چگونه یک اپلیکیشن اندرویدی بسازیم؟

در اين مقاله قصد داريم راه کارهايي را براي کساني که هيچ گونه تجربه طراحي اپليکيشن موبايل ندارند معرفي کنيم که از آن طريق بتوانند ظرف مدت زماني کوتاه اولين اپ خود را براي سيستم عامل محبوب و متن باز اندرويد طراحي کرده و در بازار منتشر کنند. جالب است بدانيد که برنامه نويسي يکي از پردرآمد ترين مشاغل دنيا محسوب مي‌شود و در اين ميان، برنامه نويسي براي پلتفرم موبايل جزو يکي از جذاب‌ترين حوزه هاي برنامه نويسي است به طوري که در سال جاري (سال ????) يک برنامه نويس اندرويد در ايالات متحده چيزي در حدود ?? ميليون تومان در ماه درآمد دارد.

اگر مي‌خواهيد طراحي اپ اندرويد را به صورت کاملاً حرفه‌اي دنبال کنيد، پيش از هر چيز نياز است تا با زبان برنامه نويسي جاوا آشنا شويد چرا که اين زبان قدرتمند به عنوان زبان اصلي کدنويسي اپليکيشن هاي اندرويد است (براي شروع آموزش جاوا، مي‌توانيد دوره آموزش رايگان زبان برنامه نويسي جاوا در سکان آکادمي را شروع نماييد.) پس از آنکه با اصول برنامه نويسي به‌خصوص زبان برنامه نويسي Java آشنا شديد، حال نوبت به آشنايي با SDK اندرويد مي‌رسد که مخفف واژگان Software Development Kit به معني «پکيج توسعه برنامه» است. نرم‌افزارها يا محيط هايي که داخل آن ها مي‌توان شروع به کدنويسي کرد عبارتند از اندرويد استوديو و اکليپس. اندرويد استوديو IDE يا محيط يکپارچه برنامه نويسي اختصاصي اندرويد است که توسط شرکت گوگل پشتيباني مي‌شود که بر اساس نرم‌افزار IntelliJ طراحي شده است. اگر علاقمند به يادگيري اصول برنامه نويسي اندرويد با نرم افزارهاي اکليپس و يا اندرويد استوديو هستيد، مي‌توانيد دوره آموزش رايگان برنامه نويسي اندرويد در سکان آکادمي را دنبال نماييد. اگرچه که اندرويد استوديو تنها پلتفرم رسمي شرکت گوگل براي توسعه اپ هاي اندرويدي است اما به خاطر داشته باشيم که اين ابزار تنها راه‌کار براي برنامه نويس اندرويد شدن نيست بلکه روش‌هاي ديگري هم در اختيار ما است که از آن طريق مي‌توان با استفاده از ابزارهاي مختلف و همچنين زبان‌هاي برنامه نويسي مختلف شروع به کدنويسي کرد که در ادامه بيشتر با آن‌ها آشنا خواهيم شد.

MIT App Inventor: يکي از سريع‌ترين راه‌ها براي ساخت اولين اپليکيشن اندرويدي خود استفاده از وب اپليکيشن App Inventor است که توسط دانشگاه ام آي تي توسعه داده شده است. اگرچه که اينترفيس تحت وب App Inventor فاقد بسياري از امکاناتي است که ساير IDE ها در اختيار برنامه نويسان قرار مي‌دهند، اما اين در حالي است که پشتيباني اين سايت خوب است و دائماً آپديت مي شود، رابط کاربري آن بسيار کاربردي بوده و کار کردن با آن آسان است، دانش برنامه نويسي اندکي براي کار با آن نياز است، خروجي فايل‌هاي APK در اختيار کاربر قرار داده مي‌شود و مهم‌تر از همه اينکه رايگان است البته از طرف اين سايت، دسترسي کاربران با آي پي ايران محدود شده است!!!

B4A: اين نرم‌افزار که مخفف واژگان Basic4Android است در‌واقع يک IDE است که در آن سعي شده برنامه نويسان حرفه‌اي با حداقل مشکل بتوانند يک اپ اندرويدي طراحي کنند. با استفاده از زبان اختصاصي اين IDE، کاربران مي‌توانند خيلي سريع و به سادگي اپليکيشن هاي اندرويد بسازند و اين در حالي است که در صورت نياز مي‌توانند از کدهاي جاوا هم در پروژه خود استفاده کنند. خبر نااميدوار کننده اينکه اين محيط يکپارچه برنامه نويسي اندرويد کاملاً رايگان نبوده و براي دسترسي به کليه قابليت‌هاي آن مي بايست دست به جيب شويد.

AIDE: خبر خوب اينکه با استفاده از يک دستگاه اندرويد مثل موبايل يا تبلت هم مي‌توان براي اين دستگاه‌ها اپ نوشت. اپليکيشن AIDE را مي‌توانيد از گوگل پلي دانلود کرده و با استفاده از راهنماي هاي اين اپ، ياد بگيريد که چگونه مي‌توانيد بدون نياز به يک لپ تاپ يا کامپيوتر يک اپليکيشن اندرويدي بسازيد.

Unity: اگر هم علاقمند به طراحي گيم هاي اندرويدي هستيد، محيطي تحت عنوان يونيتي را به شما پيشنهاد مي‌دهيم که با استفاده از آن مي‌توانيد بازي‌هاي دو بعدي و سه بعدي طراحي کنيد. رابط کاربري اين نرم‌افزار خيلي خوب طراحي شده است و در پلتفرم هاي مختلفي مي‌توانيد از آن استفاده کنيد اما توجه داشته باشيد که شرکت گوگل از اين IDE پشتيباني نمي‌کند اما با توجه به اينکه جامعه توسعه دهندگان آن بي شمار بوده و روز به روز هم به ميزان محبوبيت آن افزوده مي شود، هيچ جاي نگراني نخواهيد داشت و منابع مختلفي هم براي يادگيري آن خواهيد يافت.

GameSalad: اگر اصلاً سر رشته اي از برنامه نويسي نداريد اما خيلي علاقمند هستيد که يک بازي اندرويدي طراحي کنيد، گيم سالاد را به شما پيشنهاد مي دهيم. در اين نرم افزار، شما با استفاده از ابزارهاي کاملاً گرافيکي مي‌توانيد يک گيم نسبتاً حرفه‌اي طراحي کنيد.
سکان اکادمي