نکاتی درباره طراحی سایت‌‌

اگر طراح حرفه‌اي سايت نيستند و دلتان مي‌خواهد که طراحي سايت‌تان را خودتان بر عهده بگيريد، به نکات زير توجه کنيد:

شما براي تاثير گذاشتن بر روي بيننده، فرصت بسياري کمي داريد. عده‌اي اين زمان را ?? ثانيه، عده‌اي ديگر ?? ثانيه عنوان مي‌کنند. البته ما با اين زمان‌ها کار نداريم. همين قدر کافي‌ست که بدانيم اين مدت بسيار کم است و شما بايد تمام سعي خود را انجم دهيد تا در اين مدت کم، بازديدکننده را به کاربر و يا مشتري خود تبديل کنيد. بعد از رفتن به يک سايت جديد، براي بسياري از ما مهم اين است که در نگاه اول سايت جذبمان کند.(دقت کنيد هدف، سايت‌هاي بزرگي مانند ويکي پديا نيستند)

بايد فهميده باشيد که بين رضايت بازديدکننده‌ها و ويژگي‌هاي ظاهري يک سايت، رابطه مستقيمي وجود دارد. حال اين سوال پيش مي‌آيد که براي مقابله با اين موضوع چه کنيم؟

از مهم‌ترين عناصر مورد توجه براي کاربران، نحوه طراحي، شکل ظاهري، رنگ‌هاي مورد استفاده و همچنين محتواي سايت است. به اين موضوع دقت کنيد که اولين چيزي که کاربران بعد از ورود به سايت ما خواهند ديد، محتواي آن نخواهد بود. آنها به سرعت و با چشم‌هاي خود، کل صفحه را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند و به دنبال ايده‌هاي مورد نظر خودشان مي‌گردند.براي اطلاعات بيشتر به مقاله "بازديد از وبلاگ طبق الگوي F " مراجعه نماييد. بنابراين سايت شما در وهله اول بايد گويا و عاري از هر گونه مطلب اضافي باشد.

هماهنگي سايت شما با تمامي مرورگرها، موضوعي است که بايد روي آن دقت کنيد. يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي هر طراح سايتي، سازگاري و يکپارچگي وب سايتش، با تمامي نسخه‌هاي مرورگرهاست! مطمئن باشيد شخصي حاضر نمي‌شود فايرفاکس و يا اپرا را ترک کند، تنها به اين دليل که وب سايت شما با آنها هماهنگ نيست!

استفاده از عکس در پس زمينه سايت، هميشه عامل بدي نيست. بلکه اگر ماهرانه اين عکس انتخاب شود، در کنار يک رنگ بندي مناسب، مي‌تواند تاثير فوق العاد‌ه‌يي روي بيننده داشته باشد. به موضوع رنگ‌بندي، انتخاب فونت و نوع نگارش دقت کنيد. يک مثال ساده در اين زمينه کافيست تا شما به اهميت اين موارد پي ببريد. تصور کنيد وارد يک وب سايتي مي‌شويد که در زمينه آرامش و راه‌هاي ايجاد آن فعاليت مي‌کند. حال بعد از لود شدن کامل، با يک صفحه با پس زمينه‌يي به رنگ نارنجي و يا صورتي روشن و همچنين متوني که سايز آنها ?? است روبه رو مي‌شويد! بنده اولين کاري که مي‌کنم اين است که سايت را بسته و از رجوع مجدد به آن بشدت اجتناب مي‌کنم!

بايد دقت کنيد علاوه بر صفحه اصلي، ساير صفحات هم از طراحي کار آمدي برخوردار باشند. چون بسياري از بازديدکننده‌ها، مستقيما به آن صفحات هدايت مي‌شوند و اگر امکانات رفاهي مناسبي را براي آنها در نظر نگيريد، ممکن است از سايت شما خارج شوند! پيوند دادن به صفحه اصلي، در تمام صفحات فرعي، موضوع مهمي است. به اين موضوع بايد دقت کنيد که طراحي سايت بايد به گونه‌اي باشد که کاربر بعد از ورود به يک صفحه، حس نکند به انتهاي سايت و يا به يک بن بست رسيده است که تنها راه خروج از آن، بستن سايت مي‌باشد! پيوندهاي مناسب، مي‌تواند عاملي باشد تا بازديدکننده خود را حفظ کنيد.

حتما مي‌پرسيد که آيا محتوا در اين بين نقشي ندارد؟ مسلما جواب منفي است. اما بايد دقت کنيد هدف ما چيست. ما قصد داريم ابتدا بازديدکننده‌اي را که براي اولين بار به وب سايت ما آمده است، جذب و براي خود حفظش کنيم، و بعد در وهله دوم مطالب مفيدي در مورد مقوله تخصصي خود به آن ارائه دهيم. يک پيشنهاد مناسب اين است که شما صفحه اول خود را همان طور که گفتم، شلوغ نکنيد. سعي کنيد يک ديد کلي از سايت‌تان به کاربر دهيد و سپس سعي کنيد آن را به سمت صفحات ديگر راهنمايي کنيد.

در نهايت شما بايد بينندگان سايت خود را بشناسيد و نگرش آنها را به زيبايي درک کنيد و يا سايت خود را طوري طراحي سايت کنيد تا با ارائه يک ايده خاص، بتواند يک نشانه براي بيننده ايجاد کند تا باز هم سراغ سايت شما بيايد. مي‌توانيد مطمئن باشيد، بعد از انجام اين کارها، سايت مورد نظر، مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.