چگونه یک اپلیکیشن موبایل طراحی کنیم

مي خواهيد يک اپليکيشن موبايل بسازيد؟ هدفتان پيوستن به ديگر کارآفرينان فعال در اين حوزه است يا تصور مي کنيد مشکلي هست که شما با ارائه يک اپليکيشن مناسب برايش، مي توانيد آن را رفع کنيد؟ پاسخ به اين سوالات و ديگر مواردي که در بالا به آن ها اشاره اي نشده است مي تواند ميزان موفقيت شما را در اين مسير تعيين کند. پس از بررسي بسياري از کارآفريناني که در حوزه طراحي اپليکيشن موبايل فعاليت مي کنند، نتايجي به دست آمد که در ادامه با آن ها بيشتر آشنا خواهيم شد اما توجه داشته باشيم که لزوما راه کارهاي زير در مورد هر کس و هر اپليکيشني راه گشا نخواهند بود و فقط مي بايست مواردي را در پروسه طراحي اپليکيشنتان دخيل کنيد که براي شما مفيد باشند. نکته ديگري که در اين رابطه مي بايست همواره مد نظر قرار داشته باشيم اين است که براي ارائه يک اپليکيشن موفق لزوماً شما نيازي نداريد تا برنامه نويس باشيد و خود بتوانيد به توسعه ايده اپليکيشن مد نظرتان بپردازيد. ماداميکه شما يک ايده بکر داشته باشيد، به راحتي مي توانيد سرمايه گذار، طراح خوب و توسعه دهنده حرفه اي براي از بالقوه در آوردن ايده خود به بالفعل پيدا کنيد.

ايده پردازي کنيد. اگر ايده اي در سر داريد که واقعا ايده خوبي است اين تضمين را به شما مي دهيم که حداقل چندين گام از رقباي خود جلوتر هستيد. کارآفرينان موفق مشکلاتي را حل کرده اند که حتي تصورش هم براي افراد عادي مشکل است. وقتي به اطرافمان نگاه مي کنيم با کمي تامل متوجه مي شويم تمام ابداعاتي که تاکنون به دست بشر صورت گرفته اند در جهت حل مشکلات روزمره انسان ها بوده اند. به طور مثال، مشکل نقل مکان با پيداش ماشين حل شده و يا فراتر از آن هواپيما جهت جا به جا کردن ما به مکان هاي دور دست ساخته شده است. پس قدري به کمبودهايتان در زندگي روزمره فکر کنيد و ليستي از راه کارهايي تهيه کنيد که انجام آن ها براي اکثر افراد جامعه سخت است، زمان بر است، افراد از انجام آن ها سر باز مي زنند و ...

نيازها را شناسايي کنيد. با يک ارزيابي کوتاه مي توان فهميد که آيا براي يک اپليکيشن تقاضا وجود دارد يا خير. يک راه کار ساده براي چنين کاري استفاده از موتور جستجوي گوگل و ابزاري تحت عنوان Google Keyword Planner است که بواسطه آن تعداد افرادي که تا به حال به دنبال اپليکيشني که در ذهن شما است بوده اند مشخص مي شود. درست کردن يک طرح کلي فتوشاپي که ايده اصلي اپليکيشن شما را به نمايش در آورد هم مي تواند مشخص کند که اين ايده چه تعداد مخاطب خواهد داشت و به چه ميزان از آن استقبال خواهد شد.

نقشه راه تان را با جزئيات بکشيد. ارزيابي ايده به اين معني است که شما اپليکيشني در ذهن داريد که کاربران قرار است از آن استفاده کنند. پس در اين مرحله شما بايد جزئيات کارتان را مکتوب کنيد. وقتي ايده تان را روي کاغذ مي آوريد، سعي کنيد همه چيز را تمام و کمال بنويسيد. نحوه استفاده از اپليکيشن و هم چنين تمام ويژگي هاي آن را با ذکر جزئيات توضيح دهيد. اين به طراح و توسعه دهنده شما کمک مي کند تا بتوانند تمام توقعات شما را بر آورده سازند.

بخش هاي غير ضروري را حذف کنيد. وقتي تمام جزئيات را نوشتيد، بار ديگر به نقشه راه خود نگاه کنيد و سعي کنيد بخش هايي را که بود و نبودشان تفاوت چنداني ايجاد نمي کند را حذف کنيد و اجراي اين بخش ها را به نسخه نهايي اپليکيشن خود موکول کنيد. اين کار هم هزينه طراحي را کمتر مي کند و هم باعث مي شود سريعتر به بازار هدف دست پيدا کنيد.

براي طراحي اهميت ويژه قائل شويد. بعضي از صاحبان ايده معتقدند که طراحي چندان هم مهم نيست و فقط به فکر چگونگي عملکرد اپليکيشن هستند که اين رويکرد بس اشتباه است. نه تنها يک اپليکيشن، بلکه يک وب سايت و يا حتي يک کارت ويزيت هم با حس کاربران سر و کار دارد بنابراين توصيه مي کنيم به هيچ وجه کاربر پسند بودن اپليکيشن و ايجاد يک تجربه کاربري خوب را ناديده نگيريد.

به دنبال يک توسعه دهنده مناسب باشيد. به دنبال طراح يا يک شرکت طراحي معتبر باشيد که به طور حرفه اي اين کار را انجام مي دهد. براي شروع، حتما سري به وب سايت آن ها زده و کارهاي قبلي شان را ببينيد. اگر اپليکيشن هاي ديگري که طراحي کرده اند مورد پسند شما واقع شد، مي توانيد از انتخاب خود مطمئن باشيد.

از آناليزگر گوگل کمک بگيريد. Google Analytics به شما کمک مي کند که بدانيد اپليکيشن شما از نظر بازديد و ميزان دانلود در چه شرايطي قرار دارد. علاوه بر ابزارهاي گوگل، مي توانيد از ابزارهايي مثل Flurry که رايگان است يا Localytics که در دو نسخه رايگان و غير رايگان عرضه مي شود براي اين کار استفاده کنيد (اين ابزارها به طور تخصصي در حوزه بازاريابي اپليکيشن هاي موبايل فعاليت مي کنند).

نظرات کاربران خود را اعمال کنيد. زمانيکه اپليکيشن شما وارد بازار شد، کاربران نظرات خود را در مورد آن ابراز مي کنند. عقايد آن ها مي تواند در هر چه بهتر کردن اپليکيشن به شما کمک بکند. اين بازخوردها همواره براي ارتقاء بخشيدن سطح کار مورد استفاده قرار مي گيرند پس خوب است که هميشه جايي براي استفاده از آن ها بگذاريم.

اپليکيشن خود را آپ ديت کنيد. نسخه اوليه اپليکيشن با حداقل ماژول ها به بازار عرضه مي شود. حال زمان اضافه کردن قسمت هايي است که در نقشه راه کنار گذاشته مي شوند تا اپليکيشن ما هرچه سريع تر روانه بازار شود. از طريق نظرات کاربران و تحليل هاي به دست آمده از طريق آناليزگر گوگل و ... مي توانيد متوجه بازخوردهاي کاربران در خصوص بخش هاي مختلف اپليکيشن بشويد. مراحل فوق الذکر به منزله راهبردهايي هستند که مي توانند در با کيفيت تر شدن اپليکيشن موثر باشند. هنگام شروع بايد يک موضوع را براي خود حل کرده باشيد و آن هم اين که ساختن يک اپليکيشن آسان ترين بخش کار است و اين جذب کردن و مهم تر از آن نگه داشتن کاربران مختلف است که مي تواند چالش بزرگي براي شما و ديگر علاقمندان به وارد شدن به حوزه اپليکيشن هاي موبايل باشد.

علاوه بر اين فراموش نکنيد که طراحي اپليکيشن موبايل در سال گذشته (سال 2013) به عنوان يکي از پر درآمدترين مشاغل در دنيا انتخاب شد. بنابراين اگر هم به دنبال کسب شهرت، درآمد و ايجاد شغل براي خود در ديگر افراد جامعه هستيد مي توانيد از همين لحظه قلم و کاغذي برداشته و ايده پردازي کنيد و با مد نظر قرار دادن موارد طرح شده در اين مقاله اپليکيشن خود را از ايده به اجرا برسانيد.
سکان اکادمي