دیدگاه گوگل نسبت به خرید بک لینک

 از نظر گوگل، خرید بک لینک یک تکنیک کلاه سیاه برای سئو به شمار می‌رود؛ یعنی راهی برای تقلب یا گمراه کردن گوگل و سایر موتورهای جستجو به‌گونه‌ای که وب‌سایت شما بالاتر از آنچه شایسته آن است رتبه بندی شود. همان طور که می‌دانید بهینه سازی سایت‌ها برای گوگل به دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و بک لینک سازی در دسته سئو خارجی یا off-page SEO قرار می‌گیرد. پس تا اینجا فهمیدیم که در واقع بک لینک سازی یک تکنیک سئو است؛ اما روش‌های متفاوتی برای اجرای این تکنیک وجود دارد که یکی از آن‌ها خرید بک لینک است. بهتر است بدانید اگر بک لینک مستقیم خریداری می‌کنید، سئو برون صفحه (off-page SEO) را به صورت صحیح انجام نمی‌دهید؛ اما اگر به یک وب‌سایت معتبر پولی پرداخت کنید با این هدف که تبلیغ برند شما را بکند و همراه با آن یک بک لینک هم به سایتتان بدهد –مانند آنچه در رپورتاژ آگهی اتفاق می‌افتد- موضوع کمی متفاوت است.

 
در واقع گوگل در هنگام مواجهه با بک لینک یک سایت سه تصمیم ممکن است اتخاذ کند:
 
رتبه شما را ارتقا ببخشد.
هیچ اقدامی انجام ندهد.
شما را به خاطر بک لینک جریمه کند.
وقتی اقدام به ساخت بک لینک کردید و گوگل تصمیم بگیرد تا رتبه سایت شما را بهبود ببخشد، حدود 10 هفته طول می‌کشد تا یک پله رتبه شما ارتقا پیدا کند. خرید بک لینک‌های با کیفیت نیز طرفداران نسبتاً زیادی در بین مدیران وب‌سایت‌ها دارد؛ اما با این حال بک لینک‌هایی که از این روش به دست می‌آیند از نظر اکثر موتورهای جستجو نمی‌توانند از کیفیت بالایی برخوردار باشند. گوگل مخالف ساخت مصنوعی انواع لینک‌های خارجی است، بلکه بارها و بارها تأکید بر این داشته که لینک‌های خارجی که به سایت شما وارد می‌شوند باید به صورت طبیعی، توسط طرفداران شما و به این دلیل که آن‌ها سایت شما را شایسته معرفی به کاربرانشان دانسته‌اند به وجود بیایند؛ بنابراین شاید بتوان گفت استفاده از شبکه‌های وبلاگ خصوصی کمی مطمئن‌تر به نظر برسد.
 
چرا خرید بک لینک اشتباه است؟
اگر به کسب و کار آنلاین خود نگاه بلند مدت دارید و می‌خواهید برای مدت طولانی در جایگاه‌های خوب صفحات جستجو قرار بگیرید بهتر است خرید بک لینک را فراموش کنید. چرا؟
هر لینکی که به سایت شما وارد می‌شود مثل یک رأی مثبت به سایتتان است. وقتی تعداد این رأی‌ها زیاد شود، از نظر گوگل شما در انتخابات توانسته‌اید با اکثریت آراء پیروز شوید و به جایگاه نمایندگان سایت‌های برتر دست یابید. حالا اگر در این میان گوگل متوجه شود شما این جایگاه را با خرید رأی به دست آورده‌اید چه خواهد شد؟ آن جایگاه را از شما می‌گیرد یا به عبارت دیگر رتبه سایتتان به طور جدی افت خواهد کرد.
 
جالب است بدانید از نظر گوگل همه بک لینک‌ها با هم برابر نیستند؛ برخی لینک‌ها ارزش بیشتری نسبت به برخی دیگر دارند و این بستگی چند موضوع دارد:
 
اعتبار سایتی که لینک در آن قرار گرفته باید یک سایت معتبر با DA مناسب باشد.
کلماتی که در اطراف لینک به کار رفته‌اند باید حتماً مرتبط با لینک باشند تا گوگل متوجه شود صفحه‌ای که به آن لینک داده شده در رابطه با چه موضوعی است.
برای مثال بسیاری از افراد وقتی به سایت آمازون لینک می‌دهند بدون شک در اطراف لینک از کلمه «کتاب» نیز استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود تا گوگل به ارتباط معنایی بین سایت آمازون و کتاب پی ببرد و بتواند آن صفحات آمازون را به خوبی در دسته‌های مرتبط رتبه بندی کند. اما از آنجایی که لینک‌های کمی با انکرتکست «اتومبیل» به آمازون داده می‌شود بنابراین سایت آمازون برای کلمه اتومبیل جایگاه چندان مناسبی در گوگل ندارد.
گوگل ممکن است برای برخی بک لینک‌ها ارزشی قائل نشود و به آن‌ها بها ندهد؛ مثل لینک‌هایی که از منابع غیر قابل اعتماد به سایت شما داده شده‌اند.
 
منبع: وب24