طراحی سایت دانشگاهی موفق

طراحي سايت حرفه اي دانشگاهي از اهميت بالايي برخوردار است. بدون شک، در اولويت قرار دادن تجربه ي کاربري (UX) بازديدکنندگان، مي تواند به اهداف بلند مدت دانشگاه و افزايش نرخ بازگشت سرمايه، کمک کند. براي اين کار تحقيق دامنه داري را در نزديک 57 دانشگاه در کشور هاي امريکا، کانادا، بريتانيا و تايوان انجام داديم و از اساتيد و دانشجويان ليسانس، فوق ليسانس و دکتري در زمينه ي ويژگي هاي يک سايت دانشگاهي خوب نظر سنجي کرديم. پس با اين مقاله همراه باشيد تا عوامل اصلي براي بهبود تجربه ي کاربري سايت هاي دانشگاهي را با هم مرور کنيم.

هر صفحه از سايت بايد شامل لوگو و نام دانشگاه باشد
لوگو و نام دانشگاه بايد به خوبي در تمامي بخش هاي سايت، قابل رؤيت باشد. دقت داشته باشيد که تعداد زيادي از بازديدکنندگان سايت دانشگاه شما، به طور مستقيم وارد صفحه ي اصلي سايت نمي شوند. پس لازم است تمامي صفحات سايت، اطلاعات کافي در رابطه با دانشگاه را به بازديدکننده منتقل کنند. ممکن است دانشجوي اقتصاد يک دانشگاه، به خوبي با سايت دانشکده ي خود آشنايي داشته باشد، اما لزوما اين مساله، براي همه صدق نمي کند. با انجام اين کار خواهيد توانست تا اعتبار بيشتري به برند دانشگاهي خود ببخشيد.

 

 

از عکس هاي مناسب براي نشان دادن ارزش هاي دانشگاه خود استفاده کنيد

يکي از مواردي که اعتبار زيادي به سايت دانشگاهي شما مي بخشد، عکس هايي است که در آن استفاده مي کنيد. هر عکس بايد به تنهايي، پيامي داشته باشد و بتواند در کنار ساير عکس هاي سايت، ارزش هاي اصلي دانشگاه را به کاربران منتقل نمايد. سعي کنيد از عکس هاي عمومي کمتر استفاده کرده و از تصاوير اختصاصي بيشتري بهره ببريد، تا حس اصيل بودن مطالب سايت به کاربران منتقل شود.

صفحه ي "درباره ي ما" قدرتمندي ايجاد کنيد

صفحه "درباره ما" يکي از مهم ترين صفحات سايت دانشگاهي است که نقش اساسي در آشنايي افرادي دارد که قصد دارند راجع به دانشگاه شما اطلاعاتي کسب نمايند. بيشتر سايت هاي دانشگاهي در تنظيم اين صفحه دچار اشتباه شده و آن را با اطلاعات کسل کننده و بدون هدف پر مي کنند. سعي کنيد يک بخش "خلاصه" در صفحه "درباره ما" ايجاد کنيد و اطلاعات و ارقام مهم در رابطه با دانشگاه را به صورت کوتاه بيان نماييد. براي تاثيرگزاري بيشتر، مي توانيد يک ويديو ي کوتاه را در رابطه با دانشگاه، در اين صفحه قرار دهيد.

افتخارات و نقاط قوت دانشگاه را برجسته کنيد
وقتي که کاربران براي اولين بار وارد سايت شما مي شوند، بايد به آنها نشان دهيد که چرا دانشگاه تان، خاص و ممتاز است. براي انجام اين کار، اطلاعات آماري، رنکينگ ها و جوايز و افتخارات کسب شده توسط دانشگاه را جمع آوري کرده و به شيوه ي مناسبي جلوي ديد کاربران قرار دهيد.

آشنايي با رشته هاي دانشگاهي را براي کاربران ساده تر کنيد
دانشجويان، بيشتر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با رشته هاي دانشگاه هستند، نه آشنايي با دانشکده ها ! در تحقيق انجام شده به اين نتيجه رسيديم که بيش از 48 درصد از کاربران نمي توانند به خوبي رشته هاي ارائه شده توسط دانشگاه را پيدا کنند و حتي گهگاه، تصور مي کردند که اين رشته در اين دانشگاه ارائه نمي شود. بهترين راه حل براي اين مشکل اين است که در يک جدول کلي، ليستي از رشته هاي ارائه شده توسط دانشکده هاي مختلف را به دانشجويان نمايش دهيد.

 

فعاليت هاي اصلي هر دسته از کاربران را مشخص کنيد

سايت هاي دانشگاهي پذيراي دسته هاي مختلف کاربران هستند و به همين خاطر بايد اطمينان حاصل کنيد که نياز هر دسته از کاربران به خوبي برآورده مي شود. سايت هاي دانشگاهي وسعت زيادي دارند و به همين خاطر احتمال وجود متن ها و اطلاعات تکراري زيادي در بخش هاي مختلف سايت وجود دارد. براي بهبود اين قضيه مي توانيد از نظر دانشجويان خود نيز استفاده کنيد و يک تجربه ي بي نظير را به آنها منتقل کنيد.

وجهه ي سايت دانشگاهي خود را براي موتورهاي جستجو و سايت هاي مرجع بهبود دهيد
وقتي کاربران نمي توانند اطلاعات لازم را در سايت شما پيدا کنند معمولا در اولين قدم تلاش مي کنند اطلاعات کافي را از طريق سايت ها و موتورهاي جستجو به دست آورند. به همين خاطر ممکن است دانشجويان جوان براي کسب اطلاعات بيشتر به فروم ها و سايت هاي مرجع، مراجعه کنند. به همين خاطر بايد اطمينان حاصل پيدا کنيد که اطلاعات مرتبط با سايت شما به خوبي در اين مراجع انعکاس يافته اند.
داده ورزان