مزایای داشتن اپ های موبایلی

بارها شنيده ايد که ما در عصر اطلاعات به سر مي بريم. اين جمله گاه و بيگاه در رسانه ها و مطبوعات و يا مطالب علمي به گوش و نظر ما رسيده است. متعاقبا سازمان هاي بسياري براي اينکه بتوانند سهم خود را از اين بازار ارزشمند پيدا کنند، سرمايه هاي کلاني را صرف معرفي خود و محصولات خود ، در بسترهاي اطلاعاتي مي کنند. يکي از زير مجموعه هاي بازار اطلاعاتي، موبايل اپليکيشن ها يا به زبان ساده تر، نرم افزار هايي است که بر روي موبايل ها اجرا مي شوند. با اين حال در ذهن بسياري از افراد هنوز قسمت هاي تاريکي در رابطه با ورود به اين بازار و يا استفاده از اين محصولات وجود دارد . در اين مقاله قصد داريم تا به صورت مختصر به موضوع اپليکيشن هاي موبايل و فوايد آن، از دو ديدگاه کاربران (استفاده کنندگان نهايي) و توسعه دهندگان (سازمان ها و شرکت هاي سازنده و يا سفارش دهنده ) بپردازيم.

فوايد و مزاياي داشتن اپليکيشن هاي موبايلي براي سازمان ها و مشاغل
در علم پزشکي، بيماري مزمن به بيماري هايي تعلق مي گردد که فرد دچار به آن بيماري هميشه به آن مبتلا خواهد بود و همچنين بايد خود را سريع تر تحت مداوا قرار دهد. چنان چه بيماري ناديده گرفته شود، در آينده براي رفع درمان آن بايد بهاي سنگين تري پرداخت گردد. شايد اين موضوع در نگاه اول مرتبط با موضوع اين مقاله به نظر نرسد، اما واقعيت اين است که در جهان امروزي، رقابت ها بر سر کسب بازار هاي شديد به شدت افزايش يافته است و اين موضوع يک معظل اساسي براي سازمان هاي کوچک تر به حساب مي آيد. به عبارتي نوعي بيماري مزمن که بايد هرچه سريع تر علاج گردد. سازمان هاي بزرگ با توجه به بودجه هاي کلان تر، از اين بازار هاي اطلاعاتي عقب نمي مانند و درمان را هرچه سريع تر آغاز مي کنند. اما مسئله اصلي سازمان هاي متوسط و کوچک هستند.

بگذاريد به يکسري آمار هاي جالب در اين زمينه استناد کنيم. طبق آماري که سايت http://www.internetlivestats.com هر ساله اعلام مي کند، در سال 2015 بالغ بر 40 درصد افراد دنيا به اينترنت دست رسي دارند. چيزي حدود 3 ميليارد نفر که نکته مهم آن اين است که اين آمار در سال 2012 برابر دو ميليارد نفر بود. يک رشد چشم گير و يک بازار بسيار مهم. شما حتي به صورت زنده از اين لينک مي توانيد رشد لحظه اي اين افزايش کاربران را مشاهده نماييد [1]. اما طبق آماري که شرکت سايت emarket [2] منشر کرده است، بزرگسالان آمريکا به طور متوسط حدود 3 ساعت و 8 دقيقه صرف مشاهده ي برنامه هاي موبايلي خود مي کنند. البته اگر اين مقدار را براي کشور ايران در 2 ضرب کنيم، چندان دور از ذهن نيست.

چرا کسب و کار شما نياز به اپليکيشن موبايل اختصاصي دارد ؟
دلايل زيادي وجود دارد که شما را براي اين امر تشويق کند. به صورت خلاصه مي توان به موارد زير اشاره کرد:

با استفاده از موبايل اپليکيشن در هر لحظه توسط مشتريان خود ديده شويد:

با توجه به آمار هايي که گفته شد، شما هم با داشتن يک اپليکيشن موبايل، اين امکان را به همه مي دهيد، تا بتوانند شما را رسد کنند. نيازي نيست تا يک بازي سه بعدي بسازيد. يک فروشگاه مجازي کوچک از کسب و کارتان کافي است تا اين فرصت را براي خود بيافرينيد. اما بخاطر داشته باشيد که خلاقيت و نو آوري دربسياري از کار ها، حداقل تا مدت ها شما را منحصر بفرد مي کند و اين در علم تجارت، اصطلاحا مزيت رغابتي خوانده مي شود. تجربه نشان داده که يک ايده ي خوب، مهمتر ازکيفيت خوب است. البته ممکن است که بعضي ها با اين حرف مخالفت کنند. البته حق دارند، چرا که حداقل کيفيت براي هر محصولي، لازمهي مقبوليت آن توسط کاربران آن است. در حقيقت صحبت اصلي بر سر يک اپليکيشن با کيفيت معمولي و داراي ايده ي خلاقانه است. نکته بعدي و جالب توجه اين است که شما مي توانيد با يک هزينه ي بسيار ناچيز و گذاشتن اين اپليکيشن در مارکت هايي همچون کافه بازار براي ايران و يا حتي playstore ، اين امکان را براي تمام افراد دنيا فراهم آورريد، تا بتوانند از ساخته هاي شما استفاده کنند.

ايجاد يک بازار هدايت شده با استفاده از موبايل اپليکيشن:
در بستر وب، شما معمولا با سرچ و جستجو مي توانيد انواع و اقسام اطلاعات، راجع به هر موضوعي پيدا کنيد. . يعني معمولا آن چيزي که مدنظر کاربر است، نمايش داده مي شود و شما در نمايش محتوي از اختيار نسبي کمي برخوردار هستيد. يکي از مزاياي اصلي موبايل اپليکيشن ها نسبت به رغيب اينترنتي خود همين موضوع است. شما به صورت حساب شده و در بازه هاي زماني مناسب مي توانيد کاربر را با استفاده از ارسال پيام به صفحه ي اصلي موبايل ها، آنها را به موارد مورد نظر خود هدايت نماييد. مواردي مانند معرفي يک محصول جديد، تخفيف ها، سر رسيد ها و ... و همه ي اين موارد به راحتي با فشار يک دکمه ي کاربر، زير انگشتان کاربران شما قرار مي گيرد.

ايجاد وفا داري و حس تعلق در کاربران با استفاده از موبايل اپليکيشن

در گذشته ي نه چندان دور، کارت هاي امتيازي و بن هاي تخفيف، و در مواردي پي گيري مشتريان پس از خريد محصول، راه هايي بود که شرکت ها مي توانستند حس وفاداري و تعلق خاطر را در مشتريان خود ايجاد کنند. اما با توجه به روش هاي جديدي که به لطف ارتباطات ديجيتال فراهم آمده، موبايل اپليکيشن ها مي توانند اين مسئوليت را بر عهده بگيرند. براي درک بهتر اين موضوع، فرض کنيد که اين امکان براي شما وجود داشت که به ازاي هر مشتري که از محصولات شما بازديد و يا خريد انجام مي دهد، بتوانيد يک وسيله ي کوچک الکترونيکي به آنها بدهيد، و در ضمن اين هم ميسر بود که اين افراد را موظف به نگه داشتن و همراه داشتن اين وسيله در هر لحظه و هر مکاني کنيد. خوب اين يک اتفاق خيلي خوبي است که شما بتوانيد در هر لحظه اين افراد و مشتريان خود را هدايت کنيد. آنها را چک کنيد و هر از چند گاهي به آنها بگوييد که ما چقدر خوبيم. خوب در واقع اين وسيله ي الکترونيکي به رايگان تحت اختيار مشتريان شما قرار دارد و آن هم موبايل هاي آن هاست. يک لحظه به اين موضوع بيانديشيد که موبايل براي انسان هاي امروزي، به هويت آنها تبديل شده است. بدون موبايل، اکثر ما ها انگار يک گمشده داريم.

چگونه با موبايل برند سازي کنيم
يک موبايل اپليکيشن، مي تواند ويژگي هاي خاصي را براي شما فراهم آورد تا بتوانيد برند خود را تقويت کند. شما يک بولتن داريد که مي توانيد با هر رنگ و ظاهري آن را بيارايد و با هر ادبيات و لحني که مدنظرتان است، خود را به کاربران معرفي نماييد. البته برند سازي تنها به اين موارد محدود نمي شود، اما موبايل اپ ها مي توانند در غريب به اتفاق موارد در اين تلاش، شما را ياري نمايند.

ايجاد ارزش براي کاربران موبايل

به اين موضوع توجه کنيد که از ديد کاربران، شما در موبايلشان حضور داريد، و با تمحيداتي که ايجاد کرده ايد، کار را براي آنها آسان نموده ايد. در نظر بگيريد که در گذشته براي نشستن بر روي يک ميز از يک رستوران دلخواه، حضورا وارد رستوران مي شديد. بسته به جا و زماني که مي رفتيد، در صورت داشتن شانس مي توانستيد يک ميز دلخواه در آن رستوران و يا کافي شاپ پيدا کنيد. با گذشت زمان مسائل کمي اينترنتي تر شد و شما در منزل و محل کار، مکان مورد نظر خود را رزرو مي کرديد. اما موبايل ها به دليل اينکه هميشه همراه کاربران آنها هستند، محدوديتنياز به کامپيوتر هاي جا گير و موقعيت مناسب براي ارتباط با اينترنت را از بين بردند. 5 کليک ساده در راه مترو و کار تمام. به ياد داشته باشيم که کاربران هر روزه متوقع تر شده و راحتي هاي بيشتري مي طلبند.بيايد بپذيريم که در جامعه اي زندگي ميکنيم که صبر و شککيبايي را مانند سابق نمي پذيرد. اين همان چيزي است که موتور نوآوري و بهبود در دنيا و در طول تاريخ را به حرکت در آورده است.

حذف فاصله، مشتري بيشتر، هزينه ي کمتر با موبايل اپليکيشن

در بهترين حالت ممکن، فرض کنيد که در مرکز شهر يک بوتيک لباس فروشي داريد. به نظر شما آيا براي همه اين امکان وجود دارد که از فروشگاه شما ديدن کنند؟ مسلما کساني هستند که در اطراف شهر حضور دارند و براي آنها مقدور نيست که گاه و بيگاه به نقطه ي دلخواه شما بيايند. پس در نتيجه به صورت محلي خريد هايخود را انجام مي دهند. با يک اپ ساده مي توانيد اين فاصله را از بين ببريد و محصولات خود را به هر نقطه ي جغرافيايي بفروشيد.

فوايد و مزاياي داشتن اپليکيشن هاي موبايلي براي سازمان ها و مشاغل
اين موارد چکيده اي از مزاياي داشتن اپ هاي موبايلي است. اما ورود به اين بازار تنها با دانستن اين نکات ميسر نمي شود. مسائل فني و ريسک هايي در اين راه وجود دارد که بهتر است قبل از ورود به اين بازار از آن ها نيز مطلع باشيد. به اين موارد در ديگر مقالات پرداخته شده است.

پردو وب 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ