 - اهدافي را برگزينيد که بتوانيد همه ي آن ها را بررسي کنيد
اهدافي را انتخاب کنيد که بتوانيد در طي زمان آن‌ها را مورد بررسي قرار دهيد. اهداف موفق اهدافي هستند که مشخص، قابل اندازه گيري، قابل دستيابي، مرتبط و مبتني بر زمان باشند. براي مثال اگر هدف شما افزايش دسترسي به مشتريان بالقوه است، بايد در هر هفته مشتريان جديدي را جذب کنيد. يا اگر تمرکز شما بر روي شناخته تر شدن کارتان است بايد به دنبال افزايش بازديد در شبکه‌هاي اجتماعي باشيد.صرف نظر از هدف، زمان را فراموش نکنيد. حتي اگر سالانه 75 درصد کسب و کار شما شناخته شده تر باشد بايد توجه کنيد که بهترين اهداف نيز تاريخ انقضا دارند.

 

3 - مشتريان خود را بشناسيد
شبکه هاي اجتماعي موفق توانايي اين را دارند که با مخاطبان مناسب ارتباط داشته باشند. براي انجام اين کار بايد بدانيد که مي خواهيد چه محدوده اي از مخاطبان را جذب کنيد. اگر کسب و کار شما براي مردان رده سني 25-18 سال جذاب است، بايد توجه کنيد که مطالب و تبليغات شما براي اين گروه از افراد باشد. پس وقتي محصولات يا خدمات شما مختص محدوده کوچکي از اين رنج سني است؛ تبليغات براي تمام افراد بين رده سني 18-65 سال، هدر دادن هزينه و زمانتان است.

 

4 - هيچ گاه رقيبان خود را فراموش نکنيد
نکته جالب در مورد شبکه هاي اجتماعي اين است که مي توانيد به صورت نامحسوس رقباي خود را زير نظر داشته باشيد.

چند رقيب خود را انتخاب کنيد و فعاليت هايشان را زير نظر بگيريد.
آيافعاليت آن ها جدي هستند ؟ آيا مطالب طنز مي گذارند؟ آن‌ها چگونه از پس تفاوت هاي فرهنگي بر مي آيند؟ آيا درباره محصولات ديگر نيز صحبت مي کنند؟
براي مثال اگر کار شما فروش محصولات و تجهيزات فني است، آيا رقباي شما بر روي عملکرد محصولات خود تمرکز مي کنند يا به صورت ساده عکس هايي خلاقانه از ويژگي هاي محصولات را منتشر مي کنند؟
ميزان باز خورد مطالب، لايک‌ها، نظرات يا اشتراک گذاري مجدد آن مطلب را در نظر بگيريد اين ها مي تواند نشان دهنده موفقيت آن مطلب باشد. با اين بررسي ها مي توانيد متوجه شويد که چه نوعي از مطالب و سبکي براي شبکه اجتماعي شما و ارتقا کسب و کارتان مناسب است.

سبک و شيوه خود را انتخاب کنيد. شيوه اي را انتخاب کنيد که متناسب با مخاطبان شما باشد و بتوانيد به راحتي با آن فعاليت خود را آغاز کنيد. فيس بوک، توييتر و اينستاگرام تنها شبکه هاي اجتماعي فعال نيستند. اگر به دنبال رونق کسب و کار خود هستيد بهتر است لينکدين را فراموش نکنيد؛ يا اگر حوزه کاري شما مد و فشن است، بهتر است در پينترست نيز فعال باشيد، البته اگر مخاطبين شما ايراني هستند در حال حاضر بهترين گزينه شبکه اينستاگرام است!

5 - براي محتواي خود برنامه دقيقي داشته باشيد
در نهايت هميشه به ياد داشته باشيد که محتوايي ارايه کنيد که درجه اول باشد. محتواي توليدي شما هميشه ارتباط مستقيمي با کار شما دارد و مي توانيد از آن براي انتقال پيام و هدف خود به مخاطبان استفاده کنيد. تنها به فروش محصولات خود فکر نکنيد بلکه توجه کنيد که مي توانيد محصولات خود را به زندگي مشتريان خود و مشتريان بالقوه اضافه نماييد. با استفاده از فيلم ها، راهنما و ديگر آموزش هاي مختلف به مشتريان خود آنچه که مي توانيد را ارايه دهيد.