انتخاب آدرس سایت مناسب

زماني که مي خواهيد يک کسب و کار اينترنتي را شروع کنيد اولين چيزي که به آن فکر مي کنيد، انتخاب آدرس سايت مناسب است. قبل از انتخاب آدرس سايت بايد نکات زير را مدنظر داشته باشيد:

بازديد کنندگان اصلي وب سايت شما چه کساني هستند؟
چه چيزي ميخواهيد به آنها عرضه کنيد، کالاي حقيقي؟ يا متن و محتوا؟
چه چيزي ايده کسب و کار شما را از ساير کسب و کارهاي مشابه موجود در بازار متمايز و آن را خاص مي کند؟
دامنه چيست؟
دامنه در واقع آدرس اينترنتي سايت است که توسط بازديد کنندگان قابل خواندن است. دامنه اصلي که با نام دامنه مشخص مي شود داراي پسوندهايي مانند .com ، .net و… و همچنين زير فولدرها و پيشوندهايي مانند زيردامنه ها هستند. براي مثال دامنه en.drseo.ir/blog با نام دامنه drseo داراي پيشوند en و پسوند .ir و زيرفولدر blog است.

نکات مهم

جداسازي کلمات : از خط فاصله ها دوري کنيد. خط فاصله اعتبار دامنه را کم و مانند يک شاخص مضر عمل مي کند.
دامنه هاي سطح بالا (TLDs) : دامنه هاي سطح بالا مانند .com جزء پسوندهايي هستند که به نام دامنه متصل مي شوند. براي بالا بردن رنک وب سايت از پسوند هاي غير رايج مانند .info ، .cc و غيره دوري کنيد چون اين پسوند ها نيز يکي از شاخص هاي مضر در رنکينگ هستند. (دامنه هاي ملي جزء دامنه هاي رايج در آن کشور محصوب مي گردد)
تعداد کاراکتر دامنه: براي يک دامنه از بيش از 15 کاراکتر استفاده نکنيد. دامنه هاي کوتاه براي ياد آوري ، براي نوشتن و همچنين براي به اشتراک گذاري مناسب تر هستند.
انواع دامنه (آدرس سايت)
دامنه اصلي (root domain) : بالاترين سلسله مراتب يک دامنه است. دامنه هاي اصلي را بايد ثبت کرد .(مانند example.com يا drseo.ir)
زيردامنه (subdomain) : زيردامنه در واقع سطح سومي از يک دامنه اصلي است مثلا در (en.drseo.ir) يک زير دامنه براي دامنه اصلي drseo.ir است. زيردامنه ها رايگان هستند و به هر تعداد که مدير وب سايت بخواهد ميتواند ايجاد شود. زيردامنه هايي نيز وجود دارند که باعث ايجاد خطا در استانداردسازي سايت مي شود.
براي افزايش ترافيک حاصل از موتورهاي جست و جو رعايت نکات زير در زمينه انتخاب دامنه مناسب مي تواند راه گشاي خوبي باشد:

ويژگي هاي يک دامنه (آدرس سايت) خوب
دامنه ماندگار

فاکتور هاي زيادي براي انتخاب يک دامنه ماندگار وجود دارد که ميتوان به خصوصيات زير اشاره کرد:

دامنه حتي الامکان کوتاه باشد.
تايپ آن در مرورگر ساده باشد.
به خاطر ماندني باشد.
اين نکات به خصوص براي وب سايت هايي که ميخواهند با سر زبان انداختن نامشان ، بازديد کنندگان را به جست و جوي وبسايتشان وادارند مناسب است.

دامنه اي شامل کلمات کليدي

متخصصين وب براي انتخاب يک دامنه خوب بايد بين جذاب و منحصر به فرد بودن دامنه و استفاده از کلمات کليدي توازن برقرار کنند. استفاده از کلمات کليدي در دامنه وب سايت دو فايده دارد.

اول اينکه خود نام دامنه وب سايت نيز به عنوان فاکتوري براي افزايش رنک عمل مي کند.

دوم اينکه احتمال زيادي وجود دارد که کاربران براي جست و جو از کلمه کليدي اي که شما در نام دامنه استفاده کرده ايد بهره جويند که اين کار ترافيک وب سايت شما را افزايش مي دهد.

با اين وجود گوگل به عنوان اصلي ترين موتور جست و جو تغييرات زيادي در bot هاي خود به وجود آورده تا محتواي وب سايت ها اهميت بيشتري نسبت به دامنه داشته باشد.

خط فاصله ها

اگر نام دامنه شما شامل دوکلمه يا بيشتر باشد (مانند www.examplesite.com) استفاده از خط فاصله بين کلمات مي تواند تاثير منفي در رنکينگ سايت داشته باشد و در صورت لزوم سعي کنيد بيش از يک خط فاصله در نام دامنه استفاده نشود.

انتخاب پسوند مناسب

بعد از انتخاب نام دامنه ، پسوندهاي زيادي براي ثبت وجود دارند (مانند .com ، .biz ، .info و …) که بهترين گزينه ، پسوند .com است علاوه بر اين ، هر کشوري يک پسوند اختصاصي براي خود نيز دارد (مانند ir براي ايران) که اين پسوند اختصاصي در آن کشور ارزش بالايي دارد.

توصيه ما به شما – هنگام ثبت دامنه در ايران ، در صورتي که پسوند هاي .com و يا .ir براي دامنه انتخابي شما آزاد نبودند از ثبت آن دامنه خودداري نماييد و به دنبال نام دامنه ي ديگري باشيد.

زيردامنه و زير فولدر (subdomains & subfolders)

اگر چه موتورهاي جست و جو همان معيارهايي که براي بررسي دامنه به کار مي گيرند را براي بررسي زيردامنه ها نيز در نظر مي گيرند ، با اين وجود پيشنهاد مي شود که مديران وب ، محتواهاي با ارزش خود مانند وبلاگ را با زير فولدر جدا کنند (مثل www.example.com/blog/) نه با زيردامنه (مثل blog.example.com). زير دامنه ها بيشتر براي تغيير زبان وب سايت استفاده مي شوند. (مانند en.example.com براي نسخه انگليسي وب سايت)

خريد و جابه جايي (ريدارکت) دامنه

خريد يک وب سايت به خاطر لينک هاي آن و جابه جايي (ريدارکت) آن به يک سايت ديگر يک تکنيک قديمي سئو مي باشد. اگر چه اين تکنيک در گذشته موثر بود اما امروزه متخصصان سئو سايت بر اين باورند که گوگل ارزش لينک هايي که از سايت هاي ديگر ريدايرکت شده اند يا تاريخ آن ها منقضي شده است را کم مي کند.

مدت زمان ثبت دامنه

اين باور که هرچه زمان ثبت دامنه بيشتر باشد سايت رنک بالاتري در موتور جست و جو خواهد داشت ، افسانه اي بيش نيست. زماني که اين سوال از مت کاتس (مدير سايت گوگل) پرسيده شد او پاسخ داد که “من اطمينان دارم که در هيچ موتور جست و جوگري ماهيت زمان ثبت دامنه به عنوان يک فاکتور در رنک گذاري لحاظ نشده. اگر شرکتي زماني طولاني مدت براي دامنه خود انتخاب مي کند صرفا به اين دليل است که آنها تصميم به نگه داشتن آن دامنه براي طولاني مدت دارند.”

جا به جايي دامنه

اگر يک مدير وب نيازمند جا به جايي دامنه ها داشته باشد ، بايد فاکتورهاي مهمي را در نظر بگيرد. مهم ترين فاکتور ريدايرکت صفحه به صفحه وب سايت هاست. مثلا زيرفولدرها به زيرفولدرهاي دامنه جديد و زيردامنه ها به زيردامنه هاي دامنه جديد منتقل شود. همچنين شما بايد از ريدارکت همه صفحات يک دامنه به صفحه اصلي يک دامنه ديگر خودداري کنيد.

قدم آخر
پنج تا ده وبسايت را که از نظرتان عالي هستند را ليست کنيد و علت هاي موفقيتشان را بنويسيد.
براي سايت خود پنج آدرس دامنه متفاوت در نظر بگيريد. سعي کنيد حداقل يکي از اين آدرس ها محتواي طنزگونه داشته باشد. اين آدرس ها را به چند نفر نشان دهيد و بپرسيد که از نظر آنها کدام آدرس به ياد ماندني تر است. پيشنهاد ما براي اين نظر خواهي افرادي هستند که شما را نمي شناسند چون در اين صورت نظر خود را صادقانه تر بيان مي کنند.
در نهايت دامنه اي را بخريد که آن آدرس گيرا ، به ياد ماندني و مرتبط با بازار کار شما باشد.