بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟
کلمه سئو (seo) مخفف Search Engine Optimization (بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست وجو) مي باشد. سئو شامل تمامي اقداماتي است که باعث بهينه شدن وب سايت ها براي موتورهاي جست وجوگر مي شود.
تکنينک هاي سئو در موارد زير کاربرد دارند:
طراحي و توسعه يک وبسايت به منظور افزايش رنک آن در نتايج موتورهاي جست و جو گر
افزايش حجم و کيفيت ترافيک حاصل از موتورهاي جست و جو
بازاريابي بوسيله شناخت چگونگي عملکرد الگوريتم هاي جست وجو و درک اينکه بازديدکنندگان چه موضوعاتي را جست و جو مي کنند.
سئو يک قسمت کليدي از مبحث بازاريابي اينترنتي است. سئو به عنوان سئو کپي رايت (seo copyrighting) نيز معرفي مي گردد زيرا اکثر تکنيک هايي که براي بهبود يک وبسايت در موتورهاي جست و جو انجام مي شود با متن ها و نوشته ها سر و کار دارد.
اگر تصميم به انجام سئو برروي وبسايت خود داريد اولين و مهمترين قدم شناخت نحوه عملکرد موتورهاي جست و جو است.
يک موتور جست و جو چگونه کار مي کند؟
موتورهاي جست و جو جهت نمايش نتايج، فعاليت هاي مختلفي را انجام مي دهند.
پايش (Crawling): پايش، فرآيند جذب تمام صفحات لينک شده در يک وبسايت است. اين کار توسط نرم افزاري به نام پايشگر (crawler) يا اسپايدر (spider) انجام مي شود.(براي مثال googlebot پايشگر گوگل مي باشد)
فهرست بندي (Indexing): اين فرآيند شامل فهرست بندي تمام صفحات جذب شده در مرحله پايش و نگه داري آنها در يک ديتابيس بزرگ جهت بازبيني هاي بعدي است.
در واقع فرآيند فهرست بندي به معناي پيدا کردن کلمات و اصطلاحاتي است که به بهترين نحو ميتوانند آن صفحه از وب را توضيح دهند و کلمات کليدي آن را مشخص نمايند.
پردازش (Processing): هنگامي که يک درخواست جست و جو دريافت مي شود، موتور جست و جو آن را پردازش مي کند. به عنوان مثال، موتور جست و جو رشته جست و جو شده را با فهرست هاي موجود در ديتابيس خود مقايسه مي کند.
محاسبه ارتباط (Calculating Relevancy): در هنگام پردازش، بيش از يک صفحه شامل رشته جست و جو شده وجود دارد. در اين حالت موتور جست وجوگر شروع به محاسبه ميزان ارتباط بين رشته جست و جو و صفحه فهرست بندي شده موجود در ديتابيس خود مي کند.
بازبيني نتايج (Retrieving Results): قدم آخر در عملکرد موتورهاي جست و جوگر بازبيني نتايج مرتبط است که در واقع اين همان فرآيند نمايش نتايج در مرورگر است.
موتورهاي جست و جو مثل گوگل و بينگ الگوريتم هاي ارتباطي (relevancy)خود را بارها در طول يک ماه به روز رساني مي کنند.
زماني که شما در رنک سايت خود تغييراتي مشاهده مي کنيد، درواقع اين تغييرات به علت عوض شدن الگوريتم هاي جست و جو و مسائلي خارج از کنترل شما اتفاق افتاده است.
اگرچه اساس عملکرد تمام موتورهاي جست وجو يکسان است اما تفاوت هاي جزئي در الگوريتم هاي ارتباطي منجر به تفاوت هاي عظيم در نمايش نتايج مرتبط مي شود.