راهنمای مدیران؛ انتخاب طراح وب سایت

انتخاب يک طراح وب سايت مي تواند بسيار سخت باشد، مخصوصا هنگامي که با پيچيدگي هاي اينترنت، مرورگرها، بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو، دسترسي وب، استانداردهاي وب و ديگر جزئيات ساخت و طراحي يک وب سايت موفق آشنا نباشيد. بيشتر مواقع طراح وب سايت، سابقه خوب و پروپوزال قانع کننده اي از خود ارائه مي دهد، اما چطور مي توان مطمئن شد که سطح واقعي تجربه آنها چقدر است؟ و آيا انتخاب شما انتخاب درستي خواهد بود يا خير؟ در اين مقاله سعي مي کنيم نکاتي را که براي انتخاب طراح وب سايت به صورت کلي بايد مدنظر قرار گيرد، بررسي کنيم.

وب سايت تنها رنگ و لعاب آن نيست
وب سايت ممکن است رنگ هاي زيبا، بنرهاي متحرک، گرافيک هاي جذاب، موزيک و ديگر جزئيات گرافيکي را براي تحت تاثير قرار دادن بازديدکنندگان داشته باشد، هر چند ظاهر خوب يک وب سايت قطعا در موفقيت آن نقش بسيار زيادي ايفا مي کند، اما اينکه ظاهر وب سايت مناسب مخاطبين و مطالب ارائه شده آن است و آيا اين ظواهر مکان قرارگيري در موتورهاي جست وجو را بهبود مي بخشد يا خير حائز اهميت است. آيا مشتريان بالقوه مي توانند وب سايت شما را يافته و در آن به گشت وگذار بپردازند؟ آيا اگر بازديدکننده وب سايت شما، مسن باشد و يا چشمان ضعيفي داشته باشد، باز هم مي تواند خطوط وب سايت شما را خوانده و از خدمات و يا کالاهاي شما مطلع شود؟

بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو
بهينه سازي وب سايت ها براي قرارگيري در صدر فهرست موتورهاي جست وجو تقريباً تبديل به يک علم مجزا شده است که مي تواند در موفقيت وب سايت شما سهم بسزايي ايفا کند. يکي از مواردي که مي تواند در قرارگيري وب سايت در صدر فهرست موتورهاي جست وجو مهم باشد، رعايت کردن استاندارد هاي کدنويسي وب سايت است. موتورهاي جست وجو به صورت اتوماتيک در اينترنت به دنبال وب سايت ها و قرار دادن اطلاعات آنها در بانک هاي اطلاعاتي خود هستند. اگر در اين حين توسط کدهاي نوشته شده در سايت سردرگم شوند، از آنها مي گذرند و يا اعتبار سايت را پايين مي آورند. موتورهاي جست وجو به زيبايي سايت، تصاوير متحرک و يا ظاهر فوق العاده اهميتي نمي دهند. آنها به طور اتوماتيک تنها متون سايت را مي خوانند. موتورهاي جست وجو هنگامي که با کدهاي جاوا که به درستي در جايگاه مناسب قرار نگرفتند، برخورد مي کنند گمراه مي شوند. البته اين بدان معني نيست که وب سايت شما نمي تواند زيبا و جذاب باشد، اما بايد استانداردهاي اصلي طراحي وب سايت در آنها رعايت شود.

تطابق با مرورگرهاي وب
در حال حاضر بيشتر کاربران اينترنت از Internet Explorer براي بازديد وب سايت ها استفاده مي کنند. اما اين بدان معني نيست که وب سايت شما تنها بايد براي اين مرورگر طراحي شود. اينترنت يعني آزادي و هر کاربري مي تواند از هر مرورگري که بدان علاقه دارد استفاده کند. متاسفانه از آنجا که طراحي وب سايتي که در تمام مرورگرها به درستي نمايش داده شود کار ساده اي نيست، بيشتر طراحان وب آن را ناديده مي گيرند. اما اين مسئله روز به روز از اهميت بالاتري برخوردار مي شود، چرا که کاربران Internet Explorer در حال کاهش و کابران ديگر مرورگرها در حال افزايش هستند. مطمئن شويد که وب سايتي که براي شما طراحي خواهد شد با همه مرورگرهاي مطرح از قبيل نگارش هاي مختلف Internet Expelorer ، FireFox، Opera و ... کار کند و داراي ظاهر يکسان در تمام آنها باشد.

زمان بارگذاري کامل سايت را چک کنيد
سرعت نمايش وب سايت در مرورگرها يکي از عوامل مهم در يک وب سايت موفق است. به طور متوسط اگر يک وب سايت بيش از ?? ثانيه براي بارگذاري زمان لازم داشته باشد، براي هر ثانيه اضافه احتمال اينکه برخي از بازديدکنندگان را از دست بدهيد وجود دارد. در طراحي وب سايت بايد تمام فاکتورها مانند کم حجم کردن تصاوير، بهينه سازي دسترسي به بانک هاي اطلاعاتي، کوچک کردن کدهاي نوشته شده و ... مدنظر قرار گيرد. هر چند اين کارها زمان بر است اما نتيجه حاصله تاثير بسيار زيادي در اعتبار سايت دارد.

کدهاي استاندارد را چک کنيد
اطمينان حاصل کنيد که طراح وب سايت مورد نظر شما، با استانداردهاي وب مانند CSS، HTML ?، XHTML، RSS آشنا هستند. رعايت کردن اين استانداردها نه تنها به نمايش صحيح در تمام مرورگرها کمک خواهد کرد، بلکه مي تواند در بالا بردن رتبه وب سايت شما در موتورهاي جست وجو کمک کند.

امنيت وب سايت
رعايت مسائل امنيتي در وب سايت از اهميتي زيادي برخوردار است، هکرها و کساني که در زمينه علوم ضدامنيتي شبکه فعاليت مي کنند بعضي به دليل ربودن اطلاعات و اخاذي، بعضي براي تست کردن کارآيي علومي که فراگرفته اند و بعضي حتي براي تفريح سرگرمي، ساعت ها در اينترنت به دنبال وب سايت هايي مي گردند که از نظر امنيتي ضعيف و قابل نفوذ باشند. بنابراين تسلط و تجربه طراح وب سايت در مسائل امنيتي و رعايت آنها در طراحي وب سايت از اهميت ويژه اي برخوردار است.

پشتيباني وب سايت
يک وب سايت بدون پشتيباني عملاً يک وب سايت غيرفعال و بدون استفاده است، بنابراين در هنگام عقد قرارداد دقت کنيد که موارد بخش پشتيباني به صورت کاملا شفاف و مشخص ذکر شده باشد. از آنجايي که نحوه طراحي، تکنيک هاي صفحه آرائي، نحوه استفاده از ابزارها، کدنويسي و در اصطلاح دست خط برنامه نويسان با يکديگر متفاوت است، سعي کنيد وظيفه پشتيباني را به خود طراح و برنامه نويس وب سايت تان محول کنيد، چرا که هيچ طراح و برنامه نويسي نمي تواند به خوبي طراح خود وب سايت آن را پشتيباني کند و تغييرات موردنظرتان را در وب سايت اعمال کند.

استفاده از نرم افزارها و ابزارهاي برنامه نويسي معتبر
يک طراح حرفه اي سايت براي طراحي و برنامه نويسي وب سايت از نرم افزارها و ابزارهاي برنامه نويسي مختلفي استفاده مي کند. دقت کنيد که نرم افزارهاي استفاده شده در طراحي وب سايت شما معتبر و داراي مجوز استفاده (Licence) از شرکت سازنده آن باشد چرا که در غير اينصورت ممکن است وب سايت شما مورد پيگرد قانوني اين شرکت ها قرار بگيرد و اين امر موجب مسدود شدن وب سايت شده و شما مجبور به پرداخت جريمه و خسارت به اين شرکت ها شويد.