نکات کلیدی در طراحی نسخه موبایلی وب سایت ها

امروزه کاربران بسياري از موبايل و تبلت براي وبگردي استفاده مي نمايند و روز به روز نسبت وبگردي با موبايل ها نسبت به کامپيوترها در حال افزايش است. با توجه به هوشمند شدن موبايل ها و تجهيزات الکترونيکي کاربران به راحتي مي توانند وب سايت ها را در مرورگر موبايل مشاهده نمايند. امروزه اين آمار در اغلب کشورها يا 50% رسيده و روز به روز در حال افزايش است.
با توجه به مطالب گفته شده در بالا در صورتي که وب سايت خود را براي کاربران موبايلي آماده سازي ننماييد و سايت شما نمايش درستي در صفحه هاي نمايش و مرورگرهاي موبايل نداشته باشد شما حجم عظيمي از کاربران را از دست خواهيد داد . امروزه همه ما مي دانيم که طراحي وب سايت هاي سازگار با موبايل ها يک الزام است . همه وب سايت هاي بزرگ بر روي نسخه هاي مختلف وب سايت خود کار مي کنند و چه بسا برروي نسخه موبايلي وب سايت خود بيشتر کار مي کنند تا کاربران بالفعل خود را به مشتريان بالقوه در وب سايت تبديل کنند .
در اين مقاله از شرکت طراحي سايت رادکام سيستم قصد داريم در مورد اشتباهات رايجي که در طراحي نسخه موبايلي گاها با انها برخورد مي کنيم، مطالبي را ارائه دهيم . با ما همراه باشيد .
1.هدايت خودکار کاربران به نسخه موبايلي
اگر وب سايت شما داراي نسخه موبايلي جداگانه است (با طراحي رسپانسيو تفاوت دارد. چرا که در طراحي رسپانسيو خبري از نسخه جداگانه نيست و همه نسخه ها در يک فايل انجام مي شود) بايد کاربراني موبايلي را به نسخه موبايلي وب سايت خود هدايت (يا در اصطلاح redirect) کنيد.
هر صفحه در نسخه دسک تاپ بايد به صفحه مشابه در نسخه موبايلي redirect شود تا کاربران موبايلي به صورت خودکار پس از شناسايي به صورت خودکار به ورژن موبايلي ان صفحه هدايت شوند. در غير اين صورت با پيغام خطا مواجه مي شوند که تجربه کاربران از وب سايت شما را تحت تاثير قرار مي دهد و موتورهاي جستجو نيز براي وب سايت شما نمره منفي در نظر مي گيرند .
2.استفاده از فايل هاي فلش در طراحي المان هاي صفحه و ويدئو ها :
فايل هاي فلش در موبايل ها اجرا نمي شود. تا جايي که حتي خود کمپاني ادوبي نيز اعلام کرده بود که ديگر FLASH را براي موبايلها گسترش نخواهد داد و بر روي تکنولوژي هاي جديد وب از جمله HTML5 و CSS3 تمرکز خواهد کرد. فلش جاي خود را به تکنولوژي هاي جديدتر و سبک تر داده است.
3. توجه به عدم تکرار محتوا در وب سايت ها :
ايندکس گذاري وب سايت ها براي نسخه هاي مختلف ان يکي مي باشد. در صورتي که محتويات وب سايت در نسخه هاي مختلف از وب سايت تکرار شود از طرف موتورهاي جستجو به علت محتواي تکراري و کپي جريمه خواهيد شد .
راه حل :
استفاده از rel=cononical
استفاده از link-rel=cononical از ايندکس شدن صفحات تکراري در موتور جستجو جلوگيري مي کند . در تمامي صفحات نسخه موبايلي وب سايت خود از link-rel=cononical استفاده کنيد . از اين طريق شما صفحات اصلي را براي ايندکس شدن به موتور جستجو معرفي مي کنيد و از ايندکس شدن صفحات تکراري در وب سايت خود جلوگيري مي کنيد.
همچنين در صفحات نسخه اصلي وب سايتتان نيز مي توانيد اين کار را انجام دهيد . از طريق link-rel=alternative نسخه موبايلي ان صفحه را به موتورهاي جستجو معرفي کنيد .
اين خصوصيتها به موتورهاي جستجو امکان مي دهد که نسخه هاي اصلي صفحات را از نسخه هاي موبايلي شناسايي کنند. در غير اين صورت موتورهاي جستجو انها را به عنوان محتواي تکراري و کپي مي شناسند .
4. محدود کردن کاربر به نصب موبايل اپليکيشن
مطمئنا داشتن اپليکيشن موبايل در کنار نسخه موبايلي وب سايت ها سودمند خواهد بود ولي گاهي اوقات شاهد اين هستيم که برخي از وب سايت ها براي استفاده از امکانات وب سايتشان از کاربر مي خواهند که موبايل اپليکيشن انها نصب کنند و کاربر ديگر نمي تواند به محتويات ان صفحه دسترسي داشته باشد. اين حرکت هم از ديد کاربران وب سايت و هم از ديد موتورهاي جستجو مناسب نيست و ممکن است ربات هاي موتورهاي جستجو صفحات مذکور را بلاک کنند . سايت هاي مانند Zappos چنين اشتباهي را در وب سايت خود انجام داده اند. چنين اشتباهاتي تاثير منفي در تجربه کاربري وب سايت خواهد داشت .
رادکام