وب سایت موبایلی یا اپلیکیشن موبایل

در حال حاضر با رشد روزافزون و گسترش سريع کاربران تلفن هوشمند در فضاي مجازي، صاحبان کسب و کارهاي مختلف را به سمت راهکارهاي جذب اين نوع کاربران کشانده است. آنها با ايجاد وب سايت ريسپانسيو و اپليکيشن هاي موبايل سعي در حضور هر چه قدرتمند تر خود در اين بازار را دارند. حال پرسشي ذهن آنها را درگير کرده که از کدام راهکار استفاده نمايند؟ استفاده از کدام راهکار نتيجه بخش تر بوده و مي تواند به فروش کالا و خدمات آنها کمک نمايد؟

براي آنکه پاسخ پرسشهاي بالا را بيابيم اول مي بايست تفاوتها، مزايا و معايب هر روش را مورد بررسي قرار دهيم.

وب سايت موبايلي

با افزايش کاربران موبايل وب سايتها اهميت استفاده از وب سايت موبايلي و يا ريسپانسيو اهميت زيادي پيدا کرده است. با اين حال اين دو تفاوت زيادي با هم دارند. يک وب سايت با طراحي ريسپانسيو قدرت نمايش در هر دستگاه را دارد ولي وب سايت موبايلي فقط براي موبايل طراحي شده است. وب سايت هاي موبايلي معمولا با آدرسي متفاوت مانند يک ساب دامين که با حرف m نمايش داده شده به کاربر موبايلي نشان داده خواهد شد. در حاليکه وب سايت هاي ريسپانسيو بر روي همان دامنه اصلي هستند و در اصل همان قالب اصلي مي باشد که براي دستگاههاي مختلف بهينه شده است.

وب سايت موبايلي با حذف موارد حجيم و ساده سازي سايت، سرعت زيادي پيدا کرده و در نتيجه حرکت کاربران موبايلي را در سايت راحت تر ميکند. از سوي ديگر تفاوت واضح و زياد اين وب سايت هاي موبايلي با نسخه اصلي سايت مي تواند باعث سردرگمي کاربران در سايت شود. در وب سايت موبايلي با حذف شدن قسمتهايي از سايت اصلي، مي تواند نقص نسخه موبايل را به کاربر نشان دهد.

اپليکيشن موبايلي

يک اپليکيشن موبايل، راهي عالي جهت دستيابي آسان کاربران با کسب و کار شما است. شما با طراحي اپليکيشن موبايل اين امکان را به کاربران مي دهيد که حتي بصورت آفلاين هم به شما دسترسي داشته باشند. ارائه يک اپليکيشن موبايل معمولا اين نکته را به کاربران القاء مي کند که کسب و کاري حرفه اي داريد و در کار خود بسيار جدي هستيد. بطور کلي اپليکيشن موبايل يک ابزار خوب براي ايجاد تعامل است اما به شرطي که مورد استفاده قرار گيرد.

با محدوديت هاي حجمي دستگاههاي موبايل، کاربران هر روزه بيشتر به انتخاب اپليکيشنهاي خود دقت کرده و وسواس نشان مي دهند. از طرف ديگر کاربران ممکن است اپليکيشن نصبي شما را فراموش کرده و به ندرت به آن سر بزنند. شما هم همين الان اپليکيشنهايي بر روي دستگاه خود داريد که خيلي وقت است با آنها کار نکرده ايد.

نتيجه
قطعا مواردي از کسب و کارهاي موفقي را ديده ايد که از هر دو مورد اپليکيشن و وب سايت موبايلي استفاده مي کنند. ولي در نظر داشته باشيد که اغلب اينها کسب و کارهاي بزرگي هستند که براي تامين دسترسي به کاربرانشان نياز به فراهم کردن اين بستر را دارند. اگر کسب و کار شما کوچک است و کاربران زيادي نداريد توصيه مي شود کار خود را با وب سايت موبايل آغاز نموده و اگر در آينده لازم دانستيد، آن را گسترش داده و اپليکيشن موبايل نيز طراحي نماييد.