۱۰ قانون مهم در سئو برای طراحان وبسایت

بهينه سازي موتورهاي جستجوگر (SEO)جزء حياتي از يک وبسايت است. به عنوان يک طراح وبسايت و يا بلاگ نويس درک چگونگي کار سئو بسيار مهم است. در اينجا 10 قانون مهم در سئو براي طراحان وبسايت را که باعث بهبود سريع سئو مي شوند بيان خواهيم کرد.

پيش قانون: تقلب نکنيد
فرض کنيد شما داخل يک اتاق پر از دانشمندان نابغه با مدرک دکترا هستيد، آيا فکر مي کنيد بتوانيد همه آنها را گول بزنيد؟ نه. گوگل هزاران اتاق پر از دانشمندان نابغه با مدرک دکترا دارد که کار آنها اين است که 60 ساعت در هفته به بررسي بپردازند تا مطمئن شوند که کسي گوگل را گول نمي زند. بنابراين نمي توانيد آنها را دور بزنيد. پس تمام پيشنهادها در راستاي تقلب در سيستم را ناديده بگيريد و تمرکز خود را بر روي طراحي يک وبسايت عالي با محتواي عاليتر بگذاريد و خواهيد ديد که وبسايت شما با رنک بالا در موتور جستجوگر نمايش داده خواهد شد.

قانون اول: تمرکز بر روي کلمات کليدي
چند کليدواژه (keyword) و يا عبارت را که به خوبي وبسايت شما را توصيف مي کنند انتخاب کنيد و هر زمان که لازم است از آنها و يا کلمات مربوط به آنها استفاده کنيد. در نظر داشته باشيد که تکرار بيهوده آنها مخرب است (پيش قانون) مي توانيد از آن کليد واژه ها در جملات، تيترها و لينکها استفاده کنيد.

قانون دوم: محتوا پادشاه است!
کاربران به دنبال طراحي نمي گردند بلکه به دنبال محتواي مناسب مي گردند. اگر سايت شما محتواي مورد نياز کاربران را نداشته باشد هيچ کس به آن نگاه نخواهد کرد.

هرصفحه در سايت شما بايد يک هرم معکوس رو دنبال کند ، هر صفحه بايد شامل يک سرتيتر اصلي (heading 1 با تگ h1) مرتبط با يکي از کلمات کليدي مورد نظر شما بوده و همچنين پارگراف اول خلاصه اي از کل صفحه باشد.

قانون سوم: کدهاي واضح قابل جستجو هستند.
سايت خود را به وسيله يک ويرايشگر متن بسازيد و از کدهاي HTML واضح و قابل فهم براي انسان استفاده کنيد.HTML بايد ساختار مفهومي صفحه را رعايت کند: ابتدا مسير صفحه و به دنبال سرتيتر اصلي ، سپس پاراگراف اول و به ترتيب تا انتهاي متن. سعي کنيد از تگهاي توصيفي در مکانهاي مناسب مانند تصاوير ، فايلهاي فلش و لينکها استفاده کنيد. براي ليست ها از تگ UL ، براي پارگرافها از تگ P ، براي سرتيترهاي اصلي و عناوين فرعي از تگهاي H و براي پررنگ کردن متن از تگ STRONG استفاده کنيد. بيش از حد از DIV ها استفاده نکنيد

کدهاي CSS مي توانند سايت شما را جذابتر کند.
قانون چهارم: صفحه خانه مهمترين صفحه در يک وبسايت است.
صفحه خانه کليد اصلي براي شناسايي سايت شما توسط موتورهاي جستجوگر است. اين صفحه بايد نمايش دهنده خلاصه اي از کل وبسايت باشد و يک دليل روشن و قانع کننده به کاربر جهت جستجو در ساير صفحات سايت بدهد.

قانون پنجم: لينکها ارزشمندند.
موتورهاي جستجوگر توجه بسيار زيادي به لينکهاي وبسايت شما و کلماتي که در آن لينکها استفاده کرده ايد دارد. هيچوقت از کلماتي مانند “اينجا کليک کنيد” و يا “مشاهده بيشتر” براي لينکها استفاده نکنيد. عبارتي که لينک مي شود بايد توضيحي براي صفحه اي باشد که کاربر به آن هدايت مي شود. براي مثال “مثالهاي بيشتري براي طراحي وبسايت” يا “چگونه مي توانيم سئوي وبسايت خود را بهبود بخشيم”.

هرچه که لينکهاي يک صفحه مرتبطتر باشد آن صفحه براي جذب توسط موتورهاي جستجوگر بهينه تر خواهد بود. از لينکها بيش از حد استفاده نکنيد و صفحات خود را به مطالب بي ربط لينک ندهيد.

قانون ششم: تگ عنوان براي پنجره مرورگر
هر صفحه در سايت شما بايد يک تگ عنوان با نام سايت و توضيحي کوتاه از صفحه شامل کلمات کليدي در حدود 60 حرف داشته باشد. به ياد داشته باشيد که عنوان صفحه در نتايج موتور جستجوگر نمايش داده ميشود و بايد يک دليل روشن به کاربران براي کليک کردن روي مطلب شما بدهد.

لينکهاي ناوبري شما بايد عناويني منطبق با تيترهاي داخل صفحه داشته باشد. براي مثال

<a title=”نام صفحه” href=”link”>

شايد اين نکته به نظر کوچک بيايد اما يک بهبود قابل توجه در رنک سايت شما ايجاد مي کند.

قانون هفتم: اهميت تگ Alt در سئو
تمام عکسهاي موجود در سايت بايد داراي تگ Alt باشد، مخصوصا تصاويري که به محتواي صفحه مربوط هستند. براي مثال اگر تمرکز شما بر روي ترفندهاي CSS است برچسب زدن يک تصوير با عنوان “مثالهايي براي گوشه هاي گرد در CSS” مي تواند قابليت پيدا شدن صفحه شما را بهبود بخشد در حالي که برچسب زدن آن تحت عنوان “تصوير” يا “اسکرين شات” نتيجه برعکس خواهد داشت.

قانون هشتم: ناديده گرفتن بسياري از متا تگها
مدتها پيش متا تگها بزرگترين راز براي بهينه سازي سايت بودند. اما آن زمان ديگر به پايان رسيده است. تنها متا تگي که اين روزها مهم است متا تگ توضيحات (description meta tag) است. موتورهاي جستجوگر ممکن است اين تگ را براي ارائه متن در زير لينک مربوط به وبسايت شما در صفحه نتايج خود نمايش دهند. مطمئن شويد که اين تگ محتواي صفحه شما را براي کاربران به گونه اي متقاعد کننده توصيف کرده باشد.

قانون نهم: داشتن نقشه سايت
اطمينان حاصل کنيد که حتما در وبسايت خود يک نقشه سايت (sitemap) داشته باشيد.نقشه سايت يک فايل XML است که ساختار سايت شما را توصيف مي کند. حتما يک نقشه سايت ايجاد کرده و آن را به گوگل معرفي کنيد

قانون دهم: براي انسانها طراحي کنيد.
موتورهاي جستجوگر براي پيدا کردن نياز انسانها طراحي شده اند ، اين بدان معناست که بهترين راه براي بهبود سئوي سايت طراحي وبسايت براي انسانهاست. شغل شما به عنوان يک طراح حل مسئله است نه ساخت يک اثر هنري. به عبارت ديگر مسئله ي شما ارائه يک سايت متناسب با نيازهاي کاربران و با استفاده آسان است، اگر بتوانيد اين کار را به درستي انجام دهيد مطمئن باشيد که موتورهاي جستجوگر شما را پيدا خواهند کرد.