نقش طراحی وبسایت در هنر برندسازی

در وضعيتي که حجم وسيعي از مشتريان بالقوه هر تجارت از طريق آنلاين به دنبال سرويس هاي مورد نظر خود ميگردند ، داشتن يک وبسايت تعاملي بسيار مهم و ضروري است.از طرفي وبسايت شما به عنوان يک بخش جدا نشدني از هويت برند، بازاريابي آنلاين ، بازاريابي محتوا و بازاريابي شبکه هاي اجتماعي نقش مهمي در موفقيت تجارت شما دارد.
اگرشما يک طراح سايت هستيد که وظيفه طراحي يک وبسايت از طرف مشتري به شما واگذار شده بايد به چند نکته مهم اشراف کامل داشته باشيد:
اولين و مهمترين نکته رساندن پيام اصلي سايت به گونه اي قابل درک براي مشتريان هدف است. تمامي المان هاي يک وبسايت از طراحي ، گرافيک ،نوع وبسايت ، رنگ بندي وبسايت تا محتوا بايد در بر گيرنده پيغام اصلي سايت باشد
مورد بعد اين است که کمپاني ها و مشتريان معمولا پيش زمينه اي براي اينکه چه چيزي براي آنها بهتر است ندارند. ايده هاي تکراري و عدم توانايي در ارزش گذاري نيازهاي واقعي مصرف کنندگان بسياري از کمپاني ها را نابود کرده است بنابراين به عنوان يک طراح وبسايت کمک به مشتري براي فهميدن اين موضوع که چه چيزي براي برندينگ آنها و جذب مشتريان بالقوه مناسب تر است جزء وظايف شماست
در ادامه به بررسي نکاتي براي طراحي يک وبسايت بصري و اينکه چگونه ارزش هاي برندسازي در آن رعايت شود ، مي پردازيم.

1. ايجاد يک تاثير خوب در نگاه اول
اين مساله بسيار حائز اهميت است. چون هر کس توانايي ساخت يک وبسايت رده دوم ، به هم ريخته و بدون قابليت واکنش گرايي را دارد ، يک جلوه بد در نگاه اول ، هم ميتواند تجربه کاربري را از بين ببرد که در اين حالت بازديد کننده ديگر به سايت شما نخواهد آمد و هم بر روي رده بندي سايت به خاطر کليک هاي بازديدکنندگان در سايت تاثير بد بگذارد
تاثير بصري يک مسئله بسيار مهم است و يک طرح رنگ خوب مي تواند تاثير تجربه کاربري را تا چند برابر افزايش دهد.

Disneyland
رنگ هايي مانند قرمز رنگ هاي پر انرژي هستند که نشان دهنده شور ، قدرت و سرزندگي مي باشند همچنين اين باور وجود دارد که رنگ قرمز منجر به واکنش هاي فيزيولوژيکي مانند افزايش ضربان قلب و نبض ، افزايش فشار خون و ايجاد هيجان مي شود. بنابراين جاي تعجب نيست که رنگ قرمز رنگ مورد علاقه شرکت هاي سرگرمي و همچنين برندهاي قدرتمندي مانند beats audio باشد.

Beats-Audio
اما اگر شما ميخواهيد از رنگي آرامش بخش تر استفاده کنيد مي توانيد رنگ هاي آبي يا آبي سير را امتحان کنيد.

علاوه بر طرح رنگ چيزي که باعث جذب بيشتر بازديدکنندگان آنلاين مي شود سهولت در پيدا کردن خدمات يا محصولات مورد نظرشان است. براي مثال اگر شما تصميم به راه اندازي يک وبسايت فروشگاهي داريد بازديد کنندگان شما نياز به يک محرک مختصر و مفيد (call to action) ، تصاوير جزئيات محصول و تمام اطلاعات مربوط به آن محصول دارند.

معمولا بازديد کنندگان براي اينکه بتوانند راحت تر محصول خود را انتخاب کنند نياز به ديدن تصاوير بزرگ و مشخص از محصولات مورد نظرشان دارند.

استفاده از تصاوير با سايز بزرگ و کيفيت عالي باعث جذب حجم بالايي از مشتري به صورت آنلاين در بسياري از کمپاني هاي بزرگ مانند KinderCare و Dell شده است. همچنين سايت Airbmb با استفاده از تصاوير زنده محيط کاربري فوق العاده اي ايجاد کرده است.

2. هويت بخشيدن به وبسايت شما
شرکت ها بايد نسبت به تصويري که به صورت آنلاين از آنها نمايش داده مي شود حساس باشند . هويت آنلاين يک شرکت بايد با اخلاق ، ارزشها و چشم انداز آن هماهنگي داشته باشد
اگر وب سايت شرکت هاي بزرگ مانند Huge را بررسي کنيد به راحتي مي توانيد متوجه نوآوري آنها در فروش محصولات و رويکرد مشتري محور در طراحي وبسايتشان شويد. در اپليکيشن هاي کمپاني هاي بزرگ مانند Virgin Atlantic نيز زرق و برق و امضاي هويتي کمپاني در همه قسمت هاي اپليکيشن قابل مشاهده است.
يکي از مهمترين دلايلي که چرا هويت بخشي به سايت مهم است اين است که باعث معرفي برند ، آشنا سازي و نمايش ارزشهاي يک کمپاني مي شود ، و تصويري مشخص از کمپاني را در ذهن بازديد کننده به جاي مي گذارد.
طراح بايد تمام تمرکز خود را در هنگام طراحي يک وبسايت بر روي نمايش هويت اصلي کمپاني بگذارد. اقتدار ، انرژي ، نشاط ، قابليت اعتمادسازي ، آرامش و لوکس بودن ؛ تمام اين ويژگي ها مي توانند فرم دهنده هويت يا ايده اصلي شما براي وبسايتتان باشند.

3. مشتري محوري وبسايت
اولين و مهمترين هدف تمام وب سايتها بالا بردن ترافيک و ميزان فروش است. و اين نکته زماني ممکن مي شود که بتوانيد در وبسايت خود براي کاربران ارزش آفريني کنيد.
وبسايت هاي محصول محور زيادي مانند اپل (Apple) و مشتري محور و کاربرپسندي مانند Whole Foods وجود دارند که با محتواهايي آموزنده و دسترسي پذيري آسان پر شده اند.
وبسايت شما مهمترين مکان براي نمايش برند شماست.
وبسايت شما مکاني است که مشتريان بالقوه شما براي يافتن شما به آن مراجعه مي کنند و براي اين جست و جو دليل دارند، آنها مي خواهند بيشتر در مورد شما ، کاري که انجام مي دهيد ، محصول و خدماتي که ارائه مي دهيد ، سياست ها و شيوه هاي شما در تجارت و تجارب شما بدانند.
اطلاعاتي که شما در مورد خودتان و شيوه تعاملتان با مخاطبان ارائه مي دهيد. نقش بسيار بسيار مهمي در هويت سازي نام تجاري شما ايفا مي کند.شما بايد يک نماد از تعهد اجتماعي خود را به سايت اضافه کنيد و در مورد تلاش هاي انسان دوستانه تان براي خدمت به جامعه صحبت کنيد. کمي از محبت به شما در جلب حسن نيت کمک خواهد کرد و باعث مي شود که کمپاني شما فراتر از يک کسب و کار فرعي رشد کند.

بنابراين وب سايت خود را تبديل به بهترين مکان براي صحبت کردن در مورد خودتان کنيد. صادق ، صميمي و واقع گرا باشيد و مواظب باشيد که وبسايتتان شما را به عنوان يک شرکت جعلي نامطمئن و سودجو معرفي نکند.

خلاصه
هويت سازي آسان نيست و القاي هويت صحيح به بازديدکنندگان نيز گاهي در دستان شما نيست اما يک طراحي وبسايت عالي و کاربرپسند براي نشان دادن هويت مشتري محوري شما ميتواند در هويت سازي و نمايش برند شما تاثير به سزايي داشته باشد.