چه نکاتی در طراحی سایت و طراحی پرتال ایده آل قابل توجه است؟

1- لوگو

لوگوي شما معمولاً اولين چيزي است که کاربر مي بيند. در ايران، ما از راست به چپ و از بالا به پايين مي خوانيم، بنابراين طبيعي است که لوگوي خود را در بالا سمت راست طراحي سايت تان قرار دهيد تا کاربران بلافاصله صاحب طراحي سايت را شناسايي کنند.

لوگو لزوماً نبايد اسمتان باشد، اما اگر سعي داريد که خود را آنلاين معرفي کنيد، ايده خوب است که از اسم خودتان استفاده کنيد. و هميشه لوگوي خود را به صفحه اصلي لينک کنيد. اين يک قرارداد مشترک است که کاربران به آن واقفند.

2- تگ لاين

پس از اينکه کاربران متوجه شدند که سايت متعلق به چه کسي است، مي خواهند بدانند که چه مي کنيد. اينجا است که با استفاده از تگ لاين آنچه را که انجام مي دهيد توضيح مي دهيد. تگ لاين بايد کوتاه و حرفه اي باشد و آنچه را که انجام مي دهيد به طور خلاصه توضيح دهد.

- آنچه را که هنگام نوشتن تگ لاين بايد از خود بپرسيد.

- چه کاره ايد؟ طراح طراحي سايت ؟ نويسنده؟...

- چه کار مي کنيد؟ طراحي سايت يا طراحي پورتال ؟ بازي مي سازيد؟...

- اهل کجاييد؟ کشور؟ شهر؟....

آيا مستقل کار مي کنيد و يا براي جايي کار مي کنيد؟ آيا دنبال شغل مي گرديد؟.....

3- نمونه کار

بالاخره اين يک طراحي سايت از نمونه کار ها است، آدمها مي خواهند کار هاي قبلتان را ببينند تا تصميم بگيرند که در کارتان مهارت داريد يا خير و براي کنجکاوي خودشان دوست دارند که بدانند در قبل چه مي کرديد؟

با توجه به آنچه که انجام مي دهيد، عکس هاي نمونه کارتان بايد با کيفيت بسيار بالا بوده و قابل دسترس کاربران باشد. هميشه يک لينک از نسخه زنده آنچه انجام داده ايد در طراحي سايت اعمال کنيد.) براي هر پروژه يک توضيح مختصر از جمله اينکه چه مهارت هايي را براي به اتمام رساندن آن انجام داده ايد، بگنجانيد.

داشتن رضايت نامه از مشتريان اصلا فکر بدي نيست، بازديد کنندگان احتمالاً علاقه مند به ديدن مراحل پيشرفت پروژه و دانستن اينکه چگونه به نتيجه نهايي دست يافته ايد هستند.

4- خدمات

تگ لاينتان، انچه را که انجام مي دهيد خلاصه مي کند، اما اينجا کمي وارد جرئيات مي شويد. انتظار نداريد که مشتريان بالقوه بر اساس نمونه کارهايتان حدس بزنند که چه مي کنيد و نمي خواهيد آنها را در باره اينکه يک سرويس مشخصي را ارائه مي دهيد يا خير بي جواب بگذاريد. واضح باشيد و حيطه کاري خود را دقيقاً مشخص کنيد : طراحي سايت، طراحي پورتال , طراحي مولتي مديا، کپي رايت، ثبت نام تجاري يا غيره. ممکن است بخواهيد دقيقتر حيطه کاريتان را مشخص کنيد : به عنوان مثال فقط طراحي پورتال هاي مدارس را مي پذيريد.

5- در باره ما

کل اين طراحي سايت درباره شما است. اجازه بدهيد که مردم خانم و يا آقاي پشت اين ماسک (طراحي سايت ) را ببينند. از سابقه خود بگوييد. اهل کجاييد، چند سال است که در اين کاريد و ... هر چه بيشتر از خودتان بگوييد کاربران بهتر مي توانند با شما ارتباط برقرار کرده و اعنماد کنند.

اگر از دوربين خجالت نمي کشيد، يک عکس از خودتان نشان دهيد. با اين کار، مشتريان بالقوه از اينکه بدانند با چه کسي کار مي کنند، احساس آرامش خاطر بيشتري مي کنند و درجه اعتقادشان بيشتر مي شود.

از به نمايش گذاشتن جايزه ها و تقدير نامه هايتان خجالت نکشيد. مي خواهيد که مردم بدانند در آنچه انجام مي دهيد وارد هستيد.

6- تماس با ما

اين يکي از مهمترين عناصر طراحي سايت است اما اغلب از آن غافل مي شوند. مشتري در سايت شما جستجو کرده، تحت تاثير نمونه کارهيتان قرار گرفته، شما را شناخته و حالا مي خواهد شما را استخدام کند. اطلاعات تماس با شما بايد واضح و قابل دسترسي باشد، آن را در پاورقي پنهان نکنيد. اجازه بدهيد که مردم بدانند که مي توانند براي صحبت و گپ زدن با شما تماس بگيرند. براي استفاده راحت تر کاربران هنگام تماس با شما از يک فرم استفاده کنيد. اين فرم به شما اين امکان را مي دهد تا اطلاعات ديگري از جمله نام، آدرس ايميل، URL طراحي سايت و جزئيات درخواست را بخواهيد.

7- وبلاگ

بلاگ هميشه يک ايده خوب است. در مورد تخصصهاي خودتان بنويسيد:

نشان دهيد که مي دانيد در باره چه موضوعي صحبت مي کنيد. اين کار به شما کمک مي کند و طراحي سايت تان را از آمار هاي جعلي دور مي کند.

اجازه بدهيد مردم با اشتراک RSS feed کارهايتان را دنبال کنند و محبوب ترين نوشته ها را در معرض ديد خوانندگان جديد قرار دهيد.

اظهار نظرات را فعال کنيد . کاربران را براي اظهار نظرات مجبور به ثبت نام نکنيد و از نرم افزار هاي Anti-Apam Captcha استفاده نکنيد چون فقط مردم را از اظهار نظر کردن دور مي کند. چندين نوع مختلف Anti-Spam وجود دارد که کاربران براي استفاده نياز به انجام کار هاي اضافي ندارند.

8- دعوت به انجام يک کار(بازديد يک صفحه يا عضويت در سايت...)

از خودتان بپرسيد که با طراحي سايت چه کار هايي مي خواهيد انجام دهيد. مي خواهيد استخدام شويد؟ خوانندگان بيشتري جذب کنيد؟ و يا شايد فقط مي خواهيد ديگران بدانند شما کي هستيد؟

هر صفحه بايد يک "دعوت به عمل " و يا "مرحله بعد" داشته باشد. بهترين روش براي انجام اين کار استفاده از دکمه "دعوت به عمل" است که واضح است و از کل صفحه متمايز است. آنرا به وبلاگ، نمونه کار و يا صفحه تماس لينک کنيد و از زبان مناسب استفاده کنيد. (مثل: استخدام کنيد، نمونه کارهايم را ببينيد...(View my profile, Hire me )

9- از وبسايت هاي اجتماعي استفاده کنيد.

حالا که مردم به طراحي سايت شما و کار هايتان علاقه مند شدند، آنها را به پيگيري (در سايت هاي ديگر) تشويق کنيد. آنها را روشن کنيد که مي توانند در توييتر، فيس بوک و ... کار هاي شما را دنبال کنند. از اين شبکه هاي اجتماعي به بهترين نحو استفاده کنيد و دوستان زيادي پيدا کنيد تا هنگام نياز به آنها مراجعه کنيد.

10- زبان و ارتباطات

بسيار اهميت دارد چگونه خود را معرفي مي کنيد. به ياد داشته باشيد اين يک طراحي سايت شخصي است پس شخصي باشيد.. لازم نيست که مثل يک شرکت بزرگ تجاري بي احساس باشيد. صميمي و خصوصي باشيد همچنين وضح و دقيق. بي ربط حرف نزنيد. هنگامي که تمام مطالب طراحي سايت را نوشتيد، آن را دوباره خواني کنيد و تا حد امکان آنرا کم کنيد.